Monday, April 07, 2008

258: tolong pikirkan tajuk entry ni



Last week balik Melaka. Takde apa yang best sangatlah pun, mende² biase je. Makan tido makan tido umpama di sorgawi donia. Semalam, masa aku tengah bersiap nak balik, mak yang tengah dok perati aku berbunyik.

kalau mak ikut ko, macamana?
????

nanti ko antau mak gi umah bancik, ok tak?
oooo... hah, jomlah
tapi boleh ke?

laa.. apsal takleh plak?

cube ko tanye kak long, dia cuti berapa lama?

mak tanye le

alaaa.... segan la. nah, ko bawak kuih ni bagi kat dia, pastu ko buat² laa tanye dia


Mak aku siap bagi skrip laa pulak. Ekcely akak ipar aku tengah cuti sakit lagi. Bila aku tanye, rupanya dia cuti sebulan.

mak tanye, kalau dia nak ikot orang balik, bole ke?
laa.. ape pulak takleh, kak long tak kisah

mak le soh tanye, takot kak long marah kot hahahaha

hahahaha ade pulak, pegi jelah kalau dia nak ikot


Ape laa mak aku ni kan. Dengan menantu pun nak takot hahaha. Ala, bukan takot tapi dia risau la tu. Kalau Kak Long keje, sian kat dia kene masak bila balik. Kalau mak ada, memang hari² mak yang masak lauk tengahari. So.. pelagi, bersiap!

Sepanjang perjalanan tu, tetiba mak kata, selama ni dia selalu kesian bila tengok aku pegi balik sorang². Habih nak wat camno, dah anak ni bujang lagi hah. Kang kalau aku angkut je jantan memana lagi haru, tak gitu kekawan? Lagipon bukan aku drive daripada Timor Leste kaa ape kaa, takat Shah Alam je.. masih dalam kategori picisan lagi heheh. Mak aku siap berpantun lagi (inilah akibatnya kalau mak tu cekgu hueheheh).

Rumah kecil tiangnya seribu
Rumah besar tiangnya sebatang

Waktu kecil ditimang ibu

Waktu besar ditimang gelombang


Aku maleh nak usik mak aku - tak rasa macam kene timang pun? Hihihi. Pendekkan cerita, sampai pun kat umah Abang Chik haku. Maka mak pun mengambil kesempatan untuk memaksa aku tido umah beliau ini. Huhu lagipun dah malam, ok jelah. Sibbaik ade bawak baju spare.

Borak-borak sambil tengok tv. Abang Chik pun kata..

esok malam ko tido laa sini lagi
ha? apsal plak

jom arr....

...... (
malas nak bangun awal laa)
esok malam ade lamb chop. angkat² kening
keji tauuuu merachon orang dengan kambeng

hehehhehe.. dah ade dah dalam peti es tu, malam esok kot baru nak masak

alaaa....
kalau kak chik ko sihat laa..

Diam. Alaaa..... saje je tau!
hahahahha.. tido sini jelah esok ek?


Aku belum buat keputusan lagi. Memancing aku dengan lamb chop adelah salah satu perbuatan yang tidak bermoral ok!~ Tapi memang selalu macam tu lah, kalau aku pegi umah abang² aku - tak kiralah yang mana pun - mesti ada pakatan yang nak menghalang aku balik. Apa kes? Tapi ini adalah satu rachon yang hebat ni. Kalau kat umah Abg Nan dulu, dia pancing aku dengan zoo. Ahahahaha.

31 comments:

faisal said...

slm akku comei, waaaa dah sampai melakau..:) akk, camne ngan ari tu..sape yg bantu akk? sorry sesangat kak tak dapat menyediakan perkhidmatan yg bagus ketika diperlukan,huhu...:P mmg agak bizi weekend lepas tu..:) kak, meh org blanje, serius nih..

Masy said...

salam acai,
sampaaiii :) ada abg kawan akak yg tolong. siap pasangkan lg hihi. ala.. takpe..

apaaa? belanja? nak nak. bila? sikret resipi eh? ;)

aku yang sengal said...

tajuk entry nie : "mak jalan belakang anak jalan di depan"...tp mak tetap power! tul tak?hehhehe

chot said...

Alhamdulillah...ko ada family yg begitu baik...

Masy said...

ko yg sengal (bukan aku ahahah),
panjangnye.. bole buat karangan tajuk ni. ade yg pendek lg tak?

chot,
syukur.... :) ko bile lak nk blanje aku hihi~

kakLuna said...

tajuk entri ni.

'berpantun di timor leste'

freakmie said...

teruja aku tgk gamba lamb cho tuh...ooooo

indera kencana said...

**Hari ni rasa cam nak mogok kasi komen la**

Huuiiii... syodap nyer Lamb chop. Nak sikit!!

