Friday, March 20, 2009

376: La la la kerja - Tomok :D

Salam sume..

Dalam kegawatan ekonomi dunia sekarang, dah macam-macam impaknya terhadap manusia terutamanya yang bergelar pekerja dan dah tentu jugak menjejaskan kemasukan income dalam sesebuah family. Simpati aku untuk mereka yang terpaksa menghadapi kesannya dengan teramat kejam, khasnya mereka yang hanya punya satu mata pencarian itu saja. Inilah dunia. Aku pun sesekali rasa seriau jugek, tapi alhamdulillah.. setakat ni semuanya ok, harap-harapnya berterusanlah begitu.

Syukur.. dalam kegelisahan orang lain memikirkan apa kesudahannya kedudukan ekonomi masing-masing, opis aku nampaknya berada dalam kedudukan yang agak selesa. Apatah lagi semalam kami mendapat berita gembira yang dah lama ditunggu-tunggu. Projek di Perlis nampaknya sudah pasti menjadi milik kami :) Dan setakat ni, kebanyakan projek-projek yang kami dapat adalah 'projek datang menyerah diri', bukannya 'projek datang dicari'.

Kerja yang dilakukan dengan ikhlas dan bersungguh tanpa unsur rasuah, insyaallah akan diberkati :) Haaaaaa sape laaa dulu yang macam tak percaya opis aku boleh dapat projek besar satu masa dulu tanpa rasuah tu, bawak-bawak laa bertaubat. Kekadang aku pon macam tak percaya je bila tengok orang-orang gomen yang selamba mintak duit 'parking' (haaa ni pon istilah yang aku baru tahu beberapa tahun lepas). Tak rasa bersalah ke bila tengok anak bini/suami makan hasil duit haram? Isk3. Esok-esok anak ko jadi jahat, laki / bini ko buat perangai - jangan salahkan orang pulak. Eh.. melalut sudah.

Kalau nak ceritakan pengalaman kat Hulu Terengganu aritu, macam panjang pulak. Jap, aku try pilih apa yang patut.

Bila bercerita pasal nature of my work, ada sesetengah orang rasa macam tak sanggup je. Especially bila ada masanya ko kena pegi ke tempat-tempat yang huluuuuu giler, pastu masuk hutan kaaa masuk kandang kaa ladang ayam kaaa apaaa kaaa. Tapi tang ladang ayam tu rasanya cam nak tobat nasuha je. Aku rasa macam nak terkena penyakit selsema burung bila masuk ladang ayam pepagi huhuh.

Kalau ko tengok keje aku dari sudut cerah (bright side), sebenarnya ko akan rasa seronok. Apatah lagi bila ko berjaya cari apa yang ko nak, rasa macam nak buat kenduri kesyukuran 3 hari sambil sujud je kat tempat kejadian (tu perasaan aku masa jumpe ladang ternakan itik setelah dua hari meronda dan Kg Lerek yang takde dalam map kitorang huhu). Dan bila kedatangan ko disambut dengan baik, dilayan cara orang kampung yang baek ati, pastu sambil berbual secara tak sengaja ko akan mendengar suara hati orang kampung - musti ko terharulah. Err aku terharulah, tak tau laa orang lain. Heheh.

Dan rasanya inilah 1st time aku dapat masuk reban itik (reban ke??) errr itu pun sebab aku yang mintak kat pokcik tu heheh. Alkisahnya kandang kambingnye kat belakang reban itik (reban kee??) tu, kenalah masuk baru leh amek gambau kambing. Yaaaa haiwan-haiwan kat situ pelik-peliklah. Setahu aku laaa kan, itik tu bukan ke tabiat dia memang sukakan air? Tapi itik-itik kat situ tak boleh kena air. Pehtu kan kambing takleh kena air, nanti dia demam kan? Kambing-kambing kat situ pulak suke mandi! Pehtu manja plak tu, dah macam kucing pulak aku tengok dorang ni, siap melese-lese kat pagar tu pehtu ajak borak pulak.

kambing yang cuba menagih kasih sayang aku - dan dia bjaya buat aku usap² idong dia hehe

Kalau diikutkan, mana-mana kerja pun ade pro and cons. Cuma kalau boleh, pandanglah bahagian yang pro itu. Dan bersyukurlah kita sebab masih lagi punya kerja untuk dibuat dan gaji untuk dihabiskan tetiap bulan hehe. Keje aku dapat jalan-jalan - sambil buat keje dapat pengalaman baru. Aku suka :) Korang suka tak keje korang?

:okay:

# tapi yang aku tak suka dalam keje aku ialah bila kena wat survey pelancongan. aku tak suke interview dlm hal ni. tak best. tak bestttttt!~ lenkali aku cite plak bahagian yang tak best dlm keje aku. huhu~

29 comments:

hanisakura said...

k.masy nih keje aper sebenarnyer? n katner? ader keje ksoong x uit IT :P?

hanisakura said...

ohohohoho..org pirst

achik said...

tu la tgk keje kak masy cam best je ke sana sini.. sambil keje sambil berjalan.. best best..

Masy said...

hanisakura,
keje bahagian perancang bandar :) hehehe IT takdok laa dik nun heh

achik,
yaa best2. klu ade mood time tu mmg best. tp klu time bz keje kuar mmg tensen arrr :)

RaFFLeSiA MeRaH said...

akak pun duk opis ni kdg2 best, kdg2 mcm rasa nak tukar jer kat pejabat lain...punyer la benci nyer duk opis ni...tapi bila keadaan tu dah lame, ok pulok...huhuhu.....

ad3ck said...

mana gambo itik menagih simpati akak? ehehehehe.

Masy said...

kak RM,
kadang2 camtu laa kak. klu tlampau stress mmg akan ade rasa camtu :)

ad3ck,
itik² tu sume lari la bile ade org dtg. pemalu. x mcm kambing² tu. org dtg je sume pakat dtg kat pagar, menyambut tetamu temanya. hahahhaah

Zalisa Maz @ ZN Isa said...

sesekali masuk ke kampung2 mmg seronok lebih2 lagi yg ulu2. suasana lain dari yg biasa kita tengok :)

arianna adrizal said...

suka gak la keje bab jalan2 {sebut betul2...} hehe. br terang sket pale otak dan juga mata ni.

blk karang leh ar usap2 idong sy pulek. muahahahhaha~

Masy said...

kak zal,
betul tu kak.. kadang2 tu rasa cam x caye plk kat dlm kg tu ade macam2 :)

anne,
mmg terang sesangattt.. apatah lg klu time tengahari panas terik tu, