Monday, November 17, 2008

336: ada ciri keinsafan dalam entry ni hihi~


Aku bermimpi. Entah apa kisahnya aku pun tak ingat. Yang pastinya di hujung cerita, aku nampak nenek. Arwah nenek aku. Rancak berbual dalam keadaan terbaring. Aku pula sibuk betul nak snap gambar dia.

Orang nak tengok nenek senyum – kata aku. Nenek bukan setakat senyum, tapi dia ketawa besar. Mula-mula aku pun ketawa bersama, tetapi kemudian ..


Nek, Ta mintak maaf banyak-banyak..

Aku peluk dia. Aku menangis sungguh-sungguh. Rasa berat dalam dada, semuanya aku lepaskan. Terasa dia pun membalas pelukan sambil mengusap belakang badan aku.

Nenek nak kau bahagia je, Ta..Jangan sedih macam ni..

Aku terus-terusan menangis, bertambah teruk. Dan terjaga. Terasa dada berombak  - rasanya aku teresak, dan muka pun rasanya sebik. Cuma aku belum menangis betul-betul dalam tidur. Aku raba mata, terasa ada airmata di hujungnya – sedikit.

Rasanya banyak betul perkara yang tak dapat aku maafkan diri sendiri. Sebenarnya aku tak pasti, raya terakhir semasa arwah ada – sempat ke tak aku minta maaf dengan dia. Mungkin ketidakpastian sebegini membuatkan aku tak sudah merasa sesal. Macam ada satu kekesalan yang tertinggal. Sesalkah? Entahlah.

Dan ada banyak lagi perkara.

********

Tak tahulah korang, tapi aku rasa macam nilah.

Bila tengok orang Bangla kaa Myanmar kaa mana-manalah orang asing tetapi bukan makhluk asing - bekerja, aku rasa kesian sangat. Kesian dorang, terpaksa kerja macam ni untuk sara keluarga. Padahal ada antara dorang ni sebenarnya ada kelulusan, akhirnya datang kat Malaysia – kerja kuli (bukan Ku Li eh) je. Ni sume gara-gara tertengok satu rancangan kat tv9 dekat di hati tu (hahaha macam nak bodek Zaida je). Alaa.. apetah tajuknya. Aku malas nak tengok rancangan camni, kang aku termenangis kang leceh arr nak kontrol gagah.


Gambar ni aku snap bila ye.. Awal bulan aritu kot masa hantar kete aku a.k.a Fahrin gi bubble bath ehehe. Syian dia asik mandi air hujan je time tu, so bile anto dia mandi manda ni bole le dia kenal-kenal dengan gepren mana-mana ke kan – kasik can laa dia bersosial.

Lepas satu, satu kereta datang. Penat tuh, tak henti-henti membasuh kete. Tahun lepas aku dapat interview bos dorang – interviewlah sangat – alaa.. borak kosong. Pekerja-pekerja dia semua diimport daripada India (sedara Shah Rukh Khan jugeklah ni). Gaji dalam RM400 atau kurang, tak ingatlah. Tapi makan tanggung. Bunyik macam ok je ye tak. Tapi bila aku tengok kejenye tak henti-henti memang simpati jugek.

Tapi yelah. Itulah dia nak cari rejeki. Yang penting datang Malaysia jangan nak buat onar pulak.

Cakap pasal buat onar, teringat pulak masa aku ke Medan awal tahun aritu. Ade laa sorang pak polisi ni tanya soklan onar kat aku.

Ngapain orang Malaysia selalu mukul-mukul orang Indonesia? Nggak baik dong, kami kan orangnya baik-baik.

Hek eleh. Sibbaik laa aku ni datang negara dia. Kalau laaa tak ngenangkan kat tempat orang, aku bole pulak bagi dia soklan onar.


Ngapain yaaa orang Indonesia di Malaysia suka bener bunuh-bunuh orang.. larikan anak dara orang Malaysia? Ngapain yaa dong massssss.. (eh dah macam cakap dengan diri sendiri la pulak).

Tak perlulah ye tak. Rasanya semua ni ikut nasiblah. Nasib baik, jumpa orang baik. Nasib malang, kemalangan. Berdoalah semoga Allah selamatkan kita semua.

Apsal entry aku berciri keinsafan ni? Hehe.

