Friday, May 18, 2007

Manjalara

manje? takde maknenye!~


Dalam perjalanan pulang dari Kota Tinggi semalam, aku ditanya oleh seseorang mengapa aku berbeza dengan mereka yang sama-sama memegang title ‘anak bongsu’. Mengapa aku nampak tegar, tabah dan berbagai-bagai lagi. Diam, tarik nafas dan jawapan aku..

Tetiap orang berbeza cara penerimaannya.

Mungkin cara penerimaan itu sama, cuma cara menangani setiap apa yang mendatang itu yang membezakan kita. Pun bagi aku, aku tetap sama macam anda semua. Aku tetap seorang manusia; perempuan – yang walau sekeras mana tingkah laku, se’kerek’ mana pun kadang-kadang lagak aku, dan sekasar mana pun kata-kata – tetap juga ada ruang fragile dalam hati. Mungkin kerana aku malas nak selalu ke ruang fragile itu menyebabkan yang terzahir hanya yang kuat-kuat aja.

Memang bukan senang nak memandang positif pada semua dugaan yang melanda. Berkata memang mudah, semudah menyumbat makanan ke mulut. Tapi kalau selalu dilatih, benda yang mustahil boleh jadi biasa. Ah.. susah! Tapi kena mudahkan juga.

Hehe.. mungkin sebab arwah abah pun tak memanjakan aku mengkhinzir buta (sori Azzam.. pinjam ayat ko). Aku rasa aku sorang je anak bongsu dalam dunia ni yang pernah kena pukul dengan 4 medium yang berlainan - berturut-turut dalam satu masa. Dahan pokok rambutan, hanger dua jenis – satu besi satu kayu dan yang terakhir, payung yang panjang tuh. Sapa kata anak bongsu manja woit?

Manja, manja juga – tapi belasah tetap kena :)

22 comments:

Ungku Nor said...

akak bukan anak bongsu, manjer jugak hape..;p

minnie said...

Lain orang, lain ragam, lain macam, lain... errr.. segala-gala lain la...

meera said...

akak anak bongsu... manja, brutal, mengada semua ada... amacam boleh tak? muahaha

ada bawak balik sini pakwe kota tinggi tak :p

Masy said...

kak ungku,
awww manja ke? manjakani gitu ek heheh

minnie,
klu same boring la plk ek ;)

kak maya,
all blended in one ;) hehhe

pakwe kota tinggi sume simpan kat sana le kak.. mane leh bawak balik hehheh

kakLuna said...

akak anak tengah...terpinggir..uhu..

Masy said...

kak luna,
ye ke? bkn ke anak tgh kurang stress heheh

achik said...

dulu ada sorg member saya kata sebenarnya anak sulung lagi manja dan kebudak2an (sebab bergaul ngan adik2) dan anak bongsu lebih matang (sbb bergaul ngan kakak/abg).. tak semua la camtu kan tp ada gak betul..

along saya sgt manja ngan arwah bapak.. mak kata sampai darjah bape ntah kalau demam arwah bapak suapkan ubat.. ngada betul kan.. huhu jelessss ;p

Masy said...

achik,
hehehe ikut famili kot. tp slalunye anak sulung klu manje sbb dia kan 1st generation, kirenye 'hasil pertama' sbb tu syg lebey sket. anak bongsu lak hasil terakhir, pun syg lebey hihi

Noushy Syah said...

Setuju setuju kak Masy..manje manje bertempatkan Kka Masy, jgn lebih mengada2 pada salah tempat mneyampah pulak orang tengok ahakss...

P/s we always gonnabe 'a baby' to our parents, no matter how old we are!! Kan kan kak masy?

Balik dari Kota Tinggi? emmm...agak2 dkt Johor kan?hehhehe..

Noushy Syah said...

eRRRR..sorry for the typo..BTW kak masy teje ke bercuti kat c2?

13may said...

ohhhh!!! manjaaaa....

hahha...teringat plak kat minuman manja:)

TedungS said...

mmg ramai anak bongsu kat luar tu yg tough2 belaka, cth nye aku ni ha heheh

azzam bellamy said...

YE..YE..DAH HAPDET..DAH HAPDET!

UNTUK SEKIAN KALINYA!




SALAM...
azzam

ILA said...

ohhh...kau mmg cekal.teruskan!!!
SEMOGA KAU BERJAYA DLM HIDUP:)

bang_gugar said...

salam,
hehehehe.. gugar dah kembali..

anak bongsu..
anak tengah..
anak sulung..

bersyukur kita punya banyak adik beradik.. ada ibu yg melahirkan kita sebagai sulung..angah..bongsu..

(",)

Masy said...

noushy,
yaa bener dong ah! manje biar bertempat dan kene dgn orgnye. kang salah manja kang org kata ape plk hiks~

yup, kota tinggi kat Johor. gi sana atas urusan kerje ;)

13may,
heheh lama x dgr pasal minuman manja tu.. dah x brape nk manje kot ek?

tedungs,
ko anak bongsu ke? wahwah mmg tough cam aku jugek laa ni :D

azzam bellamy,
ye ye aku dtg :)

ila,
insyaallah n tengkiu :)

salam bang_gugar (lamanye exam!),
yelah kan.. syukur syukur :)

RaFFLeSiA MeRaH said...

uiitt...akak pun penah kena sebat ngan hanger sbb berebut bantal peluk ngan twin akak...hehehehe...

Masy said...

kak RM,
hehe best kan rasa cam nk tanamkan diri je :D tp tang kene bantai dgn payung panjang sampai bengkok payung tuh, mmg rasa nk putus nyawa je hukhuk~

arianna adrizal said...

sy bukan anak bongsu tp manja gak.. manja ngn bf je la kot.. ;P

Masy said...

anne,
org ade bf leh le manje2 dgn bf :)

faisal said...

ahahaha, jgnla manje kak..kalau akk manje nnti org takut..hihiiii..akk cam anak sulung lagaknye..hihii

Masy said...

acai,
alaaa nk le manje.. meh manjakan akak cepat :D huahahaha
tp mmg ade jugek org yg ingat akak ni anak sulung. garangkah diriku? ;D