Wednesday, May 28, 2008

274: capai-capaian

Berbual di alam maya dengan sorang sohabat baru-baru ni, aku diasak (waiceh!) dengan soklan:

apakah kejayaan hidup ko yg ko kecapi awal berbanding usia ko.yg ko rasa la ko dh dpt berbanding rakan seusia ko.

Huhuh~

Soklan ni memang selalu jugak berlegar dalam paler otak aku. Apa pencapaian aku? Apa yang aku ada, yang mampu aku banggakan?

pikir-pikir nak jawap hape..hmmfss~


Jawapan aku pada dia, aku rasa semuanya biasa. Kerjaya pun biasa-biasa, setakat punya kereta dan rumah - dia pun ada. Apatah lagi yang dua aku sebutkan itu bukanlah sepenuhnya hasil duit aku, lagilah aku rasa macam takde apa je.

Untuk dia pulak, dia berbangga dengan pencapaian kerjaya walaupun tak stabil (aku rasa dah stabil dah, mebi dia nyanyuk hehe), dan memiliki rumah dalam usia seperti kami - single pulak tu - memang cukup berjayalah dia rasa. Hehe. Aku rasa dia memang patut rasa macam tu, memandangkan dia ada semuanya dengan inisiatif sendiri. ataupun orang lelaki memang selalu pikir pasal mende ni sebab nak motivate diri sendiri?

Walau bagaimanapun. Aku tetap bersyukur menjadi aku. Mungkinlah ada masanya orang macam aku akan rasa cemburu bila tengok hidup orang lain lebih senang. Tapi setakat tu jelah. Memandangkan tiada keperluan untuk aku hidup mewah-mewah, so aku hidup macam ni jugak. Aku fikir ada benda yang lebih penting untuk aku tambah, selain dari bab duit-duitan ni. Bukanlah takmo kalau jadik senang, tapi...

Aku percaya sebagai manusia, kita memang dah diciptakan dengan kelebihan di satu tempat dan kepincangan di tempat lain. Takkan ada manusia yang sempurna selengkap-lengkapnya. Takkan. Kalau kau kaya, kau sihatkah? Kalau kau sihat, kau bahagiakah? Kalau kau bahagia, sempurnakah imanmu? Ah.. memang warna-warni hidup dicalit di buku takdir kita dengan bukan penuh sepenuhnya.

Heheh. Apapun aku rasa aku di paras hidup yang normal. Hidup aku tak susah, dan tak juga sesenang mana. Cukup makan sampai tisu adipos (lemak) membiak dengan pantas dan bahagia, ada tempat tidur yang kecik tapi mampu membuatkan aku tidur-lena-pagi-senyuman, dan ada tempat kerja untuk aku tuju setiap hari. Dapat bagi duit kat mak, sesekali ada mood dan ada duit terpijak, belanja anak-anak buah aku makan² (tang ni setahun sekali boleh laa.. anak buah aku ramai, belanja selalu boleh papa kedana wahahahah!!). Dan ada jugak hutang piutang yang sesekali mengganggu mimpi - ala² tidur tak pejam, makan tak bukak mulut, macam orang lain jugak.

Rezeki orang, lain. Rezeki kita pun lain jugak. Asal tak menyusahkan orang dan orang tak susahkan aku, kira ok la tu ek ek?


pic: credit to kasyah


So, hadapi hidup dengan senyuman. Walaupun sesekali kemurungan, hehehe. Meh nyanyi reramai!~

Sejauh mana pun ku lari
Menggapai hasrat yang terpendam
Biar berkali rebah ku bangun
Walau payah

Kuhimpun kudrat dan harapan
Mengiringi azam yang usang
Sinar seakan pudar

Bila terbit sang suria
Begitulah semangat tegar
Meskipun musim kan silih berganti
Ku terus melangkah

Daku gagahi
Mencari arah
Oh Tuhan
Sinarilah kiblatku

Keringat diteman embunan
Kicau unggas turut berdoa
Purnama bagai tenangkan perang
Di dalam hati

Kuhimpun kudrat dan harapan
Mengiringi azam yang usang
Sinar seakan pudar

Bila terbit sang suria
Begitulah semangat tegar
Meskipun musim kan silih berganti
Ku terus melangkah

Daku gagahi
Mencari arah
Oh Tuhan
Sinari lah kiblat ku

Kala sujud ku ada kesyukuran
Dalam mimpi ada sedih
Menghantui andai ku alpa
Langit kejayaan ku
Berkiblat pada Mu
Hanya satu..

