Tuesday, October 04, 2005

'SELAMAT DATANG RAMADHAN AL-MUBARAK'


Persediaan kita menyambut Ramadhan Al Mubarak 1426 Hijrah
Sejarah Ramadhan
1) Ramadhan: ertinya panas terik
2) Bulan diturunkan Al Quran dan disebut ‘syahru ramadhana’
3) Berlakunya perang Badar Kubra dan mendapat kemenangan
4) Bulan di mana nabi mengambil balik Mekah dari tangan Musyrikin dan berakhirnya penyembahan berhala.
5) Di dalamnya dipilih ada malam al-qadar yakni lebih baik drpd 1000 bulan.
6) Dipilih untuk ibadat puasa.
7) Dipilih untuk ibadat2 lain (tadarus Al Quran)

Kelebihan Bulan Ramadhan
1) Kamu akan dinaungi Ramadhan (bagi yg telah meninggal dunia terlepas dari seksa kubur)
2) Bulan penuh keberatan
3) Di malamnya ada lebih baik drpd 1000 bulan
4) Amal sunat sama dengan solat fardhu
5) Manakala solat fardhu mendpt 70 kali ganda
6) Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga
7) Bulan menambah rezeki
8) Memberi buka banyak pahala
9) Bulan keampunan
- doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa.
- juga doa pada sepertiga malam.
10)10 hari pertama adalah mulanya rahmat,
10 hari pertengahan - pengampunan,
10 hari terakhir - kemerdekaan api neraka.

Amalan-amalan di bulan Ramadhan
1) Mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan
2) Menempah pakaian untuk Ramadhan
3) Niat puasa sebulan pd permulaan Ramadhan
4) Hendak tidur bacalah 4 ayat terakhir Surah Al Kahfi supaya dapat bangun malam
5) Berazam melakukan Terawih 20 rakaat (bukan 8 rakaat)
6) Bertadarus secara bersemak (bukan sendirian)
7) Solat berjemaah setiap waktu
8) Solat jemaah di masjid/surau
9) Amalkan Qiyamulail walaupun pendek
10)Sahur di waktu akhir
11)Sahur - utk mengelakkan makanan tidak hadam elakkan makanan pedas dan tutup sahur dengan air susu
12)Mandi Janabat sebelum Imsak
13)Kurangkan tidur
14)Tunaikan Solat sunat fajar (Solat Sunat Subuh)
15)Tunaikan Solat sunat Dhuha
16)Tidur waktu cuti (satu jam sebelum Zohor)
17)Tunaikan solat Rawatib
18)Jaga pancaindera
19)Elakkan gosok gigi pd waktu petang
20)Hadiri majlis ilmu
21)Buat baik pd ibubapa
22)Isteri hendaklah taat pd suami
23)Banyakkan bersedekah
24)Berbuka dgn 3 biji kurma dan air yg belum dipanaskan oleh api
25)Berbuka bersama org tua
26)Jemput tetamu berbuka
27)Kurangkan berat badan
28)Banyakkan i'tikaf di masjid (lelaki sahaja)
29)Baiki hubungan suami isteri
30)Baiki hubungan jiran
31)Isteri jauhi drpd keluar memakai mekap & perhiasan
32)Elakkan berbelanja berlebihan
33)Kuatkan kesabaran
34)Banyakkan selawat,istighfar,bertasbih
35)Berazam beramal (pada malam Lailatul Qadar)
36)Mengejut anak dan isteri di mlm Lailatul Qadar
37)Elakkan menonton TV yg mengandungi nafsu
38)Elakkan mendengar radio berunsur hiburan
39)Berdoa dgn nada lembut dan merayu
40)Jauhkan bercumbu dgn suami/isteri
41)Mendoakan ibu bapa samaada hidup atau yg meninggal dunia
42)Melazimkan solat waktu
43)Elakkan sebelum berbuka bersiar2 yg menjadikan pandangan liar
44)Elakkan banyak berhutang
45)Melepaskan perasaan sedih melepaskan Ramadhan ditakuti tidak bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang
46)Tunaikan zakat fitrah

Cara Beramal Di Malam Lailatul Qadar (Malam 21-30)
1) Kepada orang tua yang lemah, cara beramal solat Maghrib, Isyak dan Tarawih berjemaah di masjid/surau,ini sudah dikira beramal Al Qadar
2) Orang yg tidak sanggup solat malam yang panjang
- Baca ayat akhir surah Al Baqarah
- Baca ayat Kursi - Baca surah Yaasin
- Baca surah Al Zalazah
- Baca surah Al Qafirun
- Baca surah Al Ikhlas

3)Bagi orang yamg kuat dan cergas
- Bangunkan isteri dan anak
- Mandi
- Solat malam
- Tahajjud, Taubat, Tasbih, Hajat, Istikharah, dan baca Al Quran


NUZUL Al QURAN ( 17 Ramadhan )
- Tarikh turunnya Al Quran
- Beramallah di malamnya dengan solat malam dan amal2 yg baik

