Monday, September 04, 2006

Aku Yang Tak Suka Matematik :p


You memang tak suka matematik ye Mas? Tanya Mr. Boss lepas mengajar aku mengira unjuran penduduk, kediaman dan ntah ape-ape lagi untuk kawasan Kuala Lumpur. Mak aihh.. obvious sangat ke ketengengan aku ni bila masuk tang math ni? Huhu. Math you dapat berapa masa SPM? Loh..ke situ lak dia. Tiga je.

Dalam adik beradik aku, rasanya aku sorang je yang tak sukakan subjek matematik walaupun aku suka duit (hehe). Ude aku pun tak berapa pandai gak, tapi akhirnya dia jadi akauntan. Ni yang aku tak paham neh. Abang-abang aku yang lain memang power root laa matematik dorang. Memang famili aku pelik je dengan aku. Dorang ingat aku tak pelik ke nape dorang suka math? Abang-abang aku kata kiranya aku ni obses dengan membaca membuatkan aku tak suka mende kira-kira ni (aku dah boleh membaca sejak umur 5 tahun – mak aku memang terer). Sejak aku sekolah rendah sampailah masuk U, biasanya cikgu/lecturer yang boleh ingat nama aku tu adalah tenaga pengajar Bahasa Inggeris. Cikgu matematik yang suke jeling-jeling aku masa sekolah menengah dulu tu tak ingat ke nama aku? hehe..

Punye le aku ni tak pandai matematik, sampaikan menyusahkan cikgu masa aku sekolah rendah. Susah camne ek.. Masa budak-budak dulu, aku selalu berganding dengan sorang member aku ni untuk wakilkan sekolah dalam ape-ape kuiz – kuiz bahasa, kuiz perpustakaan, bulan sabit merah (aaa yang ni aku tak paham ape sebabnya aku kene wakilkan sekolah padahal aku tak penah attend pun persatuan tu), kuiz agama, kuiz kesihatan, sains kemasyarakatan dan ntah ape-ape lagi kuiz aku dah tak ingat. Biasanya cikgu aku akan pilih kawan aku ni – Wan (wink kat Anji..hehe) and then aku. Kira top 2 laa..waaa pasannye aku. Tapi bila tang kuiz matematik, cikgu aku dah tak tau nak amek sape lepas dak Wan tu. Aku ingat lagi bila cikgu tu nak sebut nama aku, dia cam terkoma sket. Muahahaahahaha.. Pastu dia kata gini, “selalu tu senang je nak pick orang, arinie cam susah pulak”. Hehe.

Masuk sekolah menengah lak, semedang aje math aku fail. Sampaikan arwah abah datang sekolah jumpa cikgu (ade mesyuarat kecik lak tu) nak keluarkan aku daripada asrama. Masa tu aku form 4, result giler-giler nyer hampeh sebab matematik aku punye pasal aa ni. Jahanam tol..huhuh. Tapi tak keluar pun, mekasih laa untuk sorang cikgu yang support aku tu, tak sangka dia nak backing aku, huhuhuuh. Bila dah masuk form 5, memang arwah abah dah tak senang duduk tengok keadaan topografi matematik aku. Adalah dia bertindak dan aku setuju dengan tindakan arwah abah sebab aku tau itu untuk aku. Walaupun lepas tu aku yang menanggung sengsara – kena hentam giler-giler dengan GPK HEM II, gaduh dengan warden – tapi aku malas nak bising. Sikit pon aku tak mengadu dengan abah. Cuma yang aku tau, lepas aku abis SPM aku dapat tau yang akhirnya mak cerita dengan abah. Dan aku dah kata, kalau aku bagitau abah time tu kompem masak lee cikgu yang pressure aku cam nak rak tu. *first time aku dengar mak kata aku kuat semangat aritu, hehe.

Masa aku amek result SPM, subjek pertama yang aku tengok ialah matematik. Syukurlah dapat 3. Aku bagitau mak, dia macam tak percaya je. Yang tak best tu mak aku leh lak kata – mak ingatkan ko dapat pangkat 2, tak sangka lak dapat 1 ek. Ceh mak aku ni ingat aku tengeng sangat ke..huhu. Tapi takpe..aku puas ati bila lalu depan pejabat sekolah time tu. Kebetulan lak GPK HEM II tu pun ade, dengan berlagak sombe (mintak maaplah, aku bukan jenis berlagak tapi apa yang cikgu tu hina aku dulu, aku ingat lagi) aku kibar-kibarkan slip SPM aku tu. Kompem dia dah tengok dulu result aku kan...huh! Muka dia kelat je. Huh.

Secara keseluruhannya, aku memang tak suka matematik. Sekian. Hehe.


Ooooopppppp... tapi aku suka matematik bila melibatkan keuntungan ke atas aku.

20 comments:

Kak Lady said...

