Thursday, November 29, 2007

231: Senang Tapi Susah

these are for both - thanks and sorry :)


Terima kasih. Maaf.

Ayat yang paling senang tapi susah dilafazkan. Bila ia jadi susah? Cakap jelah, tak gitu?

Terima kasih. Memang mudah diucap, tapi bagaimana jika kita hendak mengatakan kata-kata itu kepada musuh? Dalam berdendam, ada jasa yang perlu dihargai. Dan ketika ada keinginan bermanis muka, terkenang kepahitan yang dipalitkan dalam hati.

Seperti maaf juga. Mudah rasanya untuk diungkap, tetapi kadang-kadang terkelu ketika kemaafan ingin dipohon dari yang tersayang. Suara hanya bergema dalam hati. Dan kekesalan yang terbias dalam jiwa hanya diri sendiri yang merasai, dan terdaya memerhati si dia terluka, dan terus-terusan terluka.

Bila agaknya kita dapat berubah?



# berita malam tadi pasal tol. sedap je sang menteri berkata tentang kadar tol PD - Seremban yang kononnya tidak menjejaskan akibat 'tada orang mau lalu'. deyyyy.. itu macam kalu, apa kata itu tol kasik roboh jugak?? buat semak je.

31 comments:

Zalisa Maz @ ZN Isa said...

kedua perkataan itu sunggguh, sungguh, sungguh sukar mengucapkannya pada org yg pernah menyakitkan hati, betul. dan kak sentiasa belajar menjadi pemaaf walaupun separuh hati. tidak mengapalah, daripada kak langsung tidak mahu memaafkan. manalah tahu, sedikit2 yg separuh menjadi penuh. tak gitu?

faisal said...

hahahaa, nasib tak naik, kalau tak mmg bertambahla blanje sy yg ngengada duduk jejauh tu,huhu...:) sebulan RM600 dalam tangan tuk minyak ngan tol,hihi..

Masy said...

salam kak zal,
betul tu.. selalu kita terperangkap dlm ego kita sendiri. tp takpelah, at least dah try kan? ;)

acai,
wuikss.... RM600 tu klu kasik kat akak, mcm2 boleh wat tu! hahahah. pasni bniaga jual buah naga, cover balik duit tu ek ;)

Azzam Supardi said...

Maaf sekiranya tiada ungkapan terima kasih terhadapmu yang kulaungkan di tengah lautan biru sedingin salju. Cuma satu yang inginku luahkan iaitu, "Kalu tol tadak belakang jalan pun tadak la!"

Heh.

Masy said...

azzam supardi,
maaf andai kata2ku melukai hatimu kerana terlanjur mengucapkan nista kpd sang menteri..
tetapi terima kasih kerana melaung di tgh lautan biru. dah dah jom balik~ :D

arianna adrizal said...

aah mmg payah ucap kata maaf tapi kalau 'sorry' mudah sket.. tp org kata mcm tak ikhlas la pulak kan. hmm..

psl tol tu.. mm, pasrah dah.

kurzz said...

ermm.....'maaf'kini sudah jadi mainan kata2 tuk melepaskan diwi serta sekadar penamat bgi sesuatu yg xdpt diulang.....

13may said...

tima kasih, sori...
tima kasih, sori...
tima kasih, sori...

oh! senang rupanya....
menulis bukan melafazkan :D

kakLuna said...

terima kasih, masy...
minta maaf ye, masy..

ha senang je nk ckp..tak susah pon? hehe

Masy said...

anne,
ha'ah.. lg senang ckp sori drpd maaf. nape ek? heheh

kurzz,
ermmmm betul jugak tu..

13may,
tulis senanglah, ckp tgk :p

kak luna,
heheheh sesenang memakan keropok idong ye :) heheh

chot said...

ungkapan sorry lebih mudah utk diucapkan dr perkataan maaf...

capik said...

salam..
1 lagi.... ade ke buleh ckp tidak membebankan pengguna, kerana cume kenaikkan 10% ke 20% dr kos sekarang...tuh baru tol, minyak? brg2? camne keling betol laaa

Ungku Nor said...

paling turuk aa..itu tol sana aa..
turun PD 2.90 dia punya cas.
turun Lukut sana pun sama, 2.90 jugak dia punya cas..ayoyoo..

achik said...

susah sebab ego.. huhu..

Masy said...

chot,
tu lah.. nape ek? aku pun camtu gak~

salam capik,
sbb dia sendiri pon x bayau tol, sedap jelah mulut dia berbicara sesuka hati, huh!~

kak ungku,
pekata akak menyamar jadik samy vellu? hihihih

achik,
ego.. malu pun satu hal huhuhu~

Azhar Ahmad said...

Waduhhh, jiwang dalam spa lah nampaknya pas nihhh

zino said...

sepatutnya setiap hari kita memaafkan semua orang di keliling kita.. baru kita boleh hidup tenang tanpa dendam..

buangkan perasaan ego tu jauh sikit..

Masy said...

azhar ahmad,
klu dpt tu mmg gilaaaakk heheh

zino,
memaafkan satu perkara, tp utk melafazkan kemaafan - satu perkara lain :)

faisal said...

akku, nape blox akk tu takle pakai??

Masy said...

acai,
blox? apekah itu??

Ungku Nor said...

Samy Vellu?
sori naik lori la.
kitaorg tak sekufu okeh..hahahaha ;p

arsaili said...

bila nak berubah? perubahan memerlukan satu inertia yg kuat...

ChikaDior said...

sebaik saya ni senang mengaku dan minta maaf kalau mmg rasa bersalah. tp kalau tak rasa bersalah.. jgn harap. pergi matila nak suh saya minta maaf bagai. ahahahahahaha/

Purpleheart said...

Kalau kemaafan yang lahir dari hati sebenarnya tak sesusah mana untuk disebut. Mungkin terpulang kepada individu itu sendiri untuk menilainya sama ada dia ikhlas untuk mengucapkannya atau tidak.

Lama tak jenguk umah..

happyirfa said...

salam masy..
MAAF.mgkin boleh dimaafkan tp sukar untuk dilupakan.x gitu..
sang menteri itu bercakap tanpa berfikir.mmglah sbb bukan dia yg lalu kot situ.

Masy said...

arsaili,
inertia tu ape ek? *garuk paler*

chikadior,
hahaha kamu mmg tegar!

kak PH,
ermm betul tu. cumanya mmg biase kita rasa amat berat utk memohon maaf terutama skali pada yg tsayang. contohnya kat mak ke.. adik badek ke.. cam segan rasanya :)

aaa baru pasan ke kak? ;)

salam kak irfa,
betul betul betul.
klu dia lalu pun, dia bayar ke tol tu? tada wotak itu worang :P

Masy said...

opss tetinggal lak kak ungku,
tak sekufu ek.. sekutu kot? hahahaha

zino said...

kena praktik kan selalu baru senang nak ucap..

flush said...

bila nak melaram+tgkp gmbr pakai baju tido tu... pastu tempek kat sini.. haha

Noushy Syah said...

Maaf dipinta, maaf diberi, kalau x dimaafkan diri sendiri yang tanggung...:)

Soal ikhlas tak ikhlas orang lain tak perlu tau...

p/s Yeap, agreed with Flush, bila nak menggayakan nighties merah tuh..hehhehe..

Masy said...

zino,
bila dah mula senang je, cuma nk memulakan tu mebi lemau sket kot ;)

flush,
bak aaa baju tdo tu :p

noushy,
ermm betul.. hanya Allah je yg tahu tahap keikhlasan seseorang kan :)

p/s: tgh tunggu noushy postkan dr london ni.. hihi