Kiblat - Hazami

28 comments:

Anul said...

hehe..syukur ngan apa yg ada...kadang yg kaya yg ada harta hebat..tak hepi pn..ntah2 byk hutang installment..baik takde pape tp hepi

Masy said...

anul,
hehehe x semestinye hepi bile kaya je, ye tak? cuma klu kaya tu, akan menambah kehepian jelah hahahahaah~

azerlma said...

aluha..
haku pun selalu pk2 mende nie
membandingkan diri dgn org len.. dgn kawan2 la.. pasal career, aset dll.. tapi setuju geks ape ko cakap. masing2 ade bahagian masing.. ade itu.. x semestinye ade ini..
so.. kite bersyukur lah seadanya.. alhamdulillah..

tapi macamana pun kita musti ade cita2 sendiri kan.. memajukan diri sendiri.. so.. bersame2lah gigih berusaha menggapai cecita kita!

Masy said...

cik azerlma,
klu dok membandingkan, lelama leh rasa rendah diri uhuhuhuh dah laa x brape nk tinggi :D

betoi tu.. apepun kene usaha gak. cite2 klu beso, kene lg kuatlah usahanyaaa.. chaiyoookk!!!~

chot said...

bersyukurlah menjadi diri sendiri.percayalah hidup akan bosan jika perjalanan hidup kita serupa je...

achik said...

tu la, kdg2 rasa cemburu gak ngan hidup org lain yg nampak sempurna.. siap pakej lengkap.. cantik/hensem, bijak, kaya, kerjaya hebat, etc etc..

tapi bila tgk orang yg lebih daif dari kita, sebenarnya hidup kita ni jauh lebih baik.. apa2 pun bersyukur seadanya.. :)

faisal said...

eleh kak masy, kaya kayapun bukan nak blanje org makan,muahahahahah..:P yup, mmg setiap org ada kelebihan dan kekurangan masing2..rezeki semua tu bukan urusan kita...:) kita hanya mampu berusaha..

Masy said...

chot,
betul tu.. setuju sambil angguk paler

achik,
ha'ah.. sampai kekadang tu rasa nk cakar badan dorang ahahahah

betul tu, kire dh baik laa ni kite ade duit tetiap bulan kan :)

acai,
wahwahwah dia yg kaya kata kite lak ek :p

maka dgn itu akak akan terus berusaha mengepaw acai mkn kat sikret resipi lalalalalala~

kakLuna said...

kita mmg terima keadaan kita, menerima bahawa tiada yg sempurna, menerima bahawa cara ini kita juga bahagia....masalahnya.....orang2 di sekeliling kita yang tak boleh menerima!!!

Masy said...

kak luna,
kesianlah org2 keliling kita klu gitu hehe. takpelah kak, bahagia kita bukan kat tangan dorang. so... cubalah utk berkata "lantak koranglah" dengan yakin dan bersemangat! :D

Anonymous said...

kasut kita adalah kehidupan kita..ukurannya..padannya dan selesanya hanya tuk diri kita sendiri..xkan sama dgn kasut org laen wlo pun ianya lebih chantekk..jdi moralnya klo dh pinjam kasut org bwk2 la bagi balik yeek!!..muahahha..:D
-Kur**

Masy said...

kurzz,
klu saye pinjam kasut awk, muat x kaki saya agak2nya? hahahahahaaha~

Anonymous said...

bagila kasut awk dulu..sya nk try tgok..klo ok haaa maknenya padan la kaki awk...hohohohooohhowyeehh
-k**z

Masy said...

kurzz,
alaa x pyh bagi kasut.. meh sy bgtau, sy pakai saiz 5.. amacam, muat tak? ahahahahahha~

~qudwah_mardihah~ said...

