Monday, May 26, 2008

273: murah rejeki, amin....~


Ingat tak aku pernah dilanda kemurungan aritu? Sangat murung sehingga tidak berselera untuk berloba-loba apatah lagi berhorey-horey terutama sekali apabila malam menjelang. Ekcely, ia adalah biasa untuk aku tidak keluar malam, tapi setelah diajak dengan ugutan, cekikan, pijakan dan tumbukan pun aku tidak berganjak, maka ternyatalah sesuatu yang bapak serius sedang menjangkiti organ bulat di kepalaku yang bernama OTAK (otak bulat ke?).

Sebenarnya. Aku sangat kerisauan. Dan sesekali kerisauan itu menerbitkan butiran kaca cair dipanggil ayermata di celahan mataku - bukan matamu mahupun mata dia, mereka dan keluarga mereka. Berat di dada memikirkan kesempitan fulus sedangkan waktu untuk berpindah randah sudah hampir tiba (dada pun boleh berfikir ok, jangan pikir kotor!).

Ha? Pindah?

Ye.. aku nak pindah rumah lagi. Rasanya yang terakhir, melainkan kalau dah kawen sok laki aku ajak dok kat umah dia (eh?). Sebab rumah ini bukan rumah sewa lagi. Ini rumah aku - harta Ahmad Albab ke 299 yang diwasiatkan kepada aku (tipu). Ulang semula yang benar: ini rumah aku. Heheh.

Aku risau mengenangkan segalanya. Duit rumah, nak pasang grill, lampu, kipas, langsir, dan perkara-perkara lain yang aku rasa penting untuk rumah tu. Balance akaun aku lak dah tinggal ciput (mana pegiiiiiii laaaaaaaaa duit aku ribu² dulu tu huwaaaaaa). Pikirkan bayar bulanan untuk rumah tu, dan ragam manusia yang bakal menyewa pun buat aku tak lalu makan. Aku betul-betul buntu giler, tapi ada banyak hal tu tak terluah dengan kata-kata. Kekadang tu nak jugak share dengan sape-sape, tapi rasanya macam tak membantu je. Lagi kusut fikiran aku adalah. Huhu~

Tapi namanya rezeki kan. Mungkin mak nampak aku susah hati, atau dia dengar dari nada suara aku dalam telefon. Memang aku takleh nak menipu kalau aku susah hati, walaupun sedaya upaya aku buat biasa je. Itu pun kalau orang perasanlah hehe. Jadi dengan rasa segan, aku terima jugak duit pemberian mak - sebenarnya dia bagi untuk aku pasang grill. Pun tak cukup, tapi baiklah ada daripada langsung takde :)

Khamis lepas, berbincang dengan abang aku - yang last tu lah. Cerita pasal grill dan lampu-lampuan. Upah pemasangan lampu dan kipas dah settle sebab dia boleh pasangkan.

grill ko tokleh pasangkan ke?
boleh..
betoi ke?

betol.. guna lidi bolehlah..

Hampeh betoi.

Dan kemudiannya barulah dia memberi kenyataan yang membuatkan aku tak segan silu melompat-lompat dalam opis. 99% kos grill ditanggung halal oleh beliau. Kenapa 99%? Dia bagi satu amaun, dan kalau ada lebih, aku laa tambah. Mak girang nyah!

tetibe ko jadi hensem laaa...
hahahahah siot je!


Oleh yang demikian, duit pemberian mak aku gunakan ke jalan yang lurus dan diredhai Allah, iaitu membeli lampu-lampuan (yang kemudiannya dinamakan lampu riak oleh abang-abang aku) dan juga kipas-kipasan. Separuh dah pasang, belen akan disetelkan oleh sohabat abangku pula.

amek kat www.mycutecow.com/. ini barulah riak! lawa lak tu huhuh~

Dan objek bulat dalam kepala terus lagi bergolek memikirkan sumber kewangan lain. Setiap bulan aku mengacu pisau ke leher pemiutang, meminta dia memulangkan duit aku yang dipinjamnya hampir 5 tahun lalu. Tipu je. Aku sms. Cuma kali ni aku bertindak lebih jauh - dengan bini dia sekali aku sms mintak duit aku. Pedulilah kalau kau kata aku kejam, kau lagi kejam sebab biarkan aku melutut meminta duit aku sendiri. Dan akhirnya petang semalam dia sms, dah bank inkan duit aku. Kalau betul, alhamdulillah..

Orang mungkin akan mengata, aku yang dah bekerja ni pon masih mengharap dan terima je bantuan abang-abang dan mak aku. Ala.. Jawapannye:

mak aku kata : mintak jangan, tapi kalau orang bagi jangan tolak *aku ikut ckp mak aku je*
abang aku (2) : sape yang nak sponsor set bilik tido plak?
abang aku (3) : ko nak sofa tak? nanti Ude antau
abang aku (4) : *tak cakap pape huahahahaha*
abang aku (5) : nanti orang antau aircond kalau member orang ade lebih. ko nak pasang langsir riak jugak ke?

