Friday, June 27, 2008

286: Kelakarkah?

Sebelum aku mula berbicara ni, aku nak mintak maaflah kalau² ada yang tersinggung atau akan rasa tak syok bila membaca nanti. Mungkin sesetengah orang tak boleh terima bila benda ni dibincangkan, tapi untuk aku - aku cuma mahu tahu.

Aku nak cerita pasal...Pad a.k.a sanitary napkin. Bukan masalah pad ni. Tapi masalah mentaliti manusia sekarang yang masih tak berubah lagi.

Dalam keadaan dan situasi sekarang yang bebas dengan segala macam benda yang tak semenggah - seks bebas, pesta liar, sumbang mahram, keruntuhan akhlak jurus ke 10, belum kira kes rasuah dan telan duit rakyat sana sini - bila tiba tentang menstruasi + pad dan rakan-rakannya, masih lagi masyarakat kita berpura-pura jumud dan konservatif.

Mau cerita pengalaman aku kah?


Ekcely hal ni berlaku dah banyak kali. Tapi yang paling terkesan dalam hati aku berlaku beberapa tahun lepaslah. Di Hulu Selangor (kampung sapalah tu). Aku dan member² opis diarahkan untuk membuat survey (hal kejelah) kat sana. Oleh kerana keputusan bekalan encik pad tu, maka aku pun mengajaklah budak-budak ni menemankan aku ke 7E. Oh ye, kami berempat ye - 2 lelaki 2 perempuan suci. Tujuan aku untuk singgah tu tak pulak aku khabarkan pada lelaki² tu sebab.. yelah malu jugak.

Bila aku melangkah masuk ke dalam 7E tu, terkejut jugak sebab kebetulan semua yang bertugas dalam 7E tu lelaki belaka. Aku segan ni, tapi dalam kepala otak aku berfikir "alaa... budak ni semua mesti dah biasa dengan perempuan nak beli pad, apede hal". So aku dengan selamba ayam pun capailah sebuku roti tersebut dan meletakkannya di depan kaunter. Terperasan jugak muka budak-budak ni cam terperanjat. Eleh macam tak pernah tengok orang beli pad. Lepas bayar, aku pun blah.

Dan nak dijadikan cerita, salah seorang daripada member lelaki ni masuk ke 7E selepas aku keluar. Bila dia habis berurusan dan masuk ke dalam kereta, dia pun bertanya pada aku.

ko beli ape tadi Mas?
nape?
masa aku masuk tadi, aku tengok semua orang tengah gelak²
......
ko beli ape?
pad
itu je?
ha
apsal dorang gelak plk?
mana aku tau. pad tu kelakar kot.

Cam hanjeng sangat kan. Bukannya aku beli kondom kaa atau barang-barang yang sewaktu dengannya. Aku sangat tak faham kenapa masih ade lelaki yang berasakan menstruasi tu satu benda yang kelakar. Kelakar ke? Aku tak nampak ape-ape yang kelakar pun.

ape laa dorang ni
rilek laa Mas. dorang tu bodoh
ntahnye. ape nak heran. mak dorang tak period ke
akak aku pun period gak. tak pelik pon

Bukan semua berfikir macam tu. Kesian. Miskin pengetahuan ke, atau memang... bodoh. Maaflah kalau aku merasakan orang yang semacam ini senteng pemikirannya. Menstruasi tu kan tanda kesuburan. Tanda mampu melahirkan. Melahirkan itu kan perkara mulia. Yang melahirkan juga manusia yang tergelak-gelak tadi. Kau ketawakan perkara yang kau ketawakan, bukankah sedikit sebanyak kau mentertawakan kelahiran manusia ke dunia. Kelakar ke kehidupan kau?

Lain kali pergi sekolah jangan ponteng kelas sains.

:anongnangyari:


# filim Sepi dah kuar. jom nonton donk ah!~

21 comments:

arianna adrizal said...

pecaya tak, 3..4 thn kebelakangan ni br sy bole beli dgn tak rs apa2. tak malu. selamba je. hu~

benda ni masih taboo dikalangn org kita. sy pilih utk tak ckp atau cerita unless kalau org betul2 nk tau.

Masy said...

anne,
akak pun tak kisah sgt. dah mmg benda kita pakai, takkan takmo beli kot.

akak pilih utk jawab klu org tanye. klu tak tanye takkan tibe2 nk cite psl tu plk ye tak heheheh

13may said...

errr....errrr....

apa nak komen yea...hehhe heheh

meera said...

hahaha... tu jejantans zaman jahiliyah tu...

kesian... suh dorg pegi skolah balik, kan kementerian nak ajar ttg seks, mesti ada bgtau gak pasal pad ni dlm matapelajaran tu nnt...

huh!

Masy said...

