Wednesday, October 12, 2005

Ramadhan - Terawih & Berbuka

Dah seminggu puasa ye! Dan dah seminggu jugak aku berterawih di Masjid Negeri ni. Alhamdulillah..tahun ni masjid ni dah pasang air-cond, jadik takdelah aku resah je masa tengah sembahyang sebab kepanasan. Dengar cerita, ada seorang Hamba Allah dah dermakan RM2.5 juta untuk pemasangan air-cond ni. Moga Allah murahkan rezeki dia dan berikan dia pahala yang bukan main banyak! Syukur jugak dengan kehadiran Fahrin dalam hidup aku, memudahkan aku untuk ke masjid dan insyaallah..kalau bukan sebab-sebab woman’s biological problem, aku akan terus berterawih hingga ke malam terakhir aku kat Shah Alam. Sepanjang waktu aku berterawih ni, ada macam-macam yang hal terbentang depan mata. Antaranya tentang bilangan jemaah yang semakin lama semakin berkurang. Kalau dua hari pertama tu, pantang lambat sikit, alamat susahlah aku nak cari parking, pastu nak keluar pun susah sebab Fahrin kena block. Tapi bila dah beberapa hari berpuasa, kalau aku lambat sikit pun masih lagi boleh parking depan masjid, nak keluar pun tak berapa susah. Hehehhee…biasalah tu…

Pak imam pun macam-macam jenis. Dari imam yang baca surah panjang-panjang sampai ketar lutut aku, pastu baca kan main lambat - sampailah imam yang baca surah tak berapa panjang, baca kan main laju sampai semput-semput aku nak ‘mengejar’. Huhuhuhu…. Erkkk..ada satu soklan laa..ni untuk orang yang pernah sembahyang kat masjid ni, korang perasan tak ada satu benda macam TV kat tempat imam tu? Amende tu ekk?? Aku agak itu adalah Al-Quran digital, tapi macam besar pulak. Pastu kalau betullah mende tu Al-Quran digital, takkan pak imam tu (kadang-kadang laa..) tergagap-gagap, lupa surah?? Huh..musykilah kabirah ni..sape-sape yang tahu tu tolong jawap ye..mekasih in advance!

Malam tadi, ada insan aneh sembahyang sebelah aku. Huhuhuhuh…Lepas sembahyang Isyak, aku ingat nak salam dia, tapi dia langsung tak pandang aku pun. Tu takpelah..tapi lepas tu aku nampak dia macam jeling-jeling aku. Bila aku pandang depan, aku perasan dia dok tenuuuuuuuuuuung je aku. Huhuhuhuhuhu…apa salah saya, kak?? Kalau saya tertindih telekung akak, tu bukan kemahuan saya. Saya dah mengelak dah, tapi angin dari kipas besau tu kencang kan? Saya bukan sengaja…Pastu aku dah tak berani aaa nak pandang akak tu, kot-kot dia jerit kat telinga aku, tak ke pitam aku sat lagi..

Bulan puasa ni, aku kurang makan nasik. Entah kenapa, macam tak selera sangat nak makan nasik. Cakap pasal makan, apa la aku nak makan arinie untuk berbuka ye?? Dah dua hari aku dan kawan aku ni kena tawaf pasar ramadhan sampai dua kali baru terbuka hati nak beli. Hari ni..ermmm…tunggu jelah petang karang..

37 comments:

Mahd said...

e'eh masy...hang dok cerita pasai pi masjid untuk solat terawih, ceq macam nak nangis pikiaq kan. sebabnyer, ceq tak pernah solat terawih kat masjid. maklumlah, bapak tak bagi pi sorang², depa kalau pi pun depa pi sorang. mak tak ikut. takpe, tahun depan dah kahwin karang, insya-allah, ceq cuba solat kat masjid :p

eh, masy, nama penuh ceq, hang kontotkan bleh tak? letak je mahd. macih, eh?

ouh, ceq dah link u to my blog. baguih...camni bleh gak baca blog hang. hang ni kelakar, no?

