Monday, April 23, 2007


Ombak resah yang menghempas diri
Hanyutkanlah kedukaan

Bawalah jauh daripada bayangan....


****

Shocking weekend. Ke?

Masa melepak di syurga dunia baru-baru ni, aku terbaca sesuatu mengenai stress. Dan mengejutkan, 3 daripada 5 tanda-tanda seseorang itu stress, sedang aku alami.

Stresskah aku?

Memang ada sesuatu dalam diri yang tak mampu, tak reti untuk aku luahkan. Pun kalau diluahkan, aku tahu apa tindakbalasnya. Salahnya tetap aku, yang buruknya aku, jalan buntu pun ciptaan aku. Memang ada salah aku, tapi aku je ke?

Banyak kali dalam hidup aku berjuang dengan susah payah. Tapi orang hanya nampak kesenangan aku. Berapa kali aku terjelepuk jatuh tiap kali harapan aku dimusnahkan, impian aku diragut, asa aku diputuskan, pun tetap orang hanya akan nampak bahagia yang datang sekejap-sekejap. Berapa banyak yang aku korbankan, apa yang aku hilang. Ah.. macamlah aku sorang je yang hidup dengan benda-benda macam ni.

Aku hidup untuk membuktikan sesuatu? Atau membuktikan sesuatu untuk hidup?

Kadangkala ada alasan untuk menangis, pun aku tahan. Bukanlah sebab aku tabah sangat, tapi letih. Daripada menangis baiklah aku tidur. Untung-untung ada mimpi indah yang tak mampu aku gapai di alam nyata.

*****

Selamat harijadi, mak. Aku terasa bila mak bercerita tentang hadiah-hadiah yang diberi dek abang-abang aku semalam. Bukan aku dengki, tapi aku tahu aku tak mampu menunaikan permintaan mak yang satu itu. Sekurang-kurangnya tahun ini, mungkin sampai tahun depan? Aku tak mampu. Betul-betul tak mampu...

berat betul permintaan mak..


25 comments:

meera said...

yes... org hanya melihat apa yg dorang inginkan... tapi dorang tak tahu betapa beratnya penangungan kita...

mencik!!!!!!!!!!

hepi besday utk mak ko... sabtu ni 28hb jam 3 ptg nak ikut makan sate tak, member2 msjbox buat RM12 je... leh la kenal2 ngan mmber blogger... nak join inform akak awal2 sebelum 25hb..

chot said...

epy besday utk mak ko..hadiahkan apa yg kita mampu..seperti doa...

Masy said...

kak maya,
kan?kan?

mcm nk join je kak. rasanya xde ape aritu. nanti sy sms akak ek ;)

chot,
itu mmg sentiasa. tp takpe, aku adiahkan dia barang yg dia ckp kejap td. klu 'adiah' yg dia sebut aritu, mmg lom ade petunjuk lg hihi~

minnie said...

Masy,
Sabarlah... Aku dapat rasakan apa yang ko rasa walau aku tak tau cerita sebenar.. Sebab, aku rasa aku pun melaluinya... Banyak kali Masy.. Sabarlah... Aku pun macam ko.. Sampai satu tahap, aku rasa aku dah bosan nak nangis.. Tapi kalau aku tak nangis, nanti bila meletup lagi payah.. Masy, kalau ko rasa nak nangis.. nangis la sepuas hati ko.... Jangan simpan, nanti makan diri... Aku ada untuk bercerita kalau ko sudi...

Orang Biasa said...

wah! aku baru pasan signage entri lepas tuh tulisnye Baby Masy. ehehe

aku pon tergolong dalam pemilik tanda2 stress. tapi aku tak pedulikkan sume tu. I love my life and I'll live it with love

TedungS said...

salah satu nk hilangkan stress, amik cuti pg belajar main golf ke, lawn bowl ke, lwn pedang ke.. seriusly, ko belajar la buat mende2 yg ko tk pernah buat, jgn try 'projek' plak tu lain dah tu khehkeh

cik embok said...

Bersabarlah dan berdoalah...
Selamat hari lahir pada mak kau syita, semoga panjang umurnya dengan kesihatan dan keafiatan dan hidup di berkati Allah sentiasa...amin ya rabbal alamin...

gambor kekecundangan aku yg berada di situ..huhuhuhuuu

kakLuna said...

selalu2 lah baca bahan humor...buat penghilang stress!

dan selalu2 lah YM dgn kakLuna..lagi la ilang stress..

cess

kak Lin said...

isn't that the best gift you can give life???

akak rasa.. orang yang paling baik ialah orang yang dapat menyembunyikan rasa negatifnya.. dan yang lahiriah hanya yang cantik-cantik dan baik-baik je... di mata orang..

