Monday, June 23, 2008

284: bau sabun pun boleh termenung

Malam tadi aku ke ruang ampaian, cadangnya nak ambik semua sidaian aku semalam. Masa aku angkat satu persatu baju-baju tu, haruman sabun pencuci sape tah menerjah masuk ke lobang di idongku yang mancung ni. Aih.. macam pernah bau, dan macam pernah ingat suasana macam ni. Dua tiga minit jugak aku kat belakang tu, memikirkan. Dan mengenang.


Teringat zaman baru masuk asrama. Hehe. Baunya beginilah. Hari Jumaat adalah hari cuci-cuci untuk aku. Dan untuk kebanyakan kawan-kawan aku jugak. Semacam berpesta pulak hari jumaat itu nanti. Apatah lagi kalau hujan, dan dah tentu pak guard takde sebab ke masjid. Sakanlah main hujan, silap-silap berkubang dalam lopak depan library tu.

Pernah sekali aku dipanggil mengadap warden sebab hal ni. Bising - kalau demam sape yang susah? Saya, aku kata. Warden pening kepala. Kebetulan minggu tu ada nazir datang melawat asrama. Dan yang paling tak best, puan warden mengambil kesempatan bercerita tentang kenakalan aku pada nazir yang juga kebetulan - adalah bapak sedara aku. Cet!

dia ni memang nakal, rotan je cikgu.

Aparaaaa..~

Masuk ITM. Kadang-kadang berputus asa menengok baju setimbun tulang dalam baldi. Tidur pun tak cukup, apatah lagi nak basuh baju. Dan beberapa kali aku terlintas nak hantar dobi je baju-baju tu, dan akhirnya tetap juga aku terhegeh-hegeh membasuh tengah malam seorang diri. Daripada sedekahkan duit pada kedai dobi, baiklah aku heret diri aku membasuh. Huhu. Penat penat penat~

jgn pk bukan² eh!

Pernah dengar kisah orang kena kacau hantu masa membasuh baju? Aku pun pernah.... dengar jelah. Tapi tak pernah alami, dan tak teringin pun nak alami. Kadang-kadang terbayang juga, tapi rasanya bayangan setimbun baju tak berbasuh lagi ngeri kot. Bayangkan baju-baju tu berkulat, dan anai-anai membuat busut di atasnya. Terdengar bunyi anai-anai sendawa kekenyangan sambil berinteraksi, kemudian dengan rakus mereka kembali memamah pakaian. Bila diselak satu persatu baju, akan ada bubuk-bubuk yang turut menikmati setiap material baju, kain dan seluar dan .... dan..... errr... dan.... tudung.

Bau sabun. Bikin aku termangu di ampaian.

23 comments:

meera said...

hehehe... sabun apa tu? sabun cap kapak (yg kaler kuning tu) ek?

Masy said...

kak maya,
hehe taklah, sabun biase je rasanye. lama x nmpk sabun cap kapak tu ek

Anonymous said...

ishh..xsenonoh tul gambo bwh tu..ishh..*sambil totop mate dgn tgn! ;p
K**rz

Masy said...

kurzz,
eleeeeeh... tp peeping gak ahahaha!!~

Anonymous said...

yerrlaa klo xtgok..cmner nk komennn...muahahaha!!....
*mana de ngintai laa...
K**z

chot said...

1st time la gambar entry ko ni menjolok mata..

Nick Carter said...

Sabun pon boleh jadi crita :p

Masy said...

kurzz,
:p wonder why sejak akhir2 ni suke bintang2kan nama sendiri. takot org cari awk ke? ;p

chot,
ahahaha berdarah tak mata ko?

Masy said...

nick carter,
nak saya cite psl awk ke? :p

Anonymous said...

hehehe...manade,biasela paparazzi skang banyak...so kene 'kaber' sket la kn..hikks..;p
**zz

Masy said...

kurzz,
kaber ek.. sy tulis nama betul awk kat sini nak? senang sket paparazi cari ahahahahah!!! :D

indera kencana said...

Ni citer kawan saya masa tgh basuh baju tgh mlm buta kat kolej Delima 6.

Tengah dia basuh baju tu, dia terperasan roommate dia masuk bilik mandi tu dengan berus gigi. Dia tegur rumet dia tu,
"Dol..."
"uuuukkkk"
"Ko tak tido lagi ke"
"uuuukkkk"

Sekali rumet dia pusing je kepala, kawan saya terkejut beruk bila tgk kat mulut rumet dia penuh darah!!!!!

.

.

.

Rupa-rupanya rumet dia tu ada GINGIVITIS. Gusi berdarah daaa...

Masy said...

indera kencana,
ahahahha!! sampai mcm tu skali berdarahnya. kene gi scaling tu..

alamak, baru teringat sy pon lom call lg dentist. uhuks.

Mommy Lily said...

salam singgah ..nice blog

masa dok asrama dulu selalu cuci baju malam2 kat toilet...bila diingat2 skrg naik seram juge yee...

Masy said...

salam mommy,
betul tu.. mcm sy kebetulan pulak dorm mmg sebelah toilet. tu yg rasa tak takut tu, klu takut pun dekat je nk lari hihiihi~

mekasih ye.. :)

flush said...

kalu ikutkan ayat.. macam sek agama je dulu.. sama la kita.. sek maahad lg ko..

Masy said...

flush,
fuh, ayat mane yg awk tgk ni?! tp hampir tepatlah. sy ni kelas je kelas agama, skolah biasa. heheheh

owww bdk maahad... hebat2

Anul said...

ahahaha...

aku malas basuh baju..nasib ada genius yg mencipta mesih basuh..

Masy said...

anul,
aku pon bsyukur sesangat pd pencipta mesin basuh. klu tak camne laa aku nak basuh langsir selimut cadar tu sume guna kederat aku huhuhu~

achik said...

uik, tgh angkat baju pun buleh tergamit kenangan lalu ek.. ;p

Nick Carter said...

jangan nak gatai :p

Just Nis said...

salam..

kenangan basuh bj kat asrama mmg hazab!!

sib baik da berlalu.. n thx to washing mesen kan..

;D

Masy said...

achik,
tu laahh.. ingat achik je ke yg retro? ahahahahha!!~

nick carter,
haa tau cuak :p

salam just nis,
heheh tak hazab sgt sbnrnye tp kekadang bila malas tu rasa cam nk buang je sume baju :D

betoi2. mesti pencipta tu pon dok asrama kot? ;D