Wednesday, April 18, 2007

Melayukan Omputeh

hurmm...

Bila belek-belek sokkabau ke, majalah ke, surf tenet ke, mesti aku pasan banyak perkataan omputeh yang dah dimelayukan. Apsal ek? Bahse Melayu kurang kosa kata ke? (betul ke kosa kata?). Kurang perkataan laa maksud aku. Dan cara paling mudah nak melayukan bahse omputeh ialah menukar perkataan ’TION’ kepada ’SI’.


Emotion = Emosi
Duration = Durasi
Location = Lokasi
Selection = Seleksi
Interaction = Interaksi
Motivation = Motivasi
Situation = Situasi
Action = Aksi
Adaptation = Adaptasi
Tradition = Tradisi
Amputation = Amputasi (yang ni Indon le yang guna)
Communication = Komunikasi
Condition = Kondisi
Application = Aplikasi
Position = Posisi
Nation = Hahaha takde laa jadik Nasi :p


Kekadang tu, ada perkataan yang haram aku tak tahu maknanya. Mak aku daripada tahun lepas dok tanya aku, apa makna perkataan EMANSIPASI. Huhu mana aku tau. Eman Manan tau laa aku.

Hah, aku baru jumpe perkataan ni dalam kamus. Tak pernah lak aku dengar.

Americanization = Amerikanisasi. Apekah maknanya?? Pengamerikaan ke maksudnya?

26 comments:

kakLuna said...

cth ayat

kondisi kawasan parkir di bangunan pejabat induksi Precint 99 perlu direnovasi untuk merealisasikan proses gardenisasi kawasan sekitar. bertepatan dengan visi menghijaukan bumi.

Masy said...

kak luna,
gardenisasi?? ade ke pkataan tu? huhu
ok good good.. hehehe

meera said...

bukan kosa kata, tapi perbendaharaan kata hehehe pepandai je... eh ko lupa 1 glokal (global & lokal) ni lari sket dr senarai ko tu... hehehe

minnie said...

Masy,
Makin byk perkataan 'English' yang dimelayukan kat Malaysia ni... Ingatkan Indonesia jer yang buat camtu rupanya kat Malaysia ni pun dah terikut-ikut... Nampak sgt la negara kita ni pun lalang... ikut je apa orang lain buat..

achik said...

seb baik section tak jadi seksi... ;p

Masy said...

kak maya,
heheh tu perkataan yg dibonsaikan :)

minnie,
kita kekurangan perbendaharaan kata. sian kan kite.. huhu

achik,
hahahhaa terpikir jugek td :D

anak_abah said...

ade lg kak..loghat pon ade. cthnyer loghat sy:
bekwoh: big work
sekel/scale: pembaris
Roba/rubber: pemadam getah

RaFFLeSiA MeRaH said...

Nation jadi ape yerk? emansipasi? muehehehe....langsung aku pun x tahu menahuuuu....

azzam bellamy said...

maknanya - orang amerika barat makan bubur nasi. hahaha!

ko tanya dewan bahasa la, beb!

chot said...

dasyat ko..xterfikir aku nak kaji benda ni..

debikdebuk said...

tu yang roba, sekel tu orang kelantan lah tu...

kat tempat aku kalau pembaris tu ruler!!

Kak Lady said...

resolusi, provokasi, ovulasi...amunisasi, dekorasi...iskk!!..banyaknya si ..si...lama-lama nanti semua dah dimelayukan

Ezad said...

dbp.. jawab jgn tak jawab

bang_gugar : said...

salam,
animation.. animasi la tu kan?..

anoushka radzwil ross said...

ngeh ngeh ngeh...bukan aje bahasa melayu dah diomputihkan tapi orang2 melayu juga banyak yang teringin nak jadi omputih....

-->rambut itam lawa2 ditukar emm maybe ikut fesyen I guess, mak dipanggil mummy takpun mama..hehhehe..abah jadi daddy, aiyakkk..

p/s ni adalah yg marah nanti nih..

Masy said...

anak abah,
heheh cam kat melaka belah2 kampung sebot sojar=soldier=askar. heheh

kak RM,
nation xde ditukar kot. klu national tu yelah, jadik nasional

azzam bellamy,
hahhaa memandai je dia :D

chot,
aku x kaji pun.. cuma terperasan lak pasal hal ni baru2 ni :)

debikdebuk,
ruler laa sgt ;p

kak lady,
tu lah.. setahu sy, bahasa melayu pun byk mencedok perkataan drpd bahasa sanskrit. ermm.. kita kemiskinan perkataan kot?

ezad,
ada ke org2 DBP baca blog ni? huhu~

salam bang gugar,
ye betul...

noushy,
betul tuh! sama ada dorang segan jadik melayu, atau dorang rasa jadik omputeh tu boleh meninggikan kasta dorang dlm masyarakat? i wonder...

