Tuesday, September 11, 2007

206: Mengigau


Ada sapa-sapa dalam dunia ni tak penah mengigau? Hah nak tipu la tu! Dosa weh.. mengakulah, walaupun korang pun tak tahu sebenarnya korang penah mengigau ke tidak. Dan berdasarkan pengalaman aku sendiri, mengigau ni ade dua kategori – pertama; yang memang korang tak sedar langsung dan yang kedua; separa sedar. Maknanya korang sedar dan tahu apa yang korang alami, cumanya tak mampu nak bezakan sama ada benda tu mimpi atau realiti.

Macam aku sendiri, dua-dua jenis mengigau aku dah rasa. Pernah sekali aku nyaris je nak keluar dorm (masa tu Form 1), sebab teringat nak telefon mak aku. Sibbaik sorang senior yang sebilik dengan aku ni pasan dan sempat halang aku, kalau tak entah kemana ajelah aku merayap malam-malam buta tu. Tapi yang ni aku separa sedar, aku sedar aku dah bukak selak pintu tapi aku macam takleh pertimbangkan rasional ke tak masa aku nak kuar tu. Memalukan betol! Satu kisah ni pulak lagi haru, dalam aku mengigau, aku dah pijak kepala bapak aku. Hahaha rasa berdosa laa pulak tergelak ni. Tapi memang best laa bapak aku perli kaw-kaw esok pagi – “hah ni laaa dia, belum pape lagi dah pijak kepala abah, derhaka sunggoh”. Aisey abah.. serius tak sedar hehehe.

Tengok orang mengigau lagi best. Satu kisah ni masa aku kat asrama jugak. Junior ni dok sebelah katil aku. Awallah pulak mengigaunya, baru nak masuk pukul 12 malam. Masa tu aku pun tengah siap-siap nak tido, tetibe aku nampak tangan dia terawang-awang. Memula cuak laa jugak, sebab kekadang orang kalau nak kene histeria camtulah romannya. Tapi lelama tu aku dengar dia dok cakap pasal ikan. Aku pun cuit member aku, layan dengar apa dia cakap.

Ni pehal cite pasal ikan ni – aku kata.
Aaaa nak makan ikan. – kata budak yang mengigau.
Nak makan ikan ape? Ikan goreng nak? – aku lagi.
Aaa bole jugek – kata budak tu pulak.
Ikan cencaru nak?Ke ade nak request lain? – aku dah mula nak berdekah ni.
Aaaa... mana-manalah... Zzzzzz.....

Dia sambung tido plak! Aku dengan geng ni tak tahan nak terbelahak terus lari keluar dorm. Gelak tahap dragonball punyer. Esoknya aku interview si pengigau (ade ke perkataan ni?) tersebut, kompem dia memang tak ingat apa.

Pada pendapat akulah, apa yang kita igaukan itu selalunya berkait rapat dengan kerisauan kita. Sesuatu yang kita pendam, sampai terbawa-bawa dalam mimpi. Dan kalau nasib malang, sampai mengigau. Dan lagi malang lagi, kalau orang nampak kita mengigau. Hehehe. So jangan lupa, sebelum tido baca doa banyak-banyak sket. Kalau mengigau jugek, ermm... layan jelah :D

Salam Ramadhan untuk semua.


# best tengok orang menyanyi masa mengigau huahahaha

32 comments:

arianna adrizal said...

best tengok orang menyanyi masa mengigau huahahaha <--- erk, bukan sy kan..kan..kan..

RaFFLeSiA MeRaH said...

akak pun penah gak ngigau, tapi memang x ingat, tu yg org kata kalau mimpi ngan ngigau ni ader beza, mimpi kita leh ingat ape yg kita mimpikan, bila ngigau yg x ingat tuuu....

Masy said...

anne,
hahahahaha bukan bukan, tp tak taulah somewhere someday kan ;)

kak RM,
mimpi dgn ngigau mmg jauh beza. tp ngigau ade dua kategori ;)

13may said...

aku sekali pun tak penah ngigau...gagau ada la...

kakLuna said...

mak akak selalu ngigau psl akak. katanya akak ni nak lari dgn cina la, nak kene makan dek hantu la..watak2 lain takde..cuma akak je pelakon harapan terbaik pesta ngigau mak akak.

Masy said...

13may,
gagau pulak?

kak luna,
ni mesti kes penah nk kene culik dgn cina ek? heheheh sunggoh tak keruan hingga kini dibuatnye ye~

chot said...

mengigau paling best masa aku dah masuk akhil baligh dulu..hehe

Masy said...

chot,
tu bkn mimpi ke? takkan smpi mengigau kot.. aiseyy ngeri je nak bayangkan huahahahhah

Anul said...

adik2 aku la kuat mengigau masa kecik..

