Monday, August 18, 2008

306: heh~

Salam semua..

Flu nampaknya getting better, tapi macam ade simptom nak batuklah pulak. Ni semua gara-gara perempuan muka buruk berperangai buruk yang batuk menghala kat aku sepanjang perjalanan dalam komuter dari Shah Alam ke KL Sentral sabtu lepas. Hanjeng betul la. Tapi memang dia buruk (walaupun tak buruk sangat - aku assume dia buruk sebab perangai buruk; sukati aku la kan). Nyaris je aku nak lempang gigi jongang dia tu. Huh!!!!

Cakap pasal buruk. Korang ade tak member yang jenis suka 'up' diri sendiri? Setakat bergurau tu, aku pun sama hahahaha! Maksud aku, secara serius? Jika ada peluang - tanpa ditanya dan diminta - dia akan bercerita tentang diri sendiri. Oh aku cantik sebab tu aku taste tinggi. Ah suara aku seksi sebab tu tak suka sangat layan bercakap dalam telefon (muntah sket) dan lelain. Lemas kan?

Seorang kenalan aku bertanya, kenapa agaknya ada manusia semacam ini. Selain daripada jawapan stendet aku bahawa manusia memang dilahirkan dengan pelbagai ragam, aku juga telah menjana satu jawapan lain secara spontan yang aku rasa agak masuk akal - akal aku lah, akal korang tak taulah pulak.


Bagi aku, kadang-kadang - dan ada masa selalunya - kita memerlukan sesuatu untuk 'boost' self confidence. Terutama sekali untuk orang-orang 'kecil' - macam aku, dia, kau, kau dan abang yang pakai baju melayu coklat itu juga. Kecil dari pelbagai segi - sama ada segi empat *pause* serius - saiz, akademi, pangkat, susur galur keturunan dan macam-macam lagilah. Aku bagi contoh; tapi ini bukan penghinaan ye. Kau tengok di mana-mana institusi - siapa yang paling bergaya? Yang paling mahal tudungnya, paling menyerlah mekapnya - mesti pekerja biasa kan? Kadang-kadang bila aku pergi ke mana-mana pejabat kerajaan, tudung makcik cleaner tu nampak lagi mahal daripada harga baju aku.

Memang ada ketika dan masanya, aksesori dijadikan penjana keyakinan. Kerana manusia terlalu inginkan pujian. Pujian membuatkan kita rasa dihargai, rasa dipeduli dan membuatkan kita merasai 'sense of welcoming' (dah masuk term planning pulak ni) dalam satu-satu organisasi. Tapi ada juga yang terlupa, pujian tak selalunya ikhlas. Cuma kita pandang positif - pujian juga mampu menjadi jambatan silaturrahim antara insan.

Apapun. Ada pelbagai cara untuk meraih pujian orang. Sama ada menggunakan aksesori seperti aku cakap tadi, atau dengan selamba bercerita tentang diri sendiri - dah tentulah puji diri sendiri kan. Bolehkah kita simpulkan sahaja bahawa orang sebegini sebenarnya mempunyai jati diri yang rendah? Err maksud aku, kurang keyakinan pada diri sendiri. Apa kata korang?

Aku tak biasa memuji orang. Bimbang menimbulkan riak di hati orang yang dipuji - tak pasal-pasal aku pun dapat saham dosa! Tapi kalau memang sesuatu itu berhak mendapat penghargaan, rasanya tak salah kita meluahkannya. Aku harap sapa-sapa yang pernah kene puji dengan aku tu, janganlah kembang lebih-lebih ek! Kasihanilah aku yang tak banyak pahala ni heheh. Tapi kalau korang nak puji aku, jangan malu-malu. Walaupun nanti muka aku merah-merah hitam, tapi aku cool. Hahahaha puji diri nampak!