Masy la tu... :)

Just be yourself... becos that's what i like 'bout u :)

Kak Lady said...

SELAMAT HARI LAHIR buat ibu masy...moga ibu masy akan sihat walafiat...dipanjangkan usia untuk dpt melihat anak2 semua membina hidup bahagia...termasuk masy

Noushy Syah said...

Kak Masy, selamat harijadi buat ibu kak masy..moga panjang usia dan sehat sejahtera dan bertambah keimanan.Ameen.

p/s Kak Masy..just be yourself!

achik said...

selamat hari lahir utk mak 'kak baby masy'... panjang umur murah rezeki...

tgk la ch 70 selalu.. ketawa penawar duka... ;p

Masy said...

minnie,
huhu mekasih ye (ilang kata2 hehe)

orang biasa,
maybe mmg biase kot org2 kene stress skang ek?

tedungs,
awal bulan dpn aku cuti.. langkawi, aku cabau kaaaaaaaaaaaaaaaaaaau!!!~

cik embok,
yaa begitulah harapannye :)
ala... sok2 maen dgn aku nanti, berlumba2 laa kita nk kalah :D

kak luna,
dua kali sebulan mmg beli Apo? wat ilangkan stress hehe

kak lin,
hehe ye ke? thankssss ;)

kak lady,
mekasih.. dan amin utk doa akak :)

noushy,
mekasih noush.. i will :)

achik,
mekasih n amin jugek utk doa achik.
errr ch 70 tu mende ape ek? jahilnye haku huhu~

azzam bellamy said...

jgn trlalu brsedih, beb! aku sayu bila kwn2 aku brsedih..pasal..pasal aku tk dpt nak buat apa.

smoga ditmbhkn kesihatan yg walafiat..itu adalh hadiah utama dr seorg anak untuk ibunya.

salam utk ibu ko..

Masy said...

azzam bellamy,
sape kata ko tokleh wat pape? klu ko belanje aku mkn, rasanye aku leh ok sket ;) hahahaha
insyaallah akan disampaikan..thanks~

RaFFLeSiA MeRaH said...

epi besday wat mak masy, moga panjang umur dan diberi kesihatan yg baik sepanjang kehidupannya, permintaan tu rasa dpt rasa...takperla masy, ader rezeki, ader jodoh x kemane...jgn risau sgt, pikir sgt pun lagi wat kita tension...

darkz05 said...

stress? pegi makan nasi. mesti best! ;d

irondanwine said...

masy, ma'am:

hadiah besday paling bagus untuk setiap momma adalah ciuman di pipi dan katakan padanya 'ya, saya tak pernah buat perkara2 yang jahat'.

13may said...

jgn terlampau stress dgn permintaan mak tu yea....

btw, hepi besday untuk mak kita...

ehh! kita plak...untuk mak hang la;)

achik said...

hari tu masa birthday mak saya, dia punya la hepi giler bila kakak saya sms 'sayang mak'... simple je kan tp maybe sbb jarang 'sebut' benda tu jadi sgt istimewa... bukan berapa mahal hadiah yg jadi ukuran tp ingatan tu... :)

ps: channel 7o ( starworld ).. huhu

Masy said...

kak RM,
mekasih utk pihak mak.
mmg x pk pon, tp klu asik disebut.. huhu~

darkz05,
ayoookk pastu gemok, stress lg hahah

irondanwine,
hehe sy x perlu bgtau, sbb sy mmg baek ahahaha
nice present ek? ;)

13may,
ala.. klu mak kita pon pesalahnye, sedara seIslam :D

achik,
mak akak x pakai enpon :D

lindosh said...

epi besday buat mak ko.. smoga panjang umo.. btw hadiah ape yg mak ko mintak tu? aku pon ade satu permintaan mak aku yg blom dpt aku tunaikan.. dann ianya sgt lah berat.. aku juga 'tidak mampu' *sigh*

Masy said...

lindosh,
mak aku tanye bile aku nak adiahkan dia 'berita gembira'. aiyaaakk nk soh aku kawen le tu huhuh~

Ungku Nor said...

hepi belated besday kat mak!
eh..kat mak awak!!
*ehehem..mementang ler Masy ramai abang..;p*

hehehe. Jiwa kaco ka nyaahhh???
jangan ler. Nanti tapak seleman terjun masuk laut balik..sapeeeee la makluk lain yg akak nak sakat??
kesiyannn ler kat akak nih.
karang akak lak yang jiwa kaco karangg..ha? camne?? ;p

Masy said...

kak ungku,
hehe abg ramai tp sume not available laa skang hihih~

kaco x brape nk kaco laa jugek. alaaa byk lg tapak seleman yg terdampar di laut sepi tuh. apa diharap tapak seleman seberang, entahkan ndak entahkan tidak eceh!~