Tuesday, February 06, 2007

Suka dan Tahu

Suka sangat~


Aku suka makan. Suka makan tak bermaksud aku kuat makan. Suka dan kuat sangatlah berbeza definisinya, dari pelbagai aspek.

Samalah bezanya dengan pandai masak dan tahu masak. Orang yang pandai masak, mesti tahu masak. Tapi orang yang tahu masak, tak semestinya pandai masak. Betul tak?

Aku suka makan dan tahu masak, saje.

Masa mula-mula arwah abah ’sound’ aku suruh belajar memasak, aku tensen sebenarnya. Sebab masa tu, aku lebih rela cat rumah, kemas laman, basuh van abah, mop satu rumah, mesin rumput sekalipun asalkan aku tak disuruh belajar memasak. Tapi aku tau, abah dah bagi banyak masa pada aku nak bermalas-malas. Sementara menunggu result SPM, baru abah ’sound’.

Ala.. tak suka..
Abeh sok ko dah kawen nak soh sape masak?
Laki ko?
Lambat lagi laa orang nak kawen.. (tapi kalau laki orang nk masak pun bole)
Yelaa.. tak kan nak tunggu esok nak kawen baru nak belajau masak..
Nanti upah laa orang gaji..
Ha’ah ye.. pastu soh laki ko kawen je dengan orang gaji tu!

Adeh.. sabo jelah.

Mula-mula tengok mak aku masak, aku jadik heran dan kagum dengan mak aku. Hari ni lauk lain, esok lauk lain. Mak aku boleh ingat semua bahan-bahan untuk setiap lauk yang berbeza setiap hari. Kagum seh aku rasa! Aku nak hafal bahan-bahan untuk masak lemak masa tu pun rasa nak bunuh diri je. Rasa nak serender je masa tu. Tapi abah asek lalu lalang je kat dapur, terpaksa laa aku tabahkan diri. Sajelah tu nak memantau aku.

Tapi memang aku tak suka. Aku nak belajar menembak, aku nak belajar berenang. Huhu. Tapi takde sape nak layan. Huwaaaaa... Oh ye, abang-abang aku pun sebenarnya asek hint aku soh belajar masak je masa tu. Benci ah. Oleh kerana aku masa tu rajin buat air je, asalkan dorang tau air tu aku yang buat, kompem licin. Aku pun tak sempat merasa huhu.

Sampailah satu hari, mak aku buat ujian. Dia dengan abah keluar pegi Melaka (bandar ye), dan tinggalkan aku dengan pesanan – masak lauk sekian-sekian. Hah?????? Lepas diorang pegi je, terus aku telefon Kapai yang pandai banget memasak itu. Tanya dia betul tak kalau nak masak mende ni, begini begini caranya.

Kemudian, aku pun mula memasak....

Mak abah balik. Aku hidang. Semua makan. Aku tengok dulu. Sedap, bah? Dia menjawab, sambil konyel-konyel – sedap.

Lepas dah sekali sedap tu, berterusan laa. Mak dan abah yang dah mula percayakan skil aku, pernah selamba papa je tinggalkan aku berdua je dengan nenek – dorang jalan-jalan gi Singapore - siap bermalam dua hari. Kejam sunggoh. Dan dapur tu jadik tempat berkubang aku sampai aku masuk UiTM. Hahahaha mak aku kena memasak balik :D

Satu hari, aku telefon mak daripada kolej. Kemudian mak aku bersungut..

Abah ko komplen mak masak
Nape?
Dia tanya, betul ke masak kari macam ni?
Aik... mak ubuh ape?
Sama laaa macam dulu jugek, dari dulu sampai sekarang same jelah
Abeh ape yang lainnye?
Ntah le abah ko, dia kata 'dak Siti masak lain rasanya'
Woooo nak kata orang masak tak sedaplah tu
Tak, dia kata ko masak lagi sedap

Kahkahkahkah.. kesian mak aku.

Mak ni dah kawen dengan abah ko nak dekat 40 tahun, ni pes taim abah ko kata mak masak tak sedap. Ni yang tensen ni!
Ala.. sebenarnya dia dah biase makan lauk orang masak. Sape soh mak tak masak lagi. Hahahaha.

Tapi aku tahu masak je. Aku tak pandai. Mak aku lagi pandai. Tu banyak lagi ilmu memasak yang aku belum abes download lagi daripada dia. Kalau boleh download resipi daripada nenek aku lagi best. Macam-macam ado!