Masy said...

mahd,
ni camna org singapore bole cakap kedah ni??penangan Ezad Exists la ni yee.. ;)
jgn teriak naa..thn dpan leh pegi dgn suami tercinta..wah2..
nama tu akan dipendekkan, dunwori..
erkk...kelakar ye??moh gelak reramai..hahahahahhhah..

meera said...

sedihnya hati... sejak keje kat sini tak dpt lagi berterawih kat masjid atau surau... sampai umah lambat... buka posa pun dlm kete je... sempat belikan ayah akak kuih je utk alas perut.. lepas solat maghrib masak pulak... nak beli lauk selalu kopak la dompet...

Masy said...

kak maya,
klu da x bole tu nk wat camne..akak buat kat umah jela..lgpun org pompuan lg elok smyg kat umah sbnrnye, tp org ttp jgk nk smyg kat masjid..hehehe...

Mahd said...

pandai benar lah hang ni, masy. memang dahsyat ye penangan Ezad? kherkherkhe...

lagipun, kalau ceq jemput hang datang majlis kahwin ceq, hang datang tak? ceq teringin nak jumpa hang, lah :p

Masy said...

mahd,
insyaallah..thn dpn ekk..klu ada mmber, bole gak..klu sensorg tu cam takot laa..hehehhe..
eheemmm...SAPE ADA PASPORT JOM AA TEMAN AKU G UMAH MAHD OIII..!!hehehhe..

Deanz said...

Salam...

Teringat masa dok merempit dulu kat sekitar masjid S.Alam..pastu solat terawikh rasa nyaman jer kat situ...

Biasa la tu Masy standard orang kita 'berajin2 dahulu, bermalas2 kemudian'

zaida ismail said...

Mahd ni orang mana masy sampai kene ada pasport nak gi kenduri dia. Aku nak hekot boleh?

Masy said...

salam deanz..
harap2 pangai macam tu bole la dikikiskan..sy tgh cube nk smyg terawih penuh (klu bolela..)

zaida,
mahd tu budak singapore..ko nak temankan aku x??

kari said...

masy..nak akak temankan ko ker? tp kena blanja bone steak beach tau.. Deal?

kurzz said...

nak hikut..nak hikut..!!(sambil melompat2..) ;)

Mahd said...

mak oiii!! betul punya terharu, no? hang nak mai ceq punya majlis. kherkherkhe...

Masy said...

datin kari,
jomla ikut..tp blanje mkn??mcm mahal je..dahla dolar s'pore..mampuih laaa org...

kurzz,
siapkan je pasport, jom!

Masy said...

mahd,
klu dorang ni bebetul nk temankan, ok je..terharu,terharu jugak..jgn lupe buah tangan best2 tau! ;) (terbalik plk ekk..)

Mahd said...

*LOL* buah tangan best² eh? boleh gitu?

Masy said...

mahd,
ape plk x bolehnyee..bole sesangat! :D

Mahd said...

*LOL*

arjuna said...

budak singapore?meh la buat rombongan pegi umah mahd lepas tu singgah johor.kat johor,"on the house".

Masy said...

arjuna,
ye laa..memula g kenduri mahd, pastu g kenduri arjuna ek??hehehehe..jgn nangis ekk.. ;)

faisal said...

masy,
tarawikh tu kan smbhyg utk kita berehat2..saidina ali dulu penah kena tegur ngan rasulullah sebab baca surah pendek sangat masa jadi imam tarawikh..

saidina ali cakap dia dengar rasul bagitau tarawikh tu untuk berehat..rasulullah balas mmg untuk berehat, tapi berehat dalam sembahyang...terjemahan hadis..:)

tv besar kat dpn tu gunanya masa semayang jumaat..sbelah kanan tv pertama tu biasanya ada org guna bahasa isyarat terjemahkan khutbah tu secara live masa hari jumaat..(acai slalu dok situ..hehee)

yang lain sume tunjuk gambo imam ngah baca khutbah..:)

Masy said...

