Friday, March 03, 2006

Melayu..

Niat aku suci dan murni. Anuar Zain nyanyi:”Sesucinya cintamuuuuu…”.

Aku nak mengimarahkan gerai milik Bumiputra. Milik orang Melayu. Memandangkan lebih dari 70% sektor perniagaan digenggam oleh orang bukan Melayu, maka apa salahnya aku membantu bangsaku sendiri. Ops, ini bukan ayat berunsur perkauman. Anggap je aku memang suka tolong-menolong.

Tadi aku tinggalkan segala kerja yang menyesakkan di pejabat semata-mata untuk 30 keping kertas A4 keras bagi kegunaan pejabatlah juga. Menyusuri beberapa buah kedai alat tulis, kertas yang diidamkan tiadalah jua bertemu. Mungkin minggu ni semua orang suka warna oren dan maroon, tidak pula aku mengerti.

Kedai pertama: Semua kertas lembik.
Kedai kedua: Ada kertas keras, tapi kaler tak menepati kehendak semasa.
Kedai ketiga, keempat dan kelima: Tiada...tiada...!

Kedai seterusnya. Kedai Melayu. Melangkah masuk, dua pekerja (aku rasa yang free hair tu bos dia kot) tercongok dalam kedai. Terus ke rak-rak kertas. Meneliti, membanding, mencari. Si pekerja yang hanya setapak dari aku langsung tak memandang. Langsung tak bertanya. Langsung tak berbunyi. Langsung-langsung. Langsuir betul! Maka dialog pun tercipta.

Intan: Hansss* betullah!
Aku: ???? (Ooooo..) ilek aaa..
Intan: Cik ni keje sini ke? (pandang aku)
Aku: Ha’ah..akak nak cari kertas ape ye? Kaler ape? Meh saya tolong carikan (jengket-jengket sambil selongkar timbunan kertas ATAS rak).
Intan: Yang macam ni, ada tak?
Aku: Jap ye kak..macam ade kat atas ni, nanti saya amek (capai kertas kaler oren atas rak, ataaaaaaaaasss sekali)
Si Pekerja: .........................................

Aku pandang Intan. Intan pandang aku. Intan dah marah, mulut dia dah menyumpah-nyumpah. Aku tarik dia keluar.

Kedai sebelah. Kedai Cina. Belum pun sampai ke rak kertas, apek dah bertanya,”Ye dik, mau kertas kaler ape?”. Aku – ”Ada tak kaler camni?”. Apek – ”kejap aaaa..”. Bla..bla..
Di kaunter, dapat diskaun. Nyonya (emak apek tu kot) diskaun lagi tanpa pengetahuan anak dia. ”Lain kali datang lagi aaaa..”, kata Nyonya, mesra, lembut, sejuk.

Kesimpulan. Orang Melayu selalu bersungut – bangsa sendiri tak nak memajukan perniagaan dorang. Macam mana Melayu nak maju, kata dorang dengan muka merah padam. Tapi kalau PR zero, nak salahkan orang lagi ke?

Akal ada, pikir sendiri.
*Hanss = Hanjing

37 comments:

meera said...

syita standard...

tapi sib baik kedai yg tersohor kat pekan hulu langat tu (milik melayu) pekerja2nya senang kalo diminta tolong, peramah dan hensem2... sib baik anak ikan kalo tak akak dah ngorat dah... kahkahkah

nama je melayu, tapi masih ada yg tak tau adab sopan & sivik, almaklumlah kat sekolah tak belajar moral, kelas agama ponteng selalu.... hehehehe

Masy said...

akak,
sblm masuk kedai tu,kitorg ke kedai melayu gak..PR ok..ngam..yg ni maybe sbb sama2 pompuan, x masyuk kot nk layan..hampeeehh..

ponteng kelas agama tgk cite Gaban la tu..huh!

Sham said...

hahaha.. memang setuju sangat... Bukannya tak mau membantu bangsa sendiri... tapi dah memang orang melayu tak pandai berniaga... bila dikritik... dikatakan mengutuk... tak dapat menerima pandangan orang lain.. hati cepat terasa, sensitif sangat.. lama2 bisness sendiri gak yang lingkup..... alahai bangsaku

Masy said...

sham,
sbnrnya bkn sume melayu sikapnya macam tu,along sy x mcm tu pon. tp sikap segelintir peniaga melayu yg mcm ni lah yg mmbuatkan org melayu lain malas nk kedai melayu (berapa byk 'melayu' daaa..).

dahlah x nk ubah attitude, salahkan org len plk..ermm..

meera said...

masalahnya sekarang org melayu sendiri spt telah di setkan mindanya... "camtulah org melayu" ayat standard tu yg selalu kita dengar....

Masy said...

kak,ayat tu akan kuar klu kite jmpe melayu yg cenggitu..klu attitude ok,x kan kite nk kutuk, ye tak?

ehh..kutuk ke?mana ade...tegur je..kirenye klu dlm kelas, cam kene cubit je..ehehheheh

Sham said...

