Monday, November 05, 2007

223: Caca Marba



Memang menjadi kebiasaan, saat kita dalam kesusahan, kita akan tersedar keberadaan keadaan sekeliling kita. Orang-orang di samping, benda-benda di sekitar - semua yang penting tetapi terabai kepentingannya akibat dek alpa ketika senang. Dan tatkala keresahan dan kesusahan mengetuk pintu, barulah kita tercari-cari di mana semua itu.

Aku pun sama.

Semalam aku OT. Dan ditakdirkan semua duit yang ada dalam genggaman didahulukan untuk kegunaan opis. Menjelang petang, aku dah mula lapar. Oh.. lapar.. teringin makan aiskrim (aik kata batuk??), nak makan kek, goreng pisang (aikk.. batuk kan??), roti canai (eh eh) bla bla bla.. biasalah serakah orang kelaparan. Malangnya dalam purse cuma ada syiling-syiling. Nak cucuk ATM, pun sebenarnya dah berkurangan - sementara menunggu duit claim dan OT.

Pulang. Berlabuh depan TV - laparlah. Berfikir-fikir, mencari kemungkinan aku ada menyimpan makanan di dapur. Hah! Milo ada.. oat ada. Yes! Raba-raba cerek sampai beliau teruja. Rasa hangat lagi. Yeahuuuu!! Bancuh kedua-duanya dan hadap depan TV. Ok, terlampias rasa lapar. Pandang keliling. Ada roti. Roti budak rumah. Kalau diikutkan, budak rumah aku ni jenis lenmacam sket - bukan lenmacam apa, dia cukup angin kalau aku bagitau dia aku nak paw makanan dia (boleh gitu? hahah). Mengada - dia kata aku. Tapi aku tetap bersopan santun beradab ketimuran (kelip-kelip mata). Kalau dia takde kat rumah, aku sms mintak izin. Tapi dia ada ni, so....

Da! Nak oti boley?
Ameklah Kak Mas oi... ngadenye..

Malu ler..

Amek ler.. marjerin dengan jem pun ada, amek le..


Wow! Roti dicita, jem dan marjerin pun mendatang. Makan lagi - tapi tak banyaklah sebab orang punya kan ;) Pikir dan pikir lagi. Hah! Mixed fruit dalam tin yang aku beli hari Jumaat aritu masih berbaki suku tin. Makan lagi. Kali ni kenyang. Sampai malam :)

*****

Khamis lepas aku puasa (walaupun akhirnya sia-sia). Petang, aku order megi goreng kat kedai mamak bawah opis aku nih. Waktu nak bayar, mamak tu takmo duit aku. Aik, dah tak laku ke duit baby? Berkeras dia nak belanja. Oh....

Boleh ka saya belanja?

Aik, duit ko, tanye aku pulak! Apepun, terima kasih.

Esoknya, waktu yang sama. Aku dah start enjin kereta, dan ternampak mamak itu melambai tangan - suruh aku tunggu. Apa lagi la mamak ni. Tak lama lepas tu, dia berlari-lari ke arah aku. Sebungkus kuih vadey (peberet nih!) dihulur. Belanja lagi!

Sepanjang perjalanan aku berfikir. Rasanya semalam aku takde mimpi ataupun teringat-ingat kat mamak ni. Ok, dia tak mandrem aku walaupun dalam dua kali itu, aku rasa dia sentuh jari telunjuk aku. MAMAK, KO JANGAN NAK MANDREM AKU PULAK!

Moga Allah selamatkan aku dari ilmu mandrem - tak kisahlah dari sesapapon! Amin...~

*****

Anak buah baru aku dah ada nama. Muhammad Al-Azim. Hehe, cam nama masjid ;) Mari simpan nama Hakimi untuk aku je nanti lalalalalalalala~

28 comments:

Ungku Nor said...

abih laa..
mamak kat bawah opis dah 'ter'minat kat awak!!!!

camne la awak nak naik opis ni..
hari-hari dia dok tunggu kat bawah, nak hulur bingkisan istimewa untuk 'buah hati pengarang jantung' diaaaa........

tehehehe.

okeh ler tu.
takyah pepening pikir nak makan apa hari-hari ;p

azriey said...

Masy maksudkan Masjid Al-Azim kat bandar Melaka tu ke?
Anak buah saya sorang ada gak Azim tapi nama penuh Azimuddin :)

Masy said...

kak ungku,
awww takde makne tau! dia terhutang budi tu.. huhu

azriey,
ha'ah. ooo ade sambungan pulak ye :) heheheh

Indera Kencana said...

Mamak tu dah jatuh chenta ngan Masy. Wahhh.. besh la Masy. Boley la bab masak memasak serah pada Mamak tu...