Salam,

Semoga sentiasa dalam keadaan yang tenang dan segala urusan dieprmudahkan...amin, InsyaAllah.

salam link dengan kak Masy, selamat berkenalan....:)

Masy said...

salam qudwah mardihah (oo susahnya nk sebot),
insyaallah.. amin..

selamat bkenalan :) terima kasih ye..

HAPPYIRFA said...

salam masy..
kalau nak citer pasal duit sampai kiamat pun x abis.aku ni lagiiilah.
5 hari lepas gaji(gaji 25hb..so kiralah 5 hari lepas tu berapa hb).
dah kering..gi keje hari2 dr 1 sampai 25hb kendian..buat muka seposen kat laki.hu hu.kalau boleh aku nak ambik cuti sebulan,baru gi keje balik

Masy said...

salam kak irfa,
haiii.. org ada laki bole laaa mintak, sy ni nk mintak kat sape? mintak kat laki akak bole x? ahahahahahahaha!!!~

xpelah, nk wat camne dah gtu hidup kita. layan jelah huhuh

arianna adrizal said...

hmm.. gitulah kan. err tp pic yg ompuan tu kan cam ehem ehem ehem.. ala blk karang la stori =p muehehehehehe..

Masy said...

anne,
yaa gitu².. :)

hah? cam ehem ehem? ni yg nk balik cepat ni ahahahaha~

Semut Api said...

Salam...

Ribuan kanak- kanak mangsa Taufan Nargis di Myanmar akan mati kebuluran dalam masa dua tiga minggu jika mereka tidak mendapat bantuan makanan dengan segera. Agensi bantuan global, Save the Children memberi amaran itu hari ini sambil melahirkan kesangsian mengenai jaminan junta bahawa bantuan diagihkan dengan segera dan cekap ke kawasan bencana. “Kami sangat bimbang kerana ramai kanak-kanak di kawasan bencana mengalami kekurangan zat makanan paling teruk dan tahap kebuluran serius,”

Hilang tempat tinggal dan sumber rezeki..

Masy said...

salam deanz,
makanya apa yg ada ni jgnlah dirungutkan.. mmg hidup kita jauh lebih baik sebenarnya..

en_me said...

me insaf dengan kelemahan n kekurangan diri me yg inih..

Noushy Syah said...

Be grateful with what you have and if you want more, take the chance to go outside the comfort zone...:)

Until then,grass isn't always greener on the other side..

Take Care Kak Masy,keep smiling reduce *sighing*

Wirawan Terulung said...

penting sangat ke soalan cam tu? as for me, the important thing is to happy with what we have...sebab apa yang ada pada diri kita adalah ape yang sesuai untuk diri kita yang di kurniakan olehNYA. So, yang penting kita hepi....muahahaha.

p/s: faham tak? wirawan sendiri pun x faham...:p

axim said...

betul tu masy...baik kita tak menyusahkan orang...tak la poning kepala nak pikir macam macam...kebahagiaan tuh ada dalam hati..bukan pada harta benda dan rupa paras kan...maka syukurlah saja dengan apa yang ada...semuanya adalah milik DIA juga...

zino said...

bersyukur dengan apa yg kita ada.. tak semestinya sama dengan orang lain.. tak semestinya di banding dengan pencapaian sesiapa.. kita ada apa yg kita ada..

apa yg kita dapat itulah rezeki utk kita.. apa yg belum kita dapat berusaha utk mendapatkan nya.. kalau dapat bertambah rezeki kalau tak.. itu bukan utk kita..

Masy said...

en_me,
amboi sampai insaf ye? takpe.. rilek rilek ehehehe

noushy,
yaa bener.. bersyukur dgn apa yg ada :)

tgh reduce smiling la ni... up up and away!~

wirawan,
bagus jgk tanye soklan tu walaupun cam tkedu skek nak jawab. at least bole muhasabah diri hehe

buat2 paham jelah ahahaahhaha!!~

axim,
kadang2 demi nk memajukan diri, ada org memilih jln yg salah. yg menyusahkan org. so ok laa tu kita hidup aman tanpa maki dan sumpahan org ehehe~

zino,
klu membanding utk motivasi diri, apa salahnya kan... cuma jgnlah nanti jadi rendah diri pastu buat yg bkn2 hehehe