Thursday, October 13, 2005

Petua Petui

Malam tadi, ada sorang housemate aku mengadu asyik nak terbuang angin (baca: kentut) masa nak sembahyang. Memang masalah bila ada rasa cenggitu khususnya bila kita tengah sembahyang terawih di Masjid Shah Alam sebab jarak antara tempat sembahyang perempuan dengan bilik air..wah..wah..jauhnyaa..silap-silap masa on da way nak ke tempat sembahyang, kena patah balik sebab dah terbatal lagi wudhu'..kekekekekeke..
Jadi di sini aku perturunkan ilmu mengontrol kentut yang aku perolehi dari ustaz yang mengajar bahasa arab masa aku sekolah menengah dulu. Caranya ialah..
- Memula pastikan masa tu korang berdiri ye..kalau posisi sujud atau rukuk, dibimbangi akan melawaskan kentut pulak jadiknye...
- Setelah mengenalpasti posisi yang betul, mulakan dengan aktiviti menahan nafas..
- Take your time, ok.. masa tu korang akan rasa angin yang nak terkeluar tu akan masuk balik dalam perut korang..
- Bila dah betul-betul konfiden yang angin-angin sekelian dah berkumpul di ruang legar perut korang, lepaskan nafas perlahan-lahan. Dan sila ambil perhatian, lepaskan nafas melalui mulut, bukan hidung ye..
- Perlahan-lahan lepaskan ~slow-slow~...1....... 2....... 3...... 4...... 5....... ok..?
Nah...sekarang korang dah bebas dari cengkaman dan desakan dari pihak bawahan. Teruskan sembahyang dengan penuh khusyuk dan bersemangat. Kalau tak percaya, tryla malam ni, korang akan kagum dengan keberkesanannya, insyaallah. Sebagai penutup, aku ingin menyatakan, segala yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari...errr...sape ek?? Ntahlah. Sekian.

21 comments:

Resmanc13 said...

hahahhaha...cam mane ustaz ko tu buleh tau teknik aku yek..papehal pun kepada semua yang ingin atau sedang mencuba teknik tersebut , selamat berjaya hendaknya .

Masy said...

woooo..ko pon wat ye..heheheh..bagus2..!

kari said...

masy, ni sequel entry incek Deanz ari tu ka?hehtehehe

Deanz said...

Salam...

Segala yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari...kentut!

Tetapi harus diingat 'Kentut baik untuk kesihatan'

Bukan sequel Kari, takde kena mengena pun, kami tak pernah membuat sebarang kerjasama...Sekian.

Orange said...

Ingatkan ilmu kontrol lawa rupanya kontrol kentut..hahaha. Nice entry..

Masy said...

kari,
baca ape kata deanz...

deanz,
ye betull..

orange,
thanks! ;)

faisal said...

mcm2 masy ni ek..lain kali ajar teknik2 lain ye..yang ni dah mahir..hehehe

Masy said...

faisal..
mahir dah ke?aiseyyy..pehni kene carik petua lawaskan pulak ekk...

kurzz said...

nak lawas senang jer xyah petua!!...telan julap byk2..insyallah..xpa segan silu xyah disuruh gerenti klua nyer heheh (ceh citer bab nih plak dahh)sorry semua eheh!!

Masy said...

kurzz,
erkk..nanti kuar mende lain plk kurzz...huhuhuhuhuhu..naya tol!

lady said...

salam lalingss...
ingatkan dah khatam bab 'cik ken'
ni..laling sambung lak dari deanz ek..jgn jangkit dgn kita dah ler ek..tak larat nak debamdebum dah..

~kurang sihat sikit laa hari ni lalingss..

thanks for the tips..

Masy said...

salam lady laling..
hehehhe..kebetulan dak umah ni tny..so kite share la petui tu..heheh..
take care naa...

Wirawan Terulung said...

hhmm....budak umah ker atau masy sendiri yang macam tu?? :p

p/s: mane kad raye?? uwaaaaa!!!!!

Mahdrina said...

uikz? canggih benor hang dengan petua petui ni ye? :p

Masy said...

wira,
amboih..xkan la haku nk mengadu kat diri sndiri kot??nk kad raya ekk..hang bli dulu, nanti claim kat haku ekk..

mahd,
canggih x canggih sgtla..hahahaa..

sKa said...

pempuan pon kentut ke? ingat pempuan tader kemampuan untuk kentut sbb x penah dgr...try jugak nak mengimaginasi kalau awek2 kentut..Fasha Sandha ke...Nasha Aziz ke...haha!!padahal aku ada 3 adik pempuan,2 kakak...sorang pon x penah aku dengar kentut,seumur hidup aku!!!tapi pernah berlaku,melalui cerita abang aku,dia terdengar kakak aku ter'lepas' lepas tu dia cakap kat mak camni "mak,tadi akak kentut...1st time nuar dgr,bleh buat nasi minyak ni..detik2 bersejarah.."diorang ni knp kentut x bunyik sgt macam laki ehh??

Masy said...

ska..
x bunyik sbb segan aa dgn laki..padahal ade je sbnrnye..masa aku dok asrama dulu,aku dikelilingi mmber2 yg x segan silu nk kentut kekuat..naik hangin aku dbuatnye!!kekadang tu bole plk dorg main lawan2 kentut,mmg pangai tapir aaa..benci btl!!aku plk,ble drg wat pangai cenggitu, terus aku blah je..ntah pape ntah..tp kelakar gak..hahahhaha..
aku tonton je..x terbabit sbb x biasa aaaa..x senonoh je aku rasakan..tuiihh..

sKa said...

yeee keeee x join....join je la...
well..ye lah kan,kalau pompuan x malu nak kentut dpn laki pon x bagus sgt...Siti Nurhaliza kentut mesti merdu ek?

Masy said...

xde maknenye aku nk join ska uiii..aku dulu nk sendawa kekuat dpn kawan pompuan pon malu, ni kan plk nk kentut..sooo not me!
skrg ni,sendawa bole aa (dpn pompuan je)..
mmg teklok sgt aa pompuan wat aksi cenggitu.huduh gler..!siti kentut??nanti aku soh sepupu aku rakam klu siti dtg beraya umah dorg ekk? kekekkekeke...

kurzz said...

hahhaha..ko ska..loqlaq sungguh haha..hehe klo siti umum nk kentut..sure semua org serbu nk dengar betul2..dirog xhirau la nk bau pe pun keke..gilernyer peminat nihh!! aku tringat masa aku tadika dulu2(xleh lupa tuh)masa tu klas kitaorg just dibahagikan leh tirai labuh jer..then ader sorg cikgu nih(pompuan tau) dier xpasan kitaorg ader sebelah(xramai masa tu)then pelan2 dier dekat ngan tirai tetiba 'melepas' slow2 warrggh2!! aku ngn member xtahan kitorg bantai gelak(mau tahu kt cikgu aku nih naya hehe)lpas tuh time dier ngajar kitorg...merahh jer muker dier malu ler konon tu hhehe yg AZAb kitorg nih...

Masy said...

kurzz,
adoiiii laa..apela nasib!! wakakakaakka......