Thursday, May 04, 2006

Telur dan Motor: Kisah Sebuah Dendam

Kadang-kadang bila bersendirian, aku suka mengimbas semula kenangan masa sekolah dulu. Tak kisah laa sekolah rendah ke, sekolah menengah ke. Rasa puas sangat, sebab masa kanak-kanak dulu, aku ni boleh tahan nakalnya (kan Anji kan? ;D ). Bila masuk sekolah menengah, kenakalan tu masih ada tapi terkawal. Ye lah.. orang dah besau, dah anak dara, kena le kaber2 sket. Hehe. Tapi ada jugak ketikanya ’terlepas’ perangai bila saat-saat tak terduga.. ehehehhehe.. Dan yang bestnya tu, orang lain (yang tak berapa kenal aku sangat) tak akan sangka yang aku boleh buat mende-mende yang tak tercapai dek akalmu tu. Tak tahulah kenapa – agaknya muka aku ni muka ’innocent’ kot. Agaknyelah..!

Antara kes-kes yang masih aku ingat ialah kes tahun 1996. Masa tu aku Form 4. Dok kat Dorm C, aku sorang je budak Form 4 dalam dorm yang ada 20 orang budak pelbagai peringkat umur tu. Sian aku. Tapi takpe, aku kan independent (poyosss).

Hari kejadian, hari Selasa. Sekolah cuti pasal ape entah. Yang pastinya aku bangun pagi tu dah pukul 8. Alamaaakkk… miss laa bekpes aku ni kang. Dengan muka pisat-pisat tu aku terus meluru ke koridor, sambil jerit nama kawan-kawan aku kat tingkat atas. Akak, geng-geng akak sume kat dining, orang tembung dengan dorang tadi, tetiba je aku ditegur dek budak dorm aku. Ye ke? Dorang dah makan ke? Aisey..aku je ke yang terlepas nak sarap neh? Blom gik.. dorang baru je gerak tadi, Kak Pai yang soh kejut akak tadi. Oooww..ok laa kalau cenggitu. Aku dengan pantasnya ke bilik air, gusuk gigi, basuh muka, terus berlari ke dining hall.

Sesampai je aku kat dining, aku tengok budak-budak ni sume berkumpul kat dapur. Apehal tuh? Aku pun masuk le dapur, sibuk-sibukkan diri gak. Rupanya dorang tengah bergaduh dengan pakcik dining tuh. Hoh..dia tu memang suke nau carik pasal dengan budak asrama. Entah ape kes gaknye tau! Apehal ni? Korang dah makan ke?, kata aku pada salah sorang member aku. Blom gik, orang tua ni lah, tak kasik makan. Muka member aku dah sengal semacam. Aku jengah-jengah, aikk..ade je makanan tu, apesal yang tak bagi kitorang makan neh? Korang tau kan kantin tutup pukul berapa? Pukul 8 kan? Dah korang datang lambat, tak dapatlah makan. Ek eleeeehh.. kereks lak dia neh. Aku yang dah mula nak naik angin tapi kaber gak la... Nasib koranglah, sape soh bangun lambat! Wah..wah.. kerek betul neh!

Malas nak bertekak, aku keluar dari dapur tu sementara kengkawan aku dengan kepanasan darah muda memasing terus je bergaduh. Tetiba member aku, Suria pun keluar gak dari dapur tu. Dapat ke makan? Aku interview Suria laks. Huh.. macam s**l je. Minah ni memang angin je...ehehehe. Pastu aku tengok kat dalam genggaman Suria, ada sebutir telur. Ni telur rebus ke nih? Ko amek katne?. Suria main-main dengan encik telur tersebut. Taklah, telur mentah neh. Laaa.. telur mentah nak watpe? Nak masak katne laks? Aku dah kompius dah minah ni. Sape kata nak makan? Aku tengah pikir nak baling telur ni kat motor Cik Zul. Owww.. ada rancangan jahat rupanya. Best nih!

