Wednesday, March 11, 2009

373: Luluh~


(auto-publish entry)

Selain jadam, hempedu, peria, makanan hangit, dan sebagainya - ada satu lagi benda yang pahit jugek.

Kebenaran.

Hari ni aku dapat satu lagi kebenaran. Bukan kebenaran merancang eh. Maksud aku, the truth. Dan apa yang aku tau ni betul-betul menyentap perasaan.

Tak sangka. Walaupun memang sebelum ni aku ada terasa keadaan macam tu, tapi aku berharap dan menanam percaya, di dalam kalangan yang dipercayai - terutamanya yang berkaitan dengan aku - tak mungkin, Insyaallah, akan wujud hal-hal macam ni.

Tapi manusia kan tetap manusia. Di wajah mungkin riak kita sama, tapi di hati - di mulut, siapa tau?

Sangat menyedihkan. Sangat-sangat memilukan. Rupanya kebersamaan kita selama hampir 24 tahun ini tak mampu menyatukan hati sesama kita dalam erti sebenar-sebenarnya. Aku sedih, sangat-sangat. Airmata tunggu nak jatuh tapi kenalah tahan. Hati aku hancur sangat. Ini yang aku tau, yang aku tak tau?

Kalaulah mak tau, macamana pulak hati dia? Kalau yang lain tau, apa kata mereka?

Kebenaran ini bukan setakat menyedihkan, tapi meletakkan aku dalam situasi yang sukar. Apa yang aku ada hampir setiap satunya ada ehsan orang lain. Dan orang lain itu pun bukanlah orang lain sebenarnya. Aku memikirkan bagaimana hidup aku selepas ni. Macamana aku akan menolak dan menerima.

Yang akan bergolak kehidupannya lepas ni tentulah aku. Boleh saja yang di situ berkata buat tak tau je, tapi senangkah aku untuk berbuat macam tu?

Selama ini aku memandang semuanya sama. Dan percaya kita semua bahagia. 24 tahun ni, aku sayangkan semuanya sama. Walaupun antara kita semua ada bezanya. Sikit pun tak terlintas rasa tak puas hati, rasa geram, rasa yang tak elok. Dan bila mengetahui yang ada berasa begitu pada aku, benar-benar meluluhkan hati.

Serius aku mahu menangis betul-betul. Kalau selepas ini aku menolak kebaikan yang datang dari orang lain yang bukan orang lain itu, apa alasan aku? Apa yang aku nak kata? Sedangkan aku tau walau apa sekalipun alasan, mereka lebih tau tentang aku. Aku mau mengelak keadaan ini lama dulu. Tapi mengenangkan aku menerima pun atas sebab yang bukan kesalahan maka aku iyakan saja.

Rupanya..

Bingung. Aku sedih, sangat-sangat.

~060309~

18 comments:

HEMY said...

wauu...aku pn jadi bingung sama..kalau ko rasa nk share..ko share la ngn aku nnt..

i'm a stranger yet a good listener..sabar ah

Marjina said...

kadang2 lebih baik tak tau daripada tau..

tapi..apapun yg jadi..DIA lebih tau baik buruknya..

kita ni cuma hamba..perit pun kena terima.

blackpurple @ jowopinter said...

Tentu ada hikmah yang tersembunyi.....

Mak Su said...

kenapa ni? kenapa?

chii said...

erm..kebenaran yg kadang2 leh wat kita rasa 1001 mcm rasa

Monkey D Luffy said...

hmm sabar...

k.lin said...

nape ni Masy? Sabar.. Allah uji orang yg Dia sayang je.. Masy ler tu :)

ad3ck said...

introdaksi yang menarik lagi menyayat di situ. 8 markah saya bagi eheheheeh.

kad0k. said...

ada yg baik terselindung disebaliknya...harap terus bersabar..

RaFFLeSiA MeRaH said...

seperti ader rasa ketidakpuasa jer tu masy....harap2 cepat terlerainya ape yg dirasa skrg ni....

NONIE AZIZ said...

sabar ye dik...setiap kejadian ada hikmah disebaliknya...

Ms Minnie said...

salam... woo masy ape citer weiii.... aku baru pijak bumi shah alam ni beberapa jam lalu... sayu plak aku baca ni...

flush said...

aku mungkin taktau apa yg jd pd ko.. tp au bersimpati dgn apa yg terjadi dan bykkan bersabar k..

kueh bakar said...

masy...lihatlah di blog title mu..

I luv my past..
I luv my present..
I'm not ashamed of what i've had..
and I'm NOT SAD
I HAVE IT NO LONGER

mayday said...

aku sedih la baca entri nih....kesian ko...

maymay said...

eh! apsal nama aku jadik mayday plak? silap...tu aku tuh..maymay :D

zino said...

ada kalanya kebenaran itu sungguh pahit utk di terima..

walaubagaimanapun pada hakikat nya apa yg telah berlaku ada lah satu takdir yg telah di tentukan.. redha dan sabar menerima nya.. ada rahsia tersembunyi yg tidak berupaya kita ketahui nya..

turut bersimpati..

Masy said...

salam sume...
mekasih ye :)