42 comments:

yana said...

saya tau perasaan keliru bile x pasti sempat ke meminta maaf dan memaafkan insan tersayang...kita hanya mampu mendoakan dari alam duniawi ini sahaja..semoga sampai pada nya tanpa halangan ;p

*al-fatihah buat adik ku sayang ;p

kalu diperatikan dengan jelas dan terang..banyak dah bangsa asing jadi tokei n warga mesia jadi kulee..bile nak wat rules jangan bagi dorang jadi tokei ni...isyh2, dah rasa cam duk negara asing je..(esp kat KL nih..huhuhu)

Mr PenyuBiru said...

insafnya aku.. sob..sob..mulai ari ni..sob..sob..aku insaf..sob..sob..

sepi said...

salam masy...

naper akak masih tak buleh nak tulih kat chat box.... y y y....

errr... akak selalu tanya kat diri sendirilaa - naper begitu ramai rakyat msia - org luar jugak yg merebut peluang keja2 ni??? gaji? keja yg tak glamour???

hehehe.... jum teman akak bekfas...

Masy said...

salam yana,
ermm keliru.. keliru tu betul la kot.. tp harap2 mende sume dah setel..huhuhu

alahai betullah. sepatutnya kene kawal mende2 gini kan..

penyu,
hah tau pon ko insap hehe

kaksepi,
tatau la kak. aritu ade org komplen x nmpk entry, ada org komplen x nmpk cbox. sy tatau apsal, tp sy tgk ok je huhu

stendetlah tu kak.. klu kite g obersi pon gaknye keje camni jugek tp oleh kerana obersi, bunyik cam vogue gtu hehehe

jom kak! lapau ah~

ad3ck said...

1. ku selalu ade takut bende cenggitu nak jadi kat ku huhuhu.

2. nape bile kite org malaysia berbicara dgn orang indon biasanya nak tiru bahasa indon? sedangkan dorang tak cakap BM pong macam kita buat ;p.

arianna adrizal said...

ekceli kan pg ni org terpikir benda yg hampir sma. since adik org keje kat spore kan so terpikir la... ntah mcmana layanan org situ. sama ke mcm org bangla2 & indon yg dtg kat sini, yg keje bagai nk maut.

Masy said...

ad3ck,
1. moga2 x jadiklah ye

2. hahahah akak pon pk gtu kak. org kita mcm nk rak berbahsa cam dorang tp dorang xde pon. cuma klu yg kerja kat sini tu mungkinlah utk tarik perhatian org kita :)

anne,
mintak2 jgnlah mcm tu... kite doakan dia dpt majikan yg appreciate pekerjanya worrait! pastu jgn lupe 20% utk akak ahahaha

zino said...

bila kehilangan insan yg kita sayang kita selalu kesal kerana tak dapat nak lakukan sesuatu yga harus kita lakukan semasa dia ada..

kepada yg masih ada lakukan segala yg perlu.. minta maaf setiap kali berjumpa bukan nak tunggu raya je.. peluk cium dia..sementara masih ada kesempatan..

zino sampai sekarang bila dengan mak ayah masih peluk cium bila bersalaman..baru semalam balik kampong..

Masy said...

abah angkatku zino,
hurmm...................~


sy pun masih lg peluk cium mak bile balik, dah biasa :)

en_me said...

hi adek manes masy ittewww..

Ungku Nor said...

ekceli akak bukan tanak keje kat carwash. akak ske je memain air camtu..tapi..ada tapinya..

akak mana sampai nak basuh bumbung keta..takkan nak usung bangku kulu-kilir macam kat rumah..nampak sgt tak pro okeh!

sebab tu la akak tak penah apply keje kat carwash.
*sedor kekurangan diri..huhuhu*

Masy said...

en_me,
hai en_mee heheheh

kak ungku,
alahai.. bab akak ni sy terpaksa anak-keladikan la ek.. sy memahami keadaan akak :)

*hmmffsss hmmffsssss tahan gelak*

Lan Rambai said...

tak insaf pun hahaha...

aku tak pernah rasa idup ada nenek. anak aku pulak.. ari2 tengok nenek dorang.

orang luar jahat bukan sebab dorang tu orang luar tapi sebab dorang memang orang jahat. orang kita ni selalu serkap jarang tuduh orang luar yag jahat sedangkan orang mesia ni pun ramai yg jahat jugak.

kakLuna said...

oh akak tgk gak rancangan tuh..sungguh insaf ya dong...

entri mu ini lebih alim dari sardin beriman.hehehe

Masy said...

lan rambai,
ahh hati kering! hahahaha


betoi la kan. x kisah kat mana2 klu dah jahat tu jahat jugek..

kakluna,
mmg menginsofkan huhu

mesti laa.. sardin beriman cap surau le katakan eheheheh

Jard The Great said...

errr....org sabah ckp mcm org indon ker??

huhuhu...