Tak lama lepas tu, semua kengkawan aku kuar dari dapur. Dalam perjalanan nak naik ke bilik, Suria mewar-warkan idea jahatnya kat dorang. Semua bagi sokongan padu. Tapi sape nak kaber line kang? Takkan aku sorang je? Kata Suria. Semua diam. Ermm.. akulah, aku yang baek ati cam cinderella time tu mengofferkan diri. Cantetttt..!! C’tah, dendam kitorang ni terletak kat tangan korang duorang tau! Lunaskaaaann!!! Yeee..kengkawan aku kalau bab menjahat, semua memang laju je. Siol je budak-budak nih. Hehe.

Dengan semangat kesetiakawanan, kami pun bergerak melaksanakan misi. Aku baling, ko gi borak dengan Cik Zul, kata Suria selaku ‘criminal mastermind’ memberi arahan. Okeh! Semangatnye aku buat keje jahat ek? Psst..C’tah, nak pecah kat mana aaa? Ko ade idea tak? Ler.. tak tau nak baling kat ne la plak. Hurmmm.. kalau aku laaa kan, idea paling jahat aku ada ialah... ko pecahkan je dalam helmet dia, mesti havoc aaa kepala dia penuh telur..hohohohohohoo!!! kata aku dengan penuh semangat kejahatan. Uikss.. jahat nau tu! Aku baling kat sini jela, ok tak? Kata Suria sambil tunjuk kat sisi motor. Aaa.. bolehlah.. ko jangan miss lak Suya, telur tu satu je, kata aku lagik. Tade hal. Dah, gi masuk dining. Kalau dia nak kuar, ko hint-hint le aku. Tak pun ko wat le dia leka ke..pandai-pandai ko lah. Yelaaahh..

Aku pun masuk dining, tuang air dalam gelas, buat-buat tanya Cik Zul, takde makanan ke Cik Zul? Berbasa-basi dengan pakcik tersebut, menyampah je dengan diri sendiri time tu, hahaahaa. Takde..tadi kengkawan ko datang awal dari ko pun tak dapat. Apsal bangun lambat sangat C’tah? Lah..dia tak pasan aku rupanya tadi ek. Bagus gak ni. Ermm.. takde orang kejut, nak wat camne. Dan lepas tu telinga aku menangkap bunyik ‘keceperrrr’ tanda jangka hayat Encik Telur telah tamat di dada motor Cik Zul. Aku pandang luar, tengok Suria buat ‘thumbs up’ sebagai simbol kejayaan. Ok la Cik Zul, orang naek dulu arr, kata aku pada Cik Zul. Cepat-cepat aku kuar dan menonton sebentar hasil seni ciptaan Suria yang giler tahap gaban. Pastu, lariiiiiiiiiiiiii.............!!!

Lari... lari... lari...... masuk ke study room!!!! Camne? Serbu kengkawan aku. Mission accomplished!, kata aku disambut dengan sorak sorai tanda kepuasan tak terhingga oleh dorang. Lepas bersorak sorai, beberapa orang member aku menjalankan misi lebih penting – fly. Beli makanan kat luar daaaa.. Keluar celah-celah pagar semata-mata nak beli sarapan.

Tengahari gempar. Cik Zul mengamuk. Yang best tu, tekaan dia tepat. Dia direct kata Suria yang buat. Kalau tak dia, sape lagi, camtu aa dialog Cik Zul. Ade gak aku dengar budak-budak junior cuba meracun Cik Zul dengan mencadangkan nama aku sebagai suspek, malangnya tak berjaya..hahahahhahahahahhahaha. C’tah? Bukan dia laaaa... mustahil dia yang buat. Dia datang minum air je tadi. Hohohohooho.. tu dia.. mangsa sendiri membela suspek, tak dapek den nak nulong. :D