"bodohhhhh...bola dah masuk kebun!!" tetiba je dengar tgh2 malam

flush said...

adik2 lelaki aku + abah (termasuk la aku) hahaha.. adalah pengigau tegar.. selalu sgt terjadi kalau tido lps penat berkeje..

Masy said...

anul,
hahaha kompem ko terkejut badak nyer hahahaha

flush,
lg best klu dpt kaco org tgh ngigau ni, satu kepuasan rasanya bwahahahah

CiK BaWaNg said...

whahahaa tul lah orang kate..kalo dgr orang ngigau..g lah sembang ngn pengigau tuh..kompem lawak punye...

rumet cik bawang penah ngigau nk g bli brooch kol 12 mlm..whahaha seb baik die tak siap2 g pakai tudung bli brooch bebetul

Noushy Syah said...

Salam Ramadhan kak masy.Maafkan kata2 shaye yg tersinggung kalau ada yea?

BTW mengigau=mimpikah?

Mimpi besh woo..lallalallala

Darkz05 said...

igauan ngeri. hehehe

kamaruladli said...

hahaha... best gak ko ni mengigau. aku antara insan terpilih yang kuat mengigau. cakap sorang2 waktu tidor. sampai member aku igt aku dh kena rasuk. hakhakhak.

faisal said...

sy tak penah ngigaula kak, sbb sy sopan time tido,muahahahaha...kawan sy kat asrama dulu ngigau makan pensil, sampai sekrang masih tak abis gelak lagik,hihi..

Sunan_Jati said...

Mata kadang salah melihat....
Mulut kadang salah berucap....
Hati kadang salah menduga.....
Maafkan segala kekhilafan yang pasti ada....

== Mohon Maaf Lahir dan Bathin ==

MARHABAN YAA RAMADHAN

SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA
SEMOGA KITA DAPAT MENJALANKAN IBADAH PUASA
DENGAN OPTIMAL,
AAMIN.

Masy said...

cik bawang,
lg best klu yg mengigau pon layan jugek heheheh

sibbaik cik bawang x kirim kat dia time tu ek, hahaha

noushy,
salam ramadhan jugek.. klu ada dimaafkan, klu takde maafkan jugek ;)

err bukan.. mengigau tu yg bercakap² masa tido.. ala² meracau gitu hihi

darkz05,
depend jugek hehe

kamaruladli,
mmg biase mengigau tu ckp sorang², tak penah lak tgk org mengigau berjemaah hehehe

acai,
iye ke... mcm tipu je :p aiseyy lapau nau ke mmber tu smpi nk makan pensil hahahahhaha

sunan_jati,
yaa salam ramadhan jugek :)

Ungku Nor said...

jangan la gelakkan orang mengigau.
Akak pun spesis kuat mengigau jugak tauuu..hehehe

Salam Ramadhan Masy sayang, terawikh rajin-rajin tauuuu!!

Masy said...

kak ungku,
heheh bkn saya nk gelakkan, tp dah tergelak, layan jelah :D

salam ramadhan jugek utk kak ungku sayang sefamili. moh terawih mlm ni!~

achik said...

Anak2 buah saya kalau main lebih2 nanti mesti ngigau.. slalu mesti nangis "Uya tak nak kawan kita..huhu.." hahaha..

yg dah besar2 tu plak ngigau cam akak la..asyik nak buka pintu keluar je.. hehe..

err saya??? kawan saya cite dulu saya penha ngigau sebut nombor ekor.. hahahampeh!!! tapi esoknya check.. naik woo nombor tu.. kakaka.. tak pasal2 dpt nama glemer 'tok moh'.. ;p

Masy said...

achik,
budak² mengigau toksah cakaplah, silap aribulan kita ni kene sepak terajang :D

aik.. ade bakat jadik tok moh. opsss nek moh kot? hahahhah

Kambeng Golek said...

kalau cik masy kita ni sure ngingau nak kawen... hahahahahahah

Masy said...

enche' kambeng - i know u tau!,
tu mcm ckp diri sndiri je tuh hohohoho

Orang Biasa said...

kalu mengigau pasai kerisauan, agak2 member ko tuh risau pasai ikan ke? hehe

kambeng golek said...

u know me?... awww.. i tatut u.. awww

Masy said...

orang biasa,
gaknye dia ade utang lauk dgn mak dia kot heheheh

kambeng golek,
takot konon! bank in duit cepat! bwahahahahah

Kambeng Golek said...

nak saya bank in duit ek? ada syaratnyer.... nak tau ke syaratnyer? heheheh

ah kim said...

Salam Ramadhan.

Masy said...

kambeng golek,
ape syaratnye? :p bluweeeeeeeeeek~

ah kim,
salam ramadhan jugek :)

Sastri said...

selamat menunaikan ibadah puasa Masy... :D

hmm... setakat yg penah sas saksikan, mengigau berckp2 sendiri ada laa...

Masy said...

sastri,
selamat bpuasa juge ye sas :)

bcakap pun best, berjalan lg haru heheheh