-Sham-

Masy said...

kak luna,
ataupun..

"lamb chop pantun". tp x best plk ek?

freakmie,
teruja je ke heheh

indera kencana,
marah lg kaa pasal aritu hahaha

nak ke? jom jom belanja sy :D

flush said...

kaau dah dia buat mcm dlm gmbr tu, jgn la jual mahal plak.. tapi kalau biasa2 je.. hmmm, lu fikir la sendri.. hahah..

ooo.. x suka bgn awal rupanya.. hmmm

RaFFLeSiA MeRaH said...

pandainyer mak dia memantun, cam majlis bertunang pulak, ni mesti time hang bertonang nanti berjela jela pantun dia karang, wuhuhuhu, alaa...abg2 tu nak beramah mesra n adik kesayangan dia...dah lame x mcm zaman dolu2, zaman2 diorg bujang dulu, dah windu la tuuuu...sbb tu pakat cari umpan...

Masy said...

flush,
ahakss!! tp rasanya tak pegi kot. jiwa kacau. huhu~

bkn x suka bgn awal. masalahnye tak suke gerak g keje awal sgt, selalu tu mmg awal pun dr org len, tp xmo laa awal sgt huhuhu~

indera kencana said...

Hah? Marah..??
Saya marah pasal apa, ek?

Masy said...

kak RM,
biaselah, bekas cekgu. tu belum lg dgr dia nyanyi ehehehehe~

ye kot ek kak. lgpon org bkn slalu pun pegi umah dorang. maleh nak dok lama2 sgt. cuba le umpan org dgn duit riban2 ka, gerenti sangguplah hahahaha

Masy said...

indera kencana,
ntah. pasal 'horray' tu ke? ehehehehe. ke memang takde mut?

arianna adrizal said...

pasni umpan g muzium pulek... ;p jgn mimpi kambeng mlm ni okeh!

Kak Lady said...

Masy...kata2 mak tu ada makna tau...

Syok kene umpan ngan lamb chop...len kali boleh datang lagik...tido lagik...heheheh

zino said...

mak dia nak tanya benda lain tu saje je kata risau tengok drive sorang.. hehe tak kan tak paham kot hehe

lindosh said...

laa ko mmg antu kambeng ehh..

Masy said...

anne,
ahahahha pastu umpan laa gi aquaria, pameran kesenian dan jugek pesta buku heheheh~

kak lady,
ade makne ek? lalalala

sy x pegi pun kak mlm td. x larat nk drive jejauh ari² huhu

zino,
lalalalalala klu wat² tak paham bole? hihihi~

lindosh,
yaaa lebih kurang begitulah heheheh *sambil pandang acai* huahahah!!~

azriey said...

masy, pasal ko pi jln rumah adik beradik dgn ibu tersayang dengan ini secara rasminya entry ini diberi nama "happy feet" (pasal ada gambar penguin!)

Masy said...

azriey,
ahahahaha agak seswai jugeklah tajuk tu! *tepuk² tangan*

Sastri said...

ok la tu, abang2 ajak lama sikit spend masa kat rumah dorang... mungkin sbb dia takmo masy rasa sunyi... sas dah lama tak balik kpg sbb takleh coti... memang sunyiiiiiiii ya amattttt tau... :(

chii said...

alah emak..kawenkan aku...

ahaha..suai dak tajuk n3 tu :p

Masy said...

sas,
agaknye kot? tp mana ade sunyi, kat umah sewa sy tu ramai org heheh~

chii,
ewah2.. langsung x masuk tau :p

axim said...

mmm oleh kerana ko suka kambing,aku cadangkan tajuk entri nih:

'cerita tentang aku dan kambing'

ok tak?wakaka...

achik said...

siap pantun2 lagi.. nape akak x teruskan sesi berbalas pantun.. ehehe.. ;p

Noushy Syah said...

Hhehehe,,I don't think only cikgu knows how to say that pantun,my mom used to say that to us before:)

Have a gr8 day Kak Masy...the lamb chops look inviting though..

Masy said...

axim,
ahahahahah tp bunyiknya mcm menternak kambing je :D

achik,
alaa.. tak mampu berfikirlah masa tu, tgh kosentret driving - ujan lebat masa tu heheh

noushy,
betul jugak kan.. cuma jarang kita berpantun dlm hari2 biasa :)

urrmmmm tempting sgt! tp x pegi pun hihi~

Ad Rifza said...

Tak nak gelombang laa..tatau berenang nanti lemas...hehe...tapi kalo terpaksa gelombang akan ku tempuhi..hehe

Masy said...

ad rifza,
klu tamau gelombang, mandi dalam baldi jelah hehehehe~