faisal,
tq 4 d info..tp camne nk rehat klu surahnye panjang gler (sampai nk tumbang la pendek kata)..heheh..

ooo..tu ke fungsinye..tp kan, apsal mende tu mengadap pak imam? kirenye kedudukan mende tu cam mendongak gitu..pelik ek??

faisal said...

ooo,yang tu ke..tu untuk imam tu baca surah..biasanya sebagai rujukan je..imam tu tergagap sebab masa tu dia tak tengok,tiba2 terlupa lak..*hipotesis je ni..ngeengeenge..

tapi ada mazhab yg bleh kita pegang alquran tu lagi tau..tapi yang kecik ar...

kurekure said...

lame nye tak pi terawih
kat spital tadak terawih hikss

lady said...

salamm lalingss...
bestkan laling bila dah selesai tarawikh..terasa puas sesangat kan..bahagia rasa hati..damai..dan trasa seolah DIA amat dekat dgn kita dan seolah melimpahkan kasihsayangNYA pada kita..
Selalu tu kan bila dah habis solat tu terasa nak mengalir airmata..
silaturrahim terasa erat dgn jemaah yg tidak kita kenali..bersalaman..tersenyum...
kan laling..ramadhan benar2 bulan rahmat..

~solat dimasjid terdekat jer..mesjid almukminin..

Masy said...

hrlivefkfaisal,
wah2..wat hipotesis sndiri ek..keke..psl bole pegang quran tu penah gak dgr..neway thanks ek!

kekure,
ler...spital mana plk ni??spital jepon? ye ke xde terawih?bukan kat area bilik mayat je ke yg xde terawih? ;)

lady laling,
yup..sumenye betul..kite pon solat kat masjid negeri tu sbb itulah masjid terdekat dgn umah kite.. ;)

Mahd said...

masy...morniiiiiiiiiiiiing!!!

Masy said...

mahd,
morning gak! apsal x say gud morning kat cbox kite??kat situ leh chatting la cayang..meh2..jom!

Wirawan Terulung said...

yihaaaa...bleh pun komen!!!!

nape x makan nasik?? nak diet ker??
bukan badan tu dah sememangnya langsing ker?? huhuu

Masy said...

wira,
dak gumuks aa skrg..dah x seperti dulu..lgpon xde selera sgt nk mkn nasik,bkn x makan langsung..

kurzz said...

wiraman..dak masy nih alergik nasik! dier mkn western food jer eheh..ala2 omputeh gituh! heheh ;)

Masy said...

amboih2 dak kurzz..selambe papa je ngutuk ekk..hukum buang daerah kang! bukan elegik laaa..tp time bulan pose ni le kite nk mkn mende2 yg susah nk jmpe time bulan x pose..contohnye murtabak kambing, pastu murtabak kambing, murtabak kambing lagi..lagi-lagi murtabak kambing..blaa..blaa..bla..

kurzz said...

bukan mgutuk hehe jgn mrh kang ilang markah pose nanti haa hehe ish2..murtabak kambing gak yg dier cari!!..untung ler sape yg ader ladang ternakan kambeng nih!!(calon2 sila isikn borang & lampirkan gambar sekali yer) =)
p/: bulan pose nih tingin nk mkn macaroni..huhu sape leh wat hah..

Masy said...

waaa..sedapnye macaroni..!nk watla ujung menggu nih! *wink kat kurzz* klu nk kene dtg sini aaaa..hahahhahahah..

kurzz said...

alaaa..nakkk..nak antar kt kita leh tak??..huhu dh lama xmkn macarena tuh hish..hish..

Masy said...

antar ke??wah2...x sian ke kat kite ni...dahla kene masak,kene antar plk..hahaha..

kurzz said...

eheh..ehh sian2....xpe nanti kita gi sana yerk!!..ermm siapkn candle lite skali yer heh(ceh demand nyer aku)

Masy said...

nak kendel eekk..nanti kite bli kendel yg putih tu ekk..x pon kendel kat atas kek bday tu..ok wat.. ;)