Masy said...

jard,
sape org sabah?

noorlara said...

masy,
akak ni membesar ditangan seorg nenek sebelum masuk asrama masa umo 13 tahun, dia ninggal masa akak yg besau panjang namun kasihnya tetap terasa hangat dan mengalir bersama aliran darah, kata org bila kita terkenang atau termimpi seseorg sebenonye kita tengah rindu!

RaFFLeSiA MeRaH said...

akak pun sampai umur 20 lebih duk serumah dgn nenek....sampailah nenek menghembuskan nafas terakhir...time kecik2 memang nenek same2 besarkan kami berdua beradik....bila kenangkan nenek dah takder, sedih tu x penah hilang....

Masy said...

kak noor,
nenek yg sy mimpi ni nenek yg dok dgn kami smpi meninggal baru2 ni. mungkin sy pon x perasan yg sy rindukan dia kot.. ntahlah..

(hati keras ni huhu)

kak RM,
dah biasa dia ada kat umah kan... huhu

13may said...

errr....pinjam pat ratus :D

achik said...

adeh, tetiba dah lupa nak komen apa.. ;p

Anonymous said...

ermm...*xsaba nk balik kg*...momm dad....i'll kamm beeekkkkk!! (aih dh mcm kambeng la bunyik plak)huhuhu....

****z

Masy said...

13may,
gi laa mintak kat bdk2 yg basuh kete aku tu :p

achik,
laaa pulak.

kurzz,
aiseyyy buat bunyik kambeng lak, terus lapau dibuatnye hehehe

Mak Su said...

bila baca ni, maksu trus insef sebenter sebenter

Masy said...

maksu,
sebentar je ke insafnya? awat x lama sket heheheh

debikdebuk said...

aku punpernah mimpi benda gini...

Masy said...

debik,
ko nanges x? bini ko perasan x?

Hasnul Efendi Md Yusof (ANUL) said...

macam sial soalan...mmg sebab tmpt dia je kan..kalau tak..hmmpphh..aku bls ayat ko gak

Sierrauniform said...

hari ni entry keinsafan dari aku gak..brengsek la lo orang..ko ngan anji

Masy said...

anul,
tau takpe heheheh

rembo,
apsal aku plk yg brengsek hahah. meh aku g tgk

♥ QasiehFirdaus ♥ said...

Ngapain yaaa orang Indonesia di Malaysia suka bener bunuh-bunuh orang.. larikan anak dara orang Malaysia? Ngapain yaa dong massssss..

ngak tau dongggg.. hehehehehe

~mardihah~ said...

ermmm..mimpi keinsafan bila teliti balik, untuk mengajar dan memperingati diri kita semua...insyaAllah

Masy said...

qas,
ah donk ah.. nggak tau? bila mau belanja makan ni neng?? hihihi

mardihah,
betul tu.. ni tgh nk muhasabah diri le ni huhuhu.. mekasih :)

kak sepi said...

masy... banyak2 komen akak suker banget komen dari ungku.... hehehe

p/s: taknak add akak ker, mintak ungku jer.... sob sob sob

Masy said...

kak sepi,
hehehe itu komen membacking diri namanya tu hehehe

p/s: meh laa add sy, kak. meh meh meh heheheh

indera kencana said...

Baguslah banyakkan insaf walaupon mintak maap cuma masa ari raya je. Haaa... amacam? klasss tak abang punya sindiran?

So.. Ita, jadik tak esok neh? Dah tanya Anne tak?

kadok said...

try g kat danga bay johor..mcm kat jakarta dah...hahaha

Acai said...

huhu..akk buat org teringat arwah nenek..:'(

Masy said...

abgku indera,
tajam menikam tu *sambil tumbuk abg indera*

sy on je, Anne pon ok :)

kadok,
ahahaahah last time sy pegi, x perasan pulak - sibuk tgk keadaan sekeliling heeh

acai,
jgn arr nanes huhuhu~

13may said...

Sila lawat:

http://13may.wordpress.com/2008/11/18/news-projek-keji/

Masy said...

13may,
i'm coming!~