Kesimpulan. Penat je ko 'up'kan diri depan aku, bukan aku peduli pun.
:woooh:

31 comments:

meera said...

salam syita,
sama la ngan akak... tak suka memberi pujian membabi-buta... apatah lagi pujian itu bertujuan utk 'menambat' ati org...

puji biar ikhlas... kalo tak 'diam' je la kan...

*plg tak suka org yg suka puji diri sendiri... apa dia dpt ek? org meluat lg ada lah kan...

Ungku Nor said...

ingat tadi nak ler kasik poji-pojian tapi tak jadik.

biarlah poji-pojian tu akak simpan kat dalam ati je dendiam..ekekeke

Masy said...

salam kak meera (kak meera pulak hihi),
nanti org ingat kita nk mmbodek pulak kan..

ha itu satu habit yg masih sukar dimengerti hahahaha

kak ungku,
takpe takpe sy paham :D hahahahah

chot said...

aku suka dipuji...ini akan motivate kan diri aku jadi lebih baik lagi...huhu

Masy said...

chot,
sape yg tak suka dipuji beb ;) cuma aku risau dgn pujian, bimbang aku jadi riak, tu je..

kuncop said...

tapi kan masy,
naper ek kalau org puji, kita mesti kembang semangkuk sampai nak melorot suar ek~?? teeheehee...

Masy said...

kuncop,
klu sampai melorot seluar tu bkn mengembang, itu menguncup namanya - mcm kuncop hehehehe

axim said...

aku selalu puji boss aku padahal tak maksudkna pun...saja nak amik hati..hahaha

Masy said...

axim,
ni bodek namanya hahahaha!!~

gua tak reti nk puji org saje2.

Titicaca said...

aku cantek..sebab tu aku tak boleh tunjuk muka aku sbb aku terlalu cantek..biasala..kan aku cantek...hahahahha...amacam? 'up' tak aku?

sekian daripada aku yg cantek...

Masy said...

titicaca,
hahahaah ni kes takde sape nk puji laa ni ek? hahahahah!!~

KAKTINY said...

kat opis kaktiny pun ada sorang camtuh.. mmg dia bagus tapi kekadang rasa cam emnyampah plak bila dia sendiri mengaku dia bagus.. (dh aku dpt dosa kering ngutuk dia.. STOP! - nanti kak ungku cakap aku menceceh plak)..

setuju pasal makcik cleaner tuh.. brooch yang akak cleaner opis kaktiny pakai lagi mahal daripada minyak full tank kete kaktiny.. dasat dasat..

masy kata dagu epy ensem?.. wakakakkakakka.. tarik ler balik puji-pujian itu.. mintak le gambar penuh kat kak ungku.. baru tau.. hahhahhahihihiihhuhuhuhuu...

en_me said...

macam ustaz tewww cakap, kecantikan diri itu wadah untuk kita insaf tentang kelemahan dan kekurangan diri kita yg ini.. uhuhu

zino said...

tak kisah le semua tu jom makan nasi lemak tangling.. abah angkat nak belanja ni..

Lee Novotny said...

lemme puji uols sebab berjaya menawan hati pembaca blog uols...it's not easy tawww.... memerlukan kegigihan dan istiqamah :P

tapi don't you think biasanya kita pun rasa tak berapa selesa kalau orang asik puji kita kan??? macam tak percaya lak gitu kekdahnya

Masy said...

kaktiny,
jenuh kan melayan org cenggini. tp nk wat camne, dorang pon part of d worldlah pulak hehe

alamak.. mengapakah? tak henskemlah beliau? baru nk usha hahahaah!!

en_me,
tp kebanyakannya merasakan kecantikan masing2 sesuatu yg perlu diwar-warkan.huhu

abah angkatku zino,
sik lemak? ade kopi O tak hehehehe

lee,
aduhh istiqamah pon ade ke nok? ai tak pasanlah pulak hehehe. btw tq uols, sudi dtg sini pastu ade geng2 yg ikot jugek - tak pasal2 fofuler *stetmen pasan huahahah*

betul tu.. awkward giler kan? klu sikit2 ok lg.. klu terlebih2? *blushing* hehehe

achik said...