Minda kita di set kan atas pengalaman yang lepas... kekadang tu bila kita cuba nak menerima semula pengusaha melayu ni di hati kita... ader jer pengalaman yang tak menyenangkan... brapa byk lagi peluang yang nak diberi? memang ader yang maju.. memang ader yang boleh di harap... tapi kebanyakannya tu yang menyebabkan ungkapan "camtula org melayu" tu terjadi... bukannya sengaja dicipta... bukannya segaja direka.. tapi atas pengalaman orang yang "terkena".
Satu lagi la yang saya perasan tentang usahawan melayu ni... Bila perniagaan mula maju sket.. mula la pakai kereta besar... itu besar.. ini besar.. kalau yang usahakan gerai plak... bila orang dah ramai... makanan dalam pinggan pulak mula la ciput.... mana pelanggan tak lari.... Tak salah kita ambik contoh dari kaum lain....

Sham said...

don't mistaken me of being prejudice... saya sayang bangsa saya.. sbb tu saya sanggup kritik.... kalau tak, mampos pi la... buat apa nak pedulik...

Anonymous said...

oho..? sham ko ke yang dok kat frenster me tue..?

uiks sorie chitah.. eheheh..
moral of teh story.. pk laa!

Masy said...

sham,
wah2..berkobar2 ek!bagus..bagus..teruskan niat murni anda..

anon,
sape hang neh?huhuhu

Sham said...

ish... ter emo plak.... tak bley kalo isu2 mcm ni dibangkitkan... berderau darah ni.. ihiksss

Masy said...

sham,
sabooo..saboo..kang saket jantong lak kang..hohoh

Sham said...

fuhhh... fuhhhh... tarik napas..... lepasssss... tarik napassss... lepasssss... okay lega sket... mcm org nak bersalin plk

Masy said...

sham,
penah bersalin ke??hohohoohoh

Deanz said...

Salam..
sikap prejudis terhadap peniaga bumi perlu dikikis. Mentaliti bumi mmg begitu...nampak untung sahaja...How to? dia tak fikir...

P/S kertas tu berapa gram? u tak spesifik, tu pasal dia malas layan. Bila nak buka tender supply kertas tu..jgn lupa bagi info.. (bizz minded) hahaha..

moral of the story..lihat dulu kesilapan kita, baru kesilapan org lain...

chow...

Masy said...

Salam Deanz,
she didn't even looked at me, camne nk bgtau tu? even her boss pon ignored us..huhu.sedeyy...

bukak tender supply kertas?nk join ke?moh2..huhuhuu

kurzz said...

ermm..betullah ape yg enchek2 dan cik puan2 sekalian katekan tuh...cuma itulah xsemua peniaga Melayu camtuh..tetapi...kebanyakkannye camtuh! haaaa..kena paham ayat nih baik2..sya ader gak pengalamn buruk berurusan dgn Peniaga 'Cha Ya Nun Alip' =) mentang2 ler derang ader regular custumor,kita nk nego sket pun wat xlayan jerk! n lagi 1 cube tgok sape yg paling byk menipu dlm business xspecially dlm peraduan 'Gores dan Menang'? bangsa lain kan!! org kita gk yg kena tipu..tipah tertipu la plak..hehe

Masy said...

kurzz,
klu bab tipu menipu ni,heheh..kekadang tu org kite pon sama gak..menipu dan tertipu..pengalaman awk kene ignore tu,pon biasa laa ek..lebih2 lg kalau regular customernya sebangsa dgn dia,lg laaaa..huhuh

nk kata camne la kan, dah masyarakat majmuk..maka majmuk jugalah perangainye..

kurzz said...

ermm betul gak tuh..but kena ingat..walaupun baiknyer derang..diorg xakan bagi kita 100% ape yg dirg tahu xkiralah dri segi kemahiran ker pengetahuan ker ape ker...tpi org kita..lambat 'org' tu baik sket..dan2 kita serah kan apa2 yg kita tahu..itu yg susah org kita..mmg baik sifat tuh berkongsi2..tpi cuba tgok contoh kerjasama syarikat proton ngan Mitsubishi pun cukup..pe yg kita dpt? =)yg pelik plak ngan bangsa sendiri berkira plak hehe..
p/s:psstt..ader bangsa lain tak dlm nih? soweyyy!!