Walau bagaimanapun, akhirnya terbongkar jugak hal tu, sampai warden pun tau. Kat sekolah, aku dan Suria diperintah mengadap warden. Bagi sepuluh alasan kenapa awak baling telur kat motor Cik Zul, kata cik warden. Lepas gelak dua tiga saat, aku pun jawab: Pertama, saya lapar. Kedua, Suria pun lapar. Ketiga, kawan-kawan saya lapar. Keempat, kelima, keenam, ketujuh, kelapan, kesembilan, kitorang sume lapar, cikgu! Kesepuluh, makanan ada lagi tapi nape dia tak bagi kitorang makan? Kejam tuh! Cik warden tergelak besau sampai mengalir airmata dia dengar jawapan aku. Eh, tak kelakar tau! Tapi kenapa sampai baling telur kat motor dia? Aikkk.. kitorang tak baling kat dia tu pon dah kira untung. Saya nak awak berdua mintak maap balik kat Cik Zul, kata cik warden. Ehh.. tak nak saya! Cikgu, tak patut tau kitorang mintak maap kat dia. Makanan yang belen-belen aritu ade masa tu, nape tak bagi kitorang makan? Ye laa kitorang mengaku kitorang lambat, tapi dia lebih sanggup buang makanan tu daripada kasik kitorang makan. Kitorang bayar tau duit makan. Aku cam biasa le, tak puas ati.

Bla..bla...blaaa.. kene denda. Salin balik surah Yasin 4 kali. Siottt je. Tah pape punya denda tah. Sabooo jelah. Lepas kes tu, lama gak laa kitorang tak bertegur dengan pakcik dining tu, makan bulan-bulan jugaklah. Hehehhehehe..

Tapi nakal camne pon kitorang dulu, batch aku tetap jugak dikenang. Cik Zul pun mengaku, batch korang takde sape leh lawan! Jahat-jahat korang pon, result best. Rajin pun rajin, keje tak payah suruh, itu kata dia masa aku terjumpa dia kat bus stand Masjid Tanah, time tu aku student UiTM. Cik Zul merungut, budak-budak asrama sekarang sume tokleh harap. Keje nanti bersuruh, dah suruh pun tak jalan jugak. Result pekse sume jatuh menjunam. Kalau ade yang boleh dibanggakan pun, sorang dua je. Warden pun dah tukar, cerewet melampau-lampau. Cik Zul nak bukak restoran lah, amacam? Ok tu! Cik Zul masak memang 1,000 kali lagi sedap daripada dining UiTM, kata aku. Tu lah korang, dulu asik taknak makan je, sekarang dah teringat pulak. Kami sama-sama ketawa.

Itu dulu. Dan Cik Zul pun dah meninggal dunia.

Mintak maap banyak-banyak, Cik Zul. Alfatihah..!

22 comments:

darkz05 said...

Manyak sey kenangan masa dulu2...

Ada Rezeki bole buat novel la Masy.. :D

Sham said...

buat novel ka buat lagu?

Masy said...

darkz,
oww..novel le pulak.ehehehe...insyaallah.. dulu ade gak perancangan cam tu, tp malas laa plk..huahaha

sham,
dua-dua pon bole ape.. :)

lady said...

salamm lalingss..
telur ngan motor lakss..
adehaiii panjangnyer citerrrr..
saya tak banyak kenangan masa dok asrama,kebanyakkan masa saya dgn family jer,form 4/5 baru dok hostel,tu pun dekat jer..kat Ampangan,seremban..Teknik tunku jaafar(dah kolej skrng ni),after SPM trus ke matrik pj..
kebanyakkan kenangan cuma masa di kampus jer..

adehaiii..yang terselit,terlipat,ter'pekasam'..
semuanya tersimpan kukuh dilipatan kenangan...

Lady<<--'keeper'

Masy said...

salam lady lalingg..
heee..kite manyak memori zaman skolah dulu.. sbb dok asrama since 13 yrs old..pastu masuk UiTM lagik..so da biasa dok jauh dgn parents..
bila ingat2 balik, rasa rindu betul kat skolah. last year pegi skolah, dah byk berubah, makin cantik. asrama pon dah byk berubah..ermm..

memory remains..

masy<<-- seekers??heehhehe

Wirawan Terulung said...

mak aii...
nakal sungguh si masy ni rupenya erkk??
nak kena babab ni...:p

p/s: al fatihah utk cik zul...