sian xde orang nak puji dia.. tu yg asyik nak puji diri sendiri tu.. huhuhu..

oh2 member2 saya pun ada spesis camtu.. kitorang slalu 'berforum' guna emel kalau ada apa2 nak buat reunio/makan kenduri ke apa.. ada la 2-3 spesis ni yg bercerita komain detail cam nak menunjuk la plak.. bf slalu gi oversea la.. beli rumah harga ratus2 ribu bakal mak mertua tolong carikanlah.. alahai.. saya bukanlah jeles.. tu kan rezeki masing2 tapi takyah la cite lebih2 kan.. motif?? haih!! *kan dah tetiba emo* ;p

Masy said...

achik,
betui la kot. ada jugek yg pantang kene puji, jadi modal laa puji2an tu utk dia bcerita pastu heh.

tu lah kan.. takpelah kite layankan je heheheh ilek2 :D

kadok said...

aku jarang memberi pujian..sebabnya..org x penah puji aku...bole? mungkin sebab..aku x cukup hensem, x cukup baik, x cukup bijak, x cukup kaya(mmg x kaya pon), x cukup segala2nya...hahahaha

Masy said...

kadok,
laaaa pulak? hahahahaa meh tgk sket *tgk gmbr* nampak ok je. ke dorg tau ko cepat 'kembang' kot? hahahhah!!!!

Titicaca said...

sebenarnya kan org yg hebat tak perlu cerita kehebatannya..org lain sendiri akan terasa kehebatannya.
org yg bercerita tentang kehebatan diri sendiri biasanya 'insecure' ..sbb tu terpaksa cerita sendiri kehebatannya..fuh..amacm? hebat tak teori aku tu? 'up' sikit...hahahhaa...berapa banyak hebat daaa...

Sierrauniform said...

sangat sehtuhjuh...kalo ada orang angkat bakul dia lelebih depan aku kan, aku rasa macam dia kemaruk pujian lak..kasihaaaaaannnn...

ada tak rasa macam nak muntah depan dia?buweeekkk

Masy said...

titicaca,
yupp.. itulah dia - insecure. tp ko pon puji diri ni, adekah ko pon begitu? hahahahahaha!!!

rembo,
mcm ade sape tah ckp kat atas nun, takde org nk puji kot heheheh

moh muntah!~

r@tn@ said...

mungkin mereka memegang motto 'kerana diriku begitu berharge'

QasiehFirdaus said...

jgn puji dia. dia. atau dia..

tapi saya boleh..

saya tau! ehe

Masy said...

r@tn@,
mungkin jugeklah. tp tidakkah mereka tahu - 'kecantekan adalah hakmilik setiap insan'. hahahahha~

qasieh,
sape saye tu? sayekah? hihihi

achik said...

sebenarnya takde la emo sgt pun.. saja drama je lebih.. drama queen kan.. hahaha.. ;p

sempoii said...

sempoii tak cantik tapi dia berlagak..camno tuh? hihihi

zino said...

masy
oder je apa nak hehe

Kak Lady said...

Masy...amacam...dah baik ke? Makan ubat tak?

Heheheh...berlagak eh? Samalah dgn akak...kalau ada yang nak berlagak...hmmm...malas akak nak amik pot...gasak ler dia...

Masy said...

achik,
takpe takpe teruskan usaha, kot2 leh berlakon teater ke huahahahaha

kak semp,
oooo dah laa x cantik, berlagak pulak? berlagak cantikkah? hahahaha takpe kasik can ibu mengandung ;)

abah angkatku zino,
ermmm malulah hihihi

kak lady,
sikiit je tinggal kak, x mkn ubat pun hihi

berlagak tu pon satu hal jugek, jgn dilayan hehe