Masy...samer le kita...akak pun tak suka matematik

Masy said...

kak lady,
aisey...ingatkan sy je yg x gemor..hehe

akak said...

akak kan syita time belajar kat kelas mmg terer wat latihan yg cikgu bagi, kekadang akak tanya cikgu sampai cikgu tak dpt jawab... tp kat masa tu je la... pastu maleh nak wat kira-kira ni akak cpt fedap... dah tu lak masa form 4 & 5 cikgu math org yg sama... masa akak form 4 dia ngandung... masa akak form 5 pun dia ngandung... bila time math je kitorang berronggeng kat kelas, sbb dia jarang masuk... sib baik SPM math akak lulus tu pun cukup2 makan je.... hehehe

Masy said...

akak,
waa org lak mmg maleh n x suke..hehe. tp bile along ajau cepat je masuk dlm klotak. dia kata org ni nk kene cikgu tumpu kat org sorg je..pulaaak.
cikgu math org mase skulah rendah tetiap tahun pregnant..subur betul..muahahaaha jahat molot aku neh.muahahahha

Noushy Syah said...

Kak Masy-->agaknya cikgu Math akak yang tgk result SPA akak utk math tu meshti mendoakan akak tak lulus masa tuh..sekali dpt 3 meshti dia bengang giler..hikss, patutnay lagi arr sonok akak lulus kan?Ade ke cikgu camtuh ishhh...

p/s 3x3ngeh brape?ekekkekekek!!Jawab kak masy!!

lady said...

salamm lalingss,
kita masih kat ofis lagi nih..esuk ader board meeting laa..banyak mender nak disettlekan.
Kiter pun tak suker math gaks lalingss tapi last2 kira mengira gak bidang kerja kita..sebbaek ramai asstnt hehe..
pssstt..grade 1 ek..tahniah!aggrgt berapa?eheeehh..sama ngan kita kut..

Masy said...

noushy,
ahaha akak rasa cikgu math akak kompiden akak x lepas, tp cikgu GPK HEM II tu mmg perli akak abes2 aaa sblm SPM. tahpape tah kan..org bagi laa semangat, kan ke klu akak x lulus, graf skolah gak yg rosak..tala otak laa ini olang :D

p/s: ape niiii bagi soklan matematik. jawapannya ialah C (who cares)..muahahahah

salam laling..
laaa kat upis ke..kite dah lama x OT, malas giler..
aaaa agregate x memuaskan ati le..sbb tu masuk UiTM..klu tak kompem kite gi UK sanun amek TESL..tp sibbaik x dpt kan, kot x kene jadik cikgu..ohhhh tidaaaaaaaaaaakkk...

faisal said...

kak masy,
org paling suke subject matematik nih..hehee..sebab kat sekolah tak de sape bleh kalahkan org mate..muahahha...add mate pun same gak..hehe...

mungkin sbb org tak reti nak mengingat fakta sangat kot..heee

Masy said...

acai,
aiseeeyy respek aa terer math ek..kelas akak penah amek add math tp dua bulan je pehtu cikgu wat mesyuarat lg, tukau subjek ekonomi. kenapa kene tukau?heheheh itu kene cite lenkali arr..ahahahahha

Deanz said...

Salam..

Hidup juga macam mathematic, tolak campur darab dsbg tapi hasilnya belum tentu menggembirakan..

Masy said...

Salam Deanz..

sbb tu mostly jawapannya adalah C: who cares.. :/

PEMBURU"air"WANITA said...

mathematik & hidup. dah lupe formular nak kira

Masy said...

PAW (err.....),
ala..x payah kire pun..life just go on..

arianna adrizal said...

kak,
okairiiiii!! :D

org sker gak math. tp tak sumer bab la. bab pelan2 ke, dongakan ke.. tu fav sy! tp tau laa.. blaja seketeri.. mana guner math sgt. siap kena label course yg ramai faild math lagi adelah. huh~

Masy said...

hi anne..!
pelan n dongakan tu kacang jer..hehehehe. masa kat u dulu ade gak satu subjek math - demografi. waaa akak score A jgn x caya muaahahahahaha..
tp ttp gak x ske math. huhuhu

chii said...

sgt x ske maths..
ingtkan da kuar skolah leh lepas dr nk blaja maths
tp kena blaja gak..adeih
lg memeningkan pala

Sham said...

love math but hate add. math, maybe sbb cikgu add math tu boring nak mampos kot

Masy said...

chii,
sibbaik klu ade pon nk guna math masa keje ni, yg simple dimple kapadia je..hehe klu complicated sgt mmg sy soh org len je watkan..huahahha

sham,
ckp psl add math, dulu penah kitorang satu kelas meniru time ujian add math - siap bukak buku teks add math lg - tp still fail jugak :D huahaha mmg x dapek den nk nulong :p

Sham said...

Tula pasal... masa skolah dulu struggle gila add math.... tapi bila dah masuk univ, baru tau betapa senangnya... mungkin sbb lecturer tu pandai ngajar...

Masy said...

errr..add math senang ke..huhuhuhuuuhu
math yg biase tu pon take time nk paham, apetah lg add math. aaa mayb sbb x suke kot..hohohohooh