13may,
no komen jelah hihi

kak maya,
kesian sgt.. smpi rasa nk hadiahkan sorang sebungkus je heheheh

kakLuna said...

tu la...tak nak baca NST...kan dah go straight, No belok2.. :P

indera kencana said...

Saya Sham...
Saya seorang lelaki yang open minded...
Ek eleeeehhh... apa nak heran korang nak beli apa pun (korang nak beli kepala gajah pon aku tak heran...!!)

Klu awak nak tau Masy, bebudak lelaki memang cam tu. Tengah bujang nampak aweks beli sanitary napkin tu bukan main punya gelak lagi. Tapi sok-sok dah kawen, bila wife period, dia la yang paling kuat melolong dan melalak.

Masa tu awak pulak gelakkan dorang...

Hari ni nak guna nama samaran Sham lagi. Tapi kali ni nak guna nama "Shamzani".

Eh.. eh.. eh... ada orang tu jangan marah, ye!! jangan marah!! Nanti kena jual... (masa ni la nak gurau lelebih sket. Lepas ni susah nak gurau dah... :b)

Dari
- Shamzani -

ah tok said...

Diorang belum akil baligh kot. Apa la kan itu pun nak ketawa kan kan kan. Tgk saya tak ketawa langsung pun.

Masy said...

indera kencana,
open minded ye.. bagus² ;)

gaknye hormon miang tengah galak kot ek? ahahahahah tp mampukah sanitary napkin menggalakkan kemiangan? satu persoalan gak ni..

Shamzani pulak? sape laaa Shamzani tu? nama awk ke, encik Indera ;) insyaallah.. sy doakan kat kg awk ade internet, jgn lupe dtg sini slalu.

taknak ke mkn ABC coklat kat seksyen 2 untuk kali terakhir? :)

Masy said...

ah tok,
betoi2. eh, takkan blom akil baligh kot? dah bole jadi bapak budak dah dorang tu.

ye keeee tak gelak tu.. *garu² dagu* bagus bagus :)

Anonymous said...

erm..bukn dak laki jer..pompuan pun kkdg cmtu gak..bile tgok org laki(mude) yg belikan..ntahla ini berkaitan soal kemampuan tuk berfikiran lebih matang*dgn erti yg sebenar...
-***Z

Masy said...

kurzz,
ehemm... mesti penah belikan ni *wink2* stakat ni tak pulak rasa nk gelakkan. in fact rasa respek kat cik abang yg sudi belikan - wpon mebi salah jenis heheheheheh

zino said...

kalau beli kat kedai runcit mamak tu mesti dia balut elok2 dengan surat kabar sebelum masuk plastik.. hehe

Just Nis said...

yup! dolu2 kite pun agak segan2 gak nak beli pad ni.. stengah kedai dia akan wrap ngan sokabar.. but either way pun org lain akan tau gak kan..

skrg selamba badak je beli.. xdak nak segan2 dah.. sesape yg still rasa benda tu kelakar, dia tu la yg lemau!!

;D

faisal said...

slm kakku, moga sihat2 ye..err apa masalahnya budak2 tu? macam mak diaorg tak pernah pakai je,hahaha..:) err, dulu sy siap...err belikan lagi tu ex punye dulu,hahahahhaha..rileks je laki beli..

achik said...

dulu2 ye la rasa malu.. ingat lagi kalau beli kat kedai runcit dulu, pekedai tu sendiri siap bungkus ngan suratkabar.. ada tu siap buh dlm plastik warna hitam cam plastik sampah.. hahaha.. cam beli benda rahsia apa je..

tapi bab gelak2 tu.. cam hampeh je.. tu la, bukannya beli kondom ke apa kan.. ;p

TedungS said...

eh ye ke? sepanjang aku kawin, aku gak yang kena detail beli pad. tak kena gelak pun.. kena ngorat dengan awek kaunter lagi ada hins hins

mUaDZam ShaH said...

agak2 mak@kaka@adek dorang tak guna pad kot??? tu yg depa dok gelak!!
dunia...dunia ..!!!

Masy said...

zino,
eheheheh dulu2 mmg stail gtu, skarang ni dah jarang dah org bungkus heheh

just nis,
sbb bungkus2 lg laa org tau ahahaha!! tu arr tahpape tah hihi

salam acai,
mungkinkah akak pelanggan pertama yg beli pad kat situ? sadisss.. ehem oo ade pengalaman... pasni nk soh acai belikan laaa ahahahaha!!!~

achik,
ada siap plastik itam lg, cam beli pistol lak! ahahah!!

itu laa pasal.. musykiiillll~

tedungs,
wow abg ted kan mmg jaguh bab2 ni hihihiih ;D

muadzam shah,
mungkin laa kot.. ala2 ketinggalan zaman gitu.. hurmm..~

r@tn@ said...

kesian jugak..betul kot diorang ponteng kelas sains dlu...har har har...

Masy said...

r@tn@,
betul laa tu kan.. tak pun ponteng kelas PJ hahahaha