(Jap.. nak bayang Masy bersanding dengan Mamak..)

achik said...

wah2.. siap lambai2 tangan tuh.. jeng jeng jeng.. ;)

kurzz said...

hahhahahahaaaaaa......hoooohohoooo....adeh2*....kikiikiiikkkki...

p/s:soryy memule rse cedeh dengo..then perenggan yg last tu dh xtahan...aduii adeee jer 'ayat' klako dier tuu..hiihihi ;D

chot said...

mamak tu dah sangkut dgn ko la tu..hahah

Masy said...

encik indera!
amboiii sesuke ati je :P takde maknenye~

achik,
hep! hep!!

kurzz,
gelak plk~ err cedey tang mane tu ek?

chot,
takde maknenye laa woit! :p

Azzam Supardi said...

Masy, aku doakan ko bernikah dengan seorang lelaki yang memahami diri ko sepenuhnya. Ameen. Eh? Apa aku merepek ni labuuu! Ahaks!

Masy said...

azzam supardi,
aku pon doakan ko menikah dgn seorang lelaki yg memahami diri ko sepenuhnya. amiiin... eh? aku merepek ek? :D

faisal said...

oh akku cayang, jgn lupe diriku ini bila dah dapat duit claim dan ot tu ek,heheee

kurzz said...

ermm cedey tang bab yg awk cm xcukup duit nk beli makanan tuuu....uhuhu bab mkn nih klo sya cm 'tacing' sket gitu..bab xdpt beli bende2 alah lain xpe lagi...

p/s:sila pastikn duit ckup tuk diri kita sblum ddahulukn pde yg lain2(terutama perihal opis yg sedia maklum lambt utk dclaim)...*pesanan ikhlas ini ditaja oleh Pah bedah..;p

Masy said...

acai,
arinie mmg bole ingat, tp rasanya masa dpt nanti mesti akak lupe hihiihi

kurzz,
oo sedih ke? pekata sy bg nomo akaun mebeng sy? hahahahah

aaaa... takpe, boss kata nk bayar balik arinie ;) lalalalala *oleh kerana sy dulukan duit aritu, smlm sy leh balik 'tajam' pkl 5, dia x marah pon lalalalala*

arianna adrizal said...

mmm.. biasala kak, bila taim kebuluran tu mmg sodih. sy memahami. huks~ cian akak.. da tu smlm tak dpt pulak nk mnm air olen kan.. sori tau. jgn nanes :)

err.. bab mamaks tu.. hmm, samting wrong samwhere huhu~ jeng jeng skendeles~~

ad3ck said...

mamak pong mamak laa. janji dapat makan free haha.

Masy said...

anne,
oo sedih ke? akak rasa insap hehe. hah jgn lupe air owen mlm ni, x kick tau tgk cite antu mlm td xde air owen hihii

takde maknenye! :p

ad3ck,
aiyaaaakkk mau ka? klu manager pija hat syok kat aku best jugek, dpt mkn pija ari2 hihiiihi

Anul said...

uiiihh..skang dunia takde yg free masy..tp aku tk kisah dtg mjlis sanding ko jg pengapit mamak itu..haha

amalkan ayat tujuh..bawak ke..hafal ke..asalkn amal. utk dijauhkan dr pndangan jahat sesiapa pn yg berniat jhat kt ko..pokoknya..yakin

Masy said...

anul,
cits! tp aku rasa dia nk balas budi je.. ade kisah di sebaliknye eceh!

baeklah! insyaallah diamalkan. mekasih ye ;)

kakLuna said...

masy 'masalah' tu dh settle dh...mcm tau2 je hang nye pun dh settle.... :P ada instinct kot?


kuih vadey tu dlm bahse sanskrit nya masak lodeh ke?

Azhar Ahmad said...

Hahahahah, mamak tu dah syok dah tu.... Nguahahhaha....

Eh lupa, salam kenal. Salam Syawal. Meh la datang kat Teratak selalu yekkkk...

Masy said...

kak luna,
heheheh ade kemistri kot.. 'kimia' kata org melayu hiks ;)

aik. bukan bukan.. kuih le kak.. yg diperbuat drpd kacang dal ittew..

azhar ahmad,
isk tak laaahh... :p

salam salam.. insyaallah akan selalu ke sana. cepat sembuh ye :)

13may said...

hoh???
aku sangat musykil ngan cerita pasai mamak tuh....
hang tak cerita abis nih...mesti ada rahsia apa2 nih...

hehhe

Masy said...

13may,
tak abes mende, dah abes arr :p hohehohe (gelak Tedungs)

mUaDZam ShaH said...

muka ko pun ader mirip cam mami jarum penang..tu yg mamak suke..!! huaakkk..!!

Masy said...

muadzam shah,
mane bole memilih pelanggan beb! hahahaha

Purpleheart said...

kalo teringin nak makan, makan aje tapi berpada2 la, jangan jadi kes melant**.. tu yang sakit terus tuu..

Titicaca said...

mamak tu cam ada kari daging disebalik tosai jee..hati2..hehehehehe...

Masy said...

kak PH,
mmg klu teringin tu makan je, tp kene check jugek duit kat tgn. kang sedap je order tetibe x duit, camno? hehe

titicaca,
sedap ke makan tosai dgn kari daging? nk try ah~