Jawapan aku pulak: Dah takde duit tu buat jelah cara takde duit, jangan eksen plak bile orang nak bagi.

Kesimpulannya, korang takde ke nak sponsor aku apa²? Huahahahahahha!!~

:ahaha:


# sebenarnya masih risau lagi..

26 comments:

indera kencana said...

TAKDE




:D

indera kencana said...

pa aper pon tahniah le yek Cik Masy sebab masuk umah baru. Allah tu Maha Mendengor seruan kita bila kita dalam kesusahan. Buktinya dah ramai yang sponser mende kat umah tu... walaopon terdapat unsur riak kat situ :b

-Sham-

Masy said...

indera kencana,
hahaha cepat je jawab eh!

riak tang mane ek? ni yg cuak ni. btw, semalam bday abg Sham yg ke 29. takmo selebret ke? ;D

Shifa said...

mak aih bestnye ramai org sponsor..
bleh sponsor saye skali x? =p

Masy said...

shifa,
best tu best tp malu xleh ckp la.. :/
aik.. mintak sponsor jugek? ahahahahahah~

achik said...

wah, dah beli rumah sendiri.. tahniah2.. bagus tul, anak dara sape la ni?? hehe.. muda2 dah ada aset.. saspek2.. :D

yang penting2 tu dahulukan dulu.. lampu2 riak tu kalau xde sponsor pun buleh beli kemudian2 kan.. sikit2 lama2 penuh la rumah tu.. ;)

Anonymous said...

wahh..jeles la aku cmni kt hang. :p
dah ada reta SDN BHD tu..apapon tahniah! jgn susah2 ati. ko beli skit2 la..nnt lama2 penuh la umh tu..

err..x nak ajak aku gi umh baru hang ka? :p

hana

Masy said...

achik,
aset pon org tanggong muahahahahah~ x payah le saspek sgt, wat ai rendah diri je huhuhu

bukan sume pon lampu riak, 3 ketoi je utk hall, yg lain lampu biasa :) langsir tu penting tu~

Masy said...

hana,
apa ertinye jeles2, sungguh tiada makna laa sohabat :)

mai laa dtg, silakan heheheh. tp jgnlah dlm masa tdekat ni. tunggu dah senonoh sket baru dialu2kan :D

arianna adrizal said...

uihhh.. set blk, ekon bagaiii!! =p tu ke gambau lampu2an yg akak bli tu hari?? mmg ada unsur riak tu.. muehehehe

apa2pun kata2 mak akak tu tersangat la bernasnyeee.. *sambil tunggu2 apa akak nk bg kat sy pulak ni* lalalalala~

Masy said...

anne,
isk takde laa riak sampai mcm tu lampunye.. tp ade sikit laa hehehehe

nk bagi ape pulak? :p plastik maukah?

meera said...

oooo dah beli umah ek...
bagus2...

Masy said...

kak maya,
bile umah tu dah senonoh nanti, datanglah ye :)

kakLuna said...

bagus,bagus pelaburan masa depan yang sangat bijakkk

dah beli mortgage ke belum (ni nanye je...idak le nk sp0ns0r) :P

Masy said...

kak luna,
sayer mesti pileeyyyyyy!!

mortgage tu ape pulak? kat kamus ni kata 'gadai'& 'cagaran'. apekah sebenarnya?? *kompius*

zino said...

tak semestinya gedebuk semua barang terus ada lengkap segala nya.. ikut le keutamaan.. apa yg basic perlu atau mesti ada .. yg tu dulu.. yg lain tu boleh beli pelan pelan..

rumah zino dulu lama juga bersila sebelum dapat di lengkapkan.. yg penting rumak kita ikut suka kita lah.. tapi ramai abang2 yg boleh bantu tu.. hehe

lindosh said...

ko nak sponsor? ko nak ape? sila cakappp hehehe

Masy said...

zino,
mmg betul tu.. sy pun tgh usahakan mana yg penting. masalahnya yg penting2 tu pon kene ada fulusnya donk~ hukhukhuk

mmg rumah sy ikot suka sy pun, sbb tu pasang lampu riak tu mak x cakap pape wahahahahahahah!!~

lindosh,
aku nak langsir!!!!

Semut Api said...

Salam..

bila nak buat house warming?

Masy said...

salam semut api (pulak?),
bila house dah warm nanti, skang ni sejuk lg..

Anonymous said...

ade bilik kosong lgi tak?....
-k**zz

Masy said...

kurzz,
ada ada.. kat balkoni belakang ada kosong, toilet dua, kat pintu luar pon ade gak :p heheheh

arsaili said...

salam..bestnya ada org nak sponsor...

Masy said...

salam arsaili,
rejeki anak yatim ;) awk takmo ke sponsor ahahahahah :D

Anonymous said...

okeh klo cmtu..toilet sama balkoni sya boking dlu...korg xleh la gune kn..kne cari laen..atau pun akan dikenakan TOL!...kekekek
-kur**

Masy said...

kurzz,
ooo nk soh bagi tol pulak ekk.. meh kitorang pijak awk ramai2, mesti betul2 ho liaw laaa ahahahah!~ ;p