Cara Sambut Hari Raya
Jangan sekali2 disambut dgn hiburan, mercun, pesta lampu dan berbagai kemungkaran dan kemaksiatan. Pada petang akhir Ramadhan org2 yg meninggal (sudah mati) menangis kerana peluang untuk berehat telah berakhir. Adalah dicadangkan semoga keluarga menziarahi kubur pada petang akhir Ramadhan atau jika kuburnya jauh, hendaklah dibaca doa Tahlil selepas solat Asar. Semoga mereka diampuni.Ibnu Abbas r.a pernah mengatakan bahawa roh orang yg meninggal dunia dibenarkan pulang ke rumah anak2nya dan berdiri di pintu rumah memohon belas kasihan drpd anak2 mengirimkan bacaan doa, sekurang2nya Al Fatihah sekali utk mereka. Oleh itu janganlah terlalu gembira dan ingatlah org2 tua yg sudah meninggal, semoga nanti sampai giliran kita maka anak2 akan ingat kpd kita.

Takbir Di Malam Raya
Takbir sebenarnya mempunyai cerita di sebaliknya. Mengikut riwayat, bermula dari peperangan Ahzab. Peperangan berlaku di dalam musim sejuk, kemudian Salman Al Farisi mencadangkan supaya digali parit (Khandak), di akhirnya peperangan ini diberi pertolongan oleh Allah dan kemudian dirakamkan di dalam Takbir. Kesimpulannya Bulan Ramadhan datang setahun sekali dan ia sebaik2 bulan, penuh keberkatan, pengajaran, mendidik mempunyai ketahanan dan penuh dgn amalan-amalan untuk mendekatkan diri kpd Allah dan hubungan sesam manusia. Oleh itu bersiap sedialah dari awal supaya ia benar2 mengubah sikap yg baik dan seterusnya menjadi insan yg soleh/solehah. Semoga dipertemukan di Ramadhan yang akan datang.

*Doa utk menghilangkan baran, maklumlah waktu lapar memang lekas naik angin.... Rujuk kepada Surah Al-Anbiyakk ayat ke 69. Sebelum minum baca doa dan tiupkan pada air (utk diri sendiri,anak,suami dll). Insyaallah cuba amalkan. Wallahua'llam. .. Orang bijak adalah dia yang hari ini mengerjakan apa yang orang lain akan mengerjakannya tiga hari kemudian ..

20 comments:

kuchaiz^iman said...

Selamat Berpuasa...

akak jangan nak tinggal2 plak.. hihi

Masy said...

iman,
klu kene tinggalkan, xkan nk pose gak..hape la ko ni..hehehe...
slmt bpose utk ko gak...

Resmanc13 said...

Selamat berposa kat awak yek ..Semoga dapat banyak rahmat di bulan yang mulia ini hendaknya..All da best friend...

Masy said...

selamat bpuasa utk awak jgk..mekasih bebanyak.. :)

kari said...

masy,
selamat berpuase ye.. mkn bende manis berpada2 ye.. kang kena g jumpak dentist lg hihihihi

Masy said...

mekasih datin....selamat bpose gak.!

Mokhzani said...

Selamat berpose... err yang tahun lepas nyer dah ganti ke??

Masy said...

mokhzani,
hamboih..da slmt ganti da encik..siap wat pose nam lagik..kekeke..

kurzz said...

aidul al mubarak!!..wah masy naper yer kaler blog awk sama ngan cik mokhzani tuh hehe..sehati gitu...

Masy said...

kurzz,
da itu je kaler yg kite bkenan..nk wat cemane klu mokhzani pon bkenan..seakal gitu..hehe..

kurzz said...

nih yg jeless bangat nih huhuhu....(komfem di jadikan bahan dak kari tuh nanti..hehe)

Masy said...

adoiii laa dak kurzz ni..abihla klu datin baca ni..kuang3x..!

Wirawan Terulung said...

Selaku Presiden di Planet Zargus, saye Wirawan Terulung yg Terunggul di Planet Zargus ingin mengucapkan --> SELAMAT MENYAMBUt BULAn RAMAHDAn AL MUBARAk kepada kengakawan sumer yang berada di Planet World, Planet Nameck mahupun Planet Zargus sendiri.

So, pesanan dari penaja--> Pose jgn x pose...!!!!

Masy said...

selamat bpose utk dak wira gak! ni bile nk blanje ni???

kuchaiz^iman said...

akak...jangan lupe belanja bebuka nanti...iman nak makan :-

1- nasi grg ikan masin
2- tomyam
3- air tembikai/barli ais
4- sup tulang
5- ayam masak merah

wokeh dah sume tu lah.. (makan ke malantak ni? hehehe..)

Masy said...

iman adikku manja...
jgnla ko mule nk berperangai spt setan yg makan melampau2..hahahhaha..dah2..akak blanje ko mkn cikedis je..!

Deanz said...

Selamat berpuasa...

kari said...

masy & kurzz.. posa2 jgn ngelat.. hohohoho

zalisa said...

selamat berpuasa utk tuan rumah. bab tempah baju dalam bulan ramadhon tu... hehe

Masy said...

deanz, kari n zalisa,
selamat berpose gak kat korang.. ;)