Anul said...

kalu tak silap..cikgu aku ckp bhs melayu asalnya ada 3 perkataan je..besi, babi apa ntah lagi satu..

Masy said...

anul,
patutlah byk kene cedok ek? nasik kot satu lg tu?

13may said...

hmmm....bahasa omputeh yg di melayukan

okeh...pandangan dari satu sudut yg sukar dan kecil...

ni namanya penjajahan bahasa....
walaupun sudah hampir 50 tahun kita merdeka..
kita bukan sahaja di jajah
dari sudut mental, physical...
malahan dari sudut bahasa gak...

ini adalah satu gerakan
halus serta sulit
dan sukar di hidu dari mana mana pihak...

hanya dengan pemerhatian
yg telus serta halus
campur penuh penelitian
saja dapat mengesan gerakan ini....

mula mula kumpulan ini menjajah
ecara kekerasan...
guna senapang, guna keta kebal,
guna meriam katak....
tetapi kita masih dapat bertahan...
kemudian, penjajahan secara
halus telah dilaksanakan....

salah satu caranya...
meluputkan bahasa melayu....
dengan cara ini,
kita semakin hari semakin
lupa asal usul bahasa melayu....

seperti kata hang tuah:
takkan melayu hilang di dunia....
tapi adat melayu, bahasa melayu belum tentu lagi dapat bertahan....

okeh...pandangan dari sudut yg agak kabur....

suatu masa dahulu...
byk bahasa omputeh yg kita melayukan...

contoh:
come in - kita tukar jadik kambing
get ride - kita tukar jadik gerek
car suite - kita tukar jadik kasut
tiger wood - kita tukaq jadik harimau kayu....ish ish....

dan mcm mcm lagi la...
aku dah tak ingat...
dah hilang kitab aku tuh...

tapi, point utama kat sini...
ialah misi balas dendam....

iya, sebab kita
terlebih telah menjajah
depa dari segi bahasa....
so, sekrg adalah misi balas dendam....

atau secara tepat lagi,
kita sebenarnya tengah
berperang dari segi bahasa
dengan geng geng ini...

last sekali, pandangan dari sudut yg gelap....

ini berkaitan ngan
inovasi dalam bidang teknologi....

semua maklumat serta
nota nota byk yg ditulis dlm english...
bila di convert dlm melayu...
mungkin lari makna...
takpun kasik org konpius....
seperti joy stick...convert jadik melayu takkan jadik batang gembira....
mau tak pening
budak budak yg dok belajar tuh....

so, no choice...
kita terpaksa berdepan
ngan hakikat ini....
unless kita cipta
satu teknologi baru...
and those yg nak belajar
teknologi dari kita...
suruh depa belajar bahasa kita....

Conclusions:
Bahasa Jiwa Bangsa

Sekian, terima kasih....

horraayyyyyy!!!!

Masy said...

13may,
ko semakin gembira membuat entry kat blog aku eh. aku kaget tak semena-mena ahahaha.
meriam katak? ada ke? mercun katak tau laa aku :p

Deanz said...

salam..

pasal perut selalu tak seraSI..nak kata tak iSI..selalu ikut nasihat miSI..agaknya tersalah makan naSI baSI kot SIIIIIhhh....

TedungS said...

bukan je org melayu, org arab kat sini pun dah ngalahkan omputih rupa n perangai

section = seksi kehkeh

david santos said...

Here I am again for seeing your work, thankde

Masy said...

salam deanz,
heheh yoo lah :p

tedungs,
uikss org arab skali dah seksi, mmg leh terseksa. especially klu yg melihat tu ialah abg ted ini muahahah

david santos,
lah ade lagi mamat ni. thankde tu ape hoho

kurzz said...

ermm ade betul gak ape yg diutarakan oleh 13may ut..salah satunya pasal bahse teknology nih...coz kebanyakkan diorg yg cipta dulu..so kita yg jadi negara penguna nih terpakse la ngikut jer ape perkataan yg tercipta n terkelua dri diorg dulu..ermm tpi ader musykil sket la..klo nk diikutkan dri bidang teknologi jepun pun boleh dikira sebagai negara pelopor dulukn..tpi jarang plak kita dengar omputeh pakai istilah2 yg digunakan atau yg dicipta oleh org jepun dulu kan..pandai plak diorg ader istilah sendiri uhuhuh....mana mungkin?!

Masy said...

kurzz,
itulah kan... tp nk wat camne, kita pon dah terbiasa :)