Masy said...

tu la kan..sian kat bangsa kita..kita ni dah diasuh dgn pantun 'pisang emas dibawa belayar'..kita dah dibiasakan dgn theme 'mesti balas budi'..or..'mesti wat baek kat sesapa'..sifat yg mulia,tp selalu disalahgunakan dek org laen..sadisss..

apepon, kite kene bpegang pd kata2 'buat baek berpada2'..x gtu hadirin sekelian?

kurzz said...

yupp sokooonnggg! "buat baik berpada2...buat ja'at tgok keadaan"..gegegege aci dak gitu? hehee

Masy said...

kurzz,
wat baek ikot keadaan?boleeeee..seswai laaa tu..kirenya mcm bersederhana dlm segala hal laa ek? eheheheh

Masy said...

salaaah...wat ja'at ikot keadaan..sori silap..

meera said...

tapi selalunya pantang org melayu silap sikit akan terkeluar lah ayat tu "camtulah melayu"... terus lupa melayu yg lain yg berdedikasi & berjaya.

syita len kali, kita cuba tegur dia dulu dgn senyum manis... mungkin dia akan berubah... kdg2 kita ni ego gak nak dilayan cam org besar2...

apa-apa pun terpulang pada masing2... akak tetap setia ngan kedai melayu kat tempat akak tu. Semakin maju kedai dia sekarang. Alhamdulillah...

ita... said...

masy...
emm... tapi entah knapa, walau perpun, k.ita lebih suka g kedai "org kita" drpd mengkayakan err.... betul kata maya, kita leh tegur mereka ngan baik, tak salah kan merendah diri...[kat opis abah, takder pun staf lain, semuanya "org kita"....]

Noushy Syah said...

Wahhh ni yang DIlemma Melayu nih-mcm buku DR M tuh....I love reading it!!

jed1 said...

kekadang bila masuk kedai esp kalau just nak survey tgk2 barang, kita tak suka diapproach lebih2 oleh org sales..rimas..bila perlu bantuan baru mintak tolong diorang

ChikaDior said...

btol...btol.... situasi yg sgt senang dijumpai hampir di setiap kedai melayu. Nak salahkan melayu...kita pon melayu. Tapi tak tau apa jenis attitude yg melayu ada dlm bisnes. Klu camnila... mmg sampai bila2 pon melayu hanya boleh jual eskrem 2 posen yg dijual di rumah2 ajer. *bengang nih*

kunci hilang said...

Org melayu mungkin..,

utk apa kerja sekalipun, bila menggunakan kertas A4, mahukan yg keras, cantik, berkualiti yg terbaik.

Bangsa di negara maju cuma guna 'recycle paper'.

acik ila said...

ermmm.. tau takpe.. layannn..

Masy said...

kak maya,
mmg teringin nk tegur dan tanya,sayangnya bile sy dtg dekat minah tu,dia mcm lari2 gtu,buat2 sibuk..huhuu..malu tau! hehehe

kak ita,
dlm ape hal pon,sy akan cari kedai bangsa kita dulu.klu da kompem xde,barula ke kedai yg lain. ;)

noush,
dilema laa jugak :D

jed1,
haa..betul tu!tp heran ek,bile kite just nk survey,salesgirlnye kanmain lg approach,tp time bebetul nk bli barang,x layan plk..ermm..

chika,
uikss..sabar..sabar..

kunci hilang,
errr..sastera sungguh bahsemu..huhu

kak acik ila,
layaaaaaaaaann..! ;)

ND said...

Biasala Masy...kedai Melayu selalu mcm tu...mcm malasss je nak layan customer...pastu blom pape dah ckp tak boleh...camno la nak maju kan? ;)

Masy said...

ND,
nasib kite le kan klu jmpe kedai mcm tu.tp ade gak kedai melayu yg customer-friendly..

harap2 mana2 kedai melayu yg PR zero tu leh laa tgk kedai2 melayu yg elok2 n jadikan mentor klu nk maju..utk kebaikan kite bersama gak tu..

chii said...

sokong²..org cine kalo kite masuk je kedai..dok sibuk tanye pe nak beli..cam last week...uncle kedai ni mmg pandai layan customer...die kasi air kotak sorang satu kat chii dan kengkawan memandangkan agak lama kitorang tunggu brg yg dicari..tp kalo org melayu..ntah la..

Wirawan Terulung said...

bukan masy sorang je kene mcm tu, Wirawan pun dah naik muak. Kita nak tolong bangsa sendiri, tapi...

agak2nya bila lar orang MELAYu ni nak MAJu???

kak lin said...

emm.. to change.. u have to change.. Melayu selalu susah nak berubah, tau komplen je.. Sedihkan?? Ader gak yang main pasrah je.. Mana ekk jati diri yg di canang2 tu??

Masy said...

chii,
ermm..tu lah kan, kekadang bukannya kita nk jatuhkan bangsa sndiri, masalahnya dorang sndiri yg takmo berubah..tp mayb org2 bkn melayu ni mampu wat camtu (kasik air ke..ape ke) sbb brg2 tu dorg dpt murah.yelah..supplier kan ke bangsa dorang gak kan..

wira,
meh la kite sama2 bantu memajukan dorang..lgpun bkn semua peniaga melayu cenggitu kan.. :)

kak lin,
ada jgk yg bkn salah dorang..tekanan dr pihak2 tertentu pon kekadang wat bangsa kita putus asa nk berniaga.bila da fedap tu, effect gak kat pelanggan kan..harap2 pasni dorang akan lbh kuat lg!