Wednesday, September 21, 2005

Soalnya Hati


Kecil hati.
Orang kecil hati dengan kita. Kita kecil hati dengan orang. Kecil hati, kata lain untuk tersinggung, terasa, tersentuh perasaan.
Kadang-kadang kita tak menyangka, sepatah perkataan lelucon atau pendapat yang dilafazkan mampu melukai rasa, membuatkan orang yang menadah pendengaran berkecil hati dengan kita. Dan mereka juga kadang-kadang kurang sensitif, luahan berbaris kata mereka mampu merobek perasaan kita, walau seupayanya kita cuba berlagak tenang.

Mengapa kecil hati?
Salahkah? Mungkin ada masanya perasaan itu tidak perlukan tempat – tanpa kata-kata nista, rasa itu hadir jua. Entah kenapa, naluri mudah benar terguris, sentuhan kata yang lembut rasanya bak tamparan yang memijarkan wajah. Tetapi sayangnya, kita yang sedang melayan rasa terluka, tidak sedar, perilaku kita lebih memilukan hati orang-orang yang kita sayang – orang-orang yang memaut lengan saat kita kejatuhan, yang menyeka airmata tika gundah menghenyak rasa, yang memeluk tubuh kita waktu kedinginan, yang mengetuk pintu saat kita keseorangan. Berbaloikah mengorbankan persahabatan bertahun-tahun demi ayat yang sesaat?

Mudahnya meruntuh dari membina, mudah memusnah dari memelihara, mudah jua mematahkan dahan persahabatan dari menyemai benih perkenalan. Alangkah ruginya, kerana kata nan sepatah, tua usia persahabatan mudah sahaja dipinggirkan. Hinakah andai kemaafan diluahkan? Akan miskinkah harga diri dengan ucapan maaf?

Namun hati tetap hati. Berkecil hati, berbesar hati, terpulang pada si pemegang hati. Andai enggan hati tercalar, jangan sewenangnya mencalar hati orang. Andai sukar menghulur kemaafan, usah angankan kemaafan dari yang lain. Kau juga punya rasa, pasti amat mengerti rasa insan lain. Aku juga punya jiwa, dan sedayanya cuba pula menimbang jiwa orang lain. Jika aku bersalah, bukankah aku juga mudah memohon ampun. Mengapa kau tidak mahu begitu, dia juga sahabatmu – sahabat kita. Dia bersalah, kau juga sama. Mengapa masih mahu membakar, sedangkan api itu perlu kita padam bersama?

Alangkah ruginya....

19 comments:

benmadi said...

engkau org besar...aku org kecil....(felix)..
xyah la dok kecik2 hati lak...
pasai pa nak kecik hati ni???
tu semua besa la....
haaaaa...(hampa paham ka)

Masy said...

madi,
kkekkekeke..ni bukan menjawab entry blog ko..aku just tingat 2 org mmber aku yg almost 5 years x btegur..sedangkan da kawan dr sekolah rendah..*sigh* wat a waste..

kurzz said...

Barang yg lepas tuh udah2 ler..nak wat camner masy... dah dewang yg tak nak tegur kan..biarlah..esok2 nanti dewang sedo la tuh...yg penting ko dah wat ape yg patut..so yg lain terpulang,kita start dri skang k(ceeewaahhh)

Masy said...

kurzz,
mmgla..aku ni dahla rapat dgn 2-2..sedey time raya,aku kene pilih nk ajak sape g beraya umah kekawan lain,xleh ajak 2-2 skali..reunion pun cenggitu gak..aku ajak 2-2 tp yg dtg salah sorg je..sedeyyy..uhuks..

benmadi said...

xper masy...
untuk menghilangkan rasa sedih...
raya ni mai umah aku..
kita p kutip duit satu kampung aku...
ok...settt....

lady said...

askum lalingsss...
biasa laa sayang..soal hati..kekdng kita rasa amat memahami..tapi rupanya masih tak berkecukupan..
easy said than done dear..
kerana lidah tak bertulang,boleh pusing mana2 pun..bila dah terkena..baru terfikir burukbaiknya..gitulaa..

...smile...

Masy said...

madi,
kg ko jauh aa..ko kutip dulu,pehtu 70% kasik kat aku ek? ;)

lady,
yeahh..u rite..well org hrp2 sgt dorg cpt berbaik..it does effect friendship n relationship between them n other party..(btl ke ape aku ckp ni?)..

benoni said...

weh..aku nak joint arr kutip diut raya...jgn kata satu kampung..satu kedah kita jalan..hahahha...aku rasa ckp laa nak byr kuta utk 2 bln..heheheh....

Masy said...

benoni,
kuta tu ape eekk..kutu+unta ke?? kekekeke..

kurzz said...

wehhh alang2 nak kutip duit raye... kita kutip duit raya sepanjang tol2 lebuh utara-selata..lagi masyukk..laa untung2 ngan tol gate gurl kita leh dpt hehhehe (ceh ada ati konon aku)

Masy said...

korg ni meraban je laa..pe hey cite psl nk g beraya plk ni..adoii laa..hhohohohohoho..

lady said...

askum lalingss,
nak ikut kutip cukai raya nnti leh ker...gi ramai2..paling rendah singgittt!! no more 50cnt..
amacam...ok tak...alaaa murah bah ituu..
ok lalings..set ek..hehe..

Masy said...

laling..
singgit je??org up kn jadik RM2 laa....hehehehee..

zalisa said...

soalnya hati. hmm... apa yang nak disoal2 pada hati?

Wirawan Terulung said...

wwoo, tersentuh hati haku bila bace citer ko masy....

tapi haku x berkecil hati pun.

Haku berbesar hati ada xxxxx xxxxx mcam ko. heheheh...

Masy said...

zalisa,
byk soklan seyy..hehe..

wira,
ko berbesar hati???haku pon! tp ape yg xxxxxxxxx tu???lemau seh haku ni...

YatT'S said...

wahh cumel gambo tuhhh

Masy said...

yatt,
tgk puan umah aaa..cumel gak..wakakka..

GRuNGe said...

Erk, hati aku ni aku rasa kecik ar. Sebab selalu benar kecik hati. Cemana ni?