23 comments:

meera said...

akak setuju ngan ko... akak pun suka makan, tapi bukan kuat makan... tapi sesekali kalo akak makan banyak, lebih dr had... akak mesti pening+muntah... semalam kena lagi ko tau...

masak pun sama, malas masak tak bererti tak tahu masak...

ko nak tau akak ni lepas bertahun2 masak baru ayah akak tak komplen masakan akak... nak wat camne ayah akak terer masak...

nyesal tak mkn caramel cream ciskek tu ari tu... skang teringin lak... tapi kalo makan kompom kat SACC tu gak akak muntah... hehehe...

sesekali bg komen pjg... ko jgn jengkel ek :p :p :p

Sham said...

err... siapakah siti didalam cerita tersebut?

Masy said...

kak maya,
ayah terer masak ek.. arwah abah dulu mmg jenis x byk songeh, bedal je. cume aritu dia ingatkan mak salah masuk ingredient je hehehe

alamak jengkelnye tgk komen panjang² wakakakakakakkaka

sham,
siti tu sy laa.. tu arwah abah sorang je yg panggel gitu :) sekian.

ita... said...

masy... mak slalu ckp - owng pompuan kena pandai masak.... :-)

Masy said...

kak ita,
hehe bener tu.. tp org lelaki pun kene tau basic memasak. nanti da kawen tau laa ape guna ilmu memasak nan basic tu hehe

RaFFLeSiA MeRaH said...

ambooiii...jap lagi ramai ler yg masuk minang...hehehehe, apepun syabas, rupanye anak murid lagi terror dari cikgu...pakai ilmu ape cik siti ooiiii....gambar atas sekali tu cam ader kat blog sape tadi tuh yerk...gi mkn ngan dak siti rupanyer member sorg lagi tuhhh...siapa tu ekkk....

Masy said...

kak RM,
adehh ni apsal lak panggel sy Siti lak ni. jgn arr.. tu bkn nama sy pon, tp arwah abah suke nau panggel gitu hukhuk.
eh jgn le ramai2 masuk minang, x tau mcmana nak hadapi muahahahahaha.. ilmu ape ek? ilmuwan islam kot :p
alaa gi mkn dgn kak maya ler..hihiii

happyirfa said...

cam x caya masy 'tahu masak'.
.ingatkan 'tahu makan 'jer..he he jgn marah ha.

aku pun tahu masak ,cara aku jelah..kalau lalu.. makan.
x lalu jgn makan.

13may said...

wahahaha...nasi lemak satu!

darkz05 said...

masy.. ajak darkz masak..
;d

eh tak yah la. tggu masy belanja KFC jer la ;)

Noushy Syah said...

ngehhh..tak pandai masak rupanya..ekekekkekek..cancelll..xjadi pinang wakakkakak!! Nak jadi tomboy lah tu yea masa tecik2 tuh ekekekkek..

lindosh said...

aku lak tak reti masakk.. ekkeke *tepok dahi*

Masy said...

happyirfa,
heheheh sabooo jelah :D

aku pon gitu ler.. asalkan bole terima tekak, kire sedap laa heheh

13may,
siap!~

darkz05,
ajar masak yg simple² bole la, ni kos tenaga pengajar ni kene bayar ni :D

noushy,
hehehhe tu laa, x pandai tapi tau le jugek masak. alaa.. nanti² bole blajar lg kan eheheheh

lindosh,
makan tau? ;)

Sham said...

woo... then... siti dah makan? siti apa khabar ari ni?

Masy said...

sham,
ye dah mkn dan alhamdulillah sihat je arinie :p

kakLuna said...

saya tahu masak

-kari
-sambal tumis
-sayur campur
-ikan sumbat
-mee,bihun goreng
-tomyam
-udang/daging sos tiram

dan sebagai nya...

ada sapa2 nak jadi...err...menantu saya?coz saya dh letih la memasak.. hahahahaha..

Masy said...

kak luna,
laaa buat advertisement lak dia heheh. anak da cukop umo ke nk dikawenkan? muahahaha klu malas masak carik bibik jelah kak :D

13may said...

memasak ni baguih....tapi jgn buat mcm main masak2 plak:D

Masy said...

13may,
kekadang drpd main masak2 tu laa kite leh dpt resipi yg sedap tau :)

Deanz said...

Salam..
tak suka masak dan tak suka makan.

Masy said...

salam deanz,
tak suka masak = stendet le tu
tak suka makan = bagus, jimat beras

achik said...

saya pun start masak masa jd penanam anggur terhormat dulu... sebelum tu rasa cam x kisah je x reti masak tp lama2 segan skit ler.. skang ni nak kata terer tu tak la mcm akak gak tahu masak ;p

saya 'terer' masak benda yg saya suka makan je pun :D

Masy said...

achik,
hehe bile jadik penganggur, baik le buat mende yg wat mak apak x bising, ye tak? heheheh saing le kite, tahu masak tp x pandai lg..

woo itu pon mmg kepandaian akak tu, masak ikut tembolok sndirik :D