Masy said...

wirawan,
nakal ke?alaaa..baru sket..lom lg cite haku paw cik zul tu seposen (tp byk kali arr) sbb nk tpon..hohoh..

alfatihah utk dia..

Deanz said...

Salam...

Perempuan melayu tegar terakhir yg ngeri dengan 'nice pic' ... :D

Masy said...

Salam Deanz..

penghantar 'nice pic' yg tak 'nice' langsung!

huh!

kak Lin said...

hehehehe... bes tu pesta telur.. :)

Masy said...

kak lin,
pesta mendenye..telur tu seketul jee..hehehehe..

kak Lin said...

kira pesta gak arr.. hehehe.. al-Fatihah untuk cik Zul..

Masy said...

kak lin,
ahahahaha..bole laaaa..
alfatihah jgk..!

Resmanc13 said...

hebat gak kenangan korang dulu ek...anyway aku sekarang nie masih on da way nak rasa semua tu..Papahal pun alfatihah gak untuk arwah..

Masy said...

Manc,
hebat x hebat gak laa..ehehheehhe..

rissa said...

hola Masy

Oooo..boleh tahan gak aa..nakal.

Baca citer masy, teringat kengkawan yg duk asrama kat skolah dulu..kesian juga.

Makan pun ntah apa2 je..tiap2 hari kena dgr diorang membebel..ikan kecik la, kuah mcm air paip, sayur reject....tapi kan diorang suka sangat dtg kelas lewat heheehe mabe sbb skolah tepi pantai agaknya..ambil angin.

Masy cam tu ke? kih kih kih ...jgn marah :)

Have a nice day!

P/s takde ke citer cikgu fav?
Atau time 'sangkut' kat cikgu kaa?
Ada masa citer ekk..

arianna adrizal said...

kak,
dining uitm tu semedangnyer tak sedap!! hahaha...

Masy said...

rissa,
masa sy form 1 smpi form 3, mkn ade cam hampeh laa..masuk form 4 smpi form 5, mknan sedap, tp sikit banget! tpaksa kitorang berebut2, sebijik cam org kat somalia.hampeeeehh..dtg kelas lewat tu sbb dah sah2 dekat kan, klu cpt pon xde guna..hehe..
cikgu fav?tade arr..cikgu tade yg ensem, klu ade pon miang nk mampos. x selera aaaa...

arianna,
haaaaa...kan?kan?akak dulu masa dok dlm jarang gler mkn kat dining kecuali time sahur ataupon dah lapau giler..
*kerek lak tu..ishh..

kunci hilang said...

eh, anda ni nakal ya.
:)

chii said...

weeeee...best tul zaman skolah dulu..cikgu2 kata batch kitorang batch 84 yg paling best..sumer rapat ngan cikgu..kirenye batch 84 da best compare ngan sblm dan selepas..ehehhe

arianna adrizal said...

kak,
tu pasal la duit loan tak cukup. asik2 kena menabung kat kedai kann.. uiii, rajin mkn sahur kat dining ek.. sy ms part 1, sekali je bgn mkn kat dining. pehtu, mkn je apa yg de kat bilik tak pun tdooo jek!

*incik kunci, bukan stakat nakal jee.. da tahap mafia! ahaks!

Masy said...

kunci hilang,
nakal ek?bole laa sket2.. :)

chii,
biasa la kan..ada je batch2 yg jadik feveret cekgu..*same laa kite*

arianna,
hahaha..x lah slalu mkn kedai pun, tp klu da mmg x lalu sgt nk mkn, kuar arr..
ckp psl mafia, dulu kat UiTM pon ade senior akak (lelaki) kata akak cam mafia. ade kee patut diriku yg sopan ni dia kata cenggitu..ish2..
*sopan ke?ahahahhaa..