Tuesday, March 13, 2007

Kasih.. maafkan diriku
Banyak dosaku padamu
Tidak terhitung jari jemari daku
Tak dapat dibilang bagai bintang beribu
Sukarnya diriku menebus kekhilafan yang lalu

Kasih.. engkau tak bersalah
Hanya hatiku yang buta
Tulus dan ikhlas kau korban jiwa raga
Dan tanpa belas ku buat kau kecewa
Ku tahu dirimu sukar melupakan segalanya

Tiga malam tanpa bintang
Dan diriku dihimpit penyesalan
Arah tuju kian fana
Kerna hilangnya nyawa dia
Bagaikan siang diselubung gerhana

Kembalikan senda tawa
Pulangkanlah manis di senyum manja
Ku pahatkan keinsafan
Dan patrikan kesetiaan

Sehingga tarikh menafikan nyawa

Kasih.. maafkan diriku
Banyak dosaku padamu
Tidak terhitung jari jemari daku
Tak dapat dibilang bagai bintang beribu
Sukarnya diriku menebus kekhilafan yang lalu

Kasih.. engkau tak bersalah
Hanya hatiku yang buta
Tulus dan ikhlas kau korban jiwa raga

Dan tanpa belas ku buat kau kecewa
Ku tahu dirimu sukar melupakan segalanya

Kasih…

(Tiga Malam Tanpa Bintang - Fiq)

**********

Dalam hidup kita ada banyak tekanan. Kiri kanan, depan belakang, atas bawah. Dan orang lain juga punya tekanan, yang kadangkala melebihi apa yang kita rasa. Sesekali kita rasakan tekanan dalam hidup kitalah yang terhebat. Tapi bila pandang sekeliling, pandang dia, kamu, mereka - rupanya bukan kita sahaja yang tertekan. Masing-masing juga ada masalah sendiri, ada ruang tersesak yang menyenak fikiran.

Dan ada juga dalam hidup kita - aku percaya - kita terpaksa melupakan tekanan dalam diri untuk membantu orang lain menghilangkan tekanan mereka. Kerana kita sayangkan mereka, kerana kita bimbangkan mereka. Pedulikan masalah yang melanda diri sendiri, pedulikan kelelahan jiwa. Andai itu mampu meredakan masalah dan kelelahan mereka. Andai itu mampu membangkit senyuman di wajah.



Mungkin malam ini dia bahagia sedangkan kita menangis. Pedulikan. Mungkin tekanan dia sudah mereda sedangkan tekanan kita bertambah hebat. Pedulikan. Kerana hela nafas lega dia yang melepaskan tekanan bisa meredakan tekanan dalam hati kita, siapa tahu? Dia tidak akan pernah tahu betapa banyak yang kita tanggung demi dia, jadi?

Apa- apa ajelah.

Perlu kuatkan diri, tebalkan kekuatan naluri. Kalau tak kuat jugak, kuat-kuatkanlah~

17 comments:

lindosh said...

ya. walau tertekan.. kita perlu banyak bersabar..

RaFFLeSiA MeRaH said...

hehehe...sorg lagi duk tayang lirik lagu nih...suker akuuuu...sabar byk2 yerr...mintak ngan tuhan supaya diberi ketabahan ituuuu....tuhan tu maha mendengar, maha mengetahui segala galanya...org kata doa tu kena selalu, kita tiru cam nabila dlm siri mutiara hati tv9 tu...sape yg tgk la citer ni...asyik berdoa jer keje dia....

Masy said...

lindosh,
selagi bole sabar, kite sabar.. hehe

kak RM,
*Ya Allah.. tolongin nabila Ya Allah.. bukankah nabila udah berdoa, ngapain tidak dimakbulkan lagi Ya Allah*
;)

kakLuna said...

akak nak buat entry mcm ni jugak..tapi takde kekuatan..tiada kata2.. :(

cuma hati berbicara dan menangisi nasib diri

Masy said...

kak luna,
tiap2 org pun ade cara utk luahkan tekanan. maybe bercerita dgn diri sendiri pun bole lega :)
chaiyokkkk!~

achik said...

tu la kdg2 rasa cam tak mampu nak terus simpan tapi pada masa yg sama tak mampu nak luahkan jugak...

saya rasa kalau akak belanja saya mungkin tekanan tu akan berkurangan ;p

chot said...

bagus ko luahkan segala tekanan didlm blog ni...sekurangnya tidak la tersimpan lama didlm hati...

Masy said...

achik,
akak rasa klu akak belanja achik, lg menambah tekanan akak :D

Masy said...

chot,
ni pun antara alternatif. klu simpan lelama leh biol sendirian :)

13may said...

semoga tabah....jgn simpan dlm hati...nanti sakit jiwa....luahkan...okeh:)

Masy said...

13may,
insyallah.. thanks~ :)

Sunan_Jati said...

hahahah.. bleh cuba try testla...
mungkin apa yang 13mei kata betui... just try .... hahahah

Masy said...

sunan_jati,
heheheh ni tgh ngeteh le ni ahaks~

Deanz said...

Salam..
stress penyakit emosi jika tahap yang serius, ia boleh menjadi ancaman terhadap individu. jgn sampai pelangkung orang lain dah ler...kearana ia lahir daripada perubahan luaran atau dalaman yang melebihi keupayaan individu untuk menangani.

Masy said...

salam deanz,
lom la smpi tahap nak pelangkong org :p alhamdulillah so far tekanan dpt diurus dgn baik dan berhemah :)

Cik Lari said...

Teringat lagu 3 malam.

Tiga malam ku mencarimu
Tiga malam hati ku sunyi..

Lagu klasik tu.
Dengarlah Klasik Nasional. Segalanya disni menggamit memori

hehe..

Masy said...

cik lari,
wah klasiknye. sy paling kuat pon leh layan sinar fm, itu pun dah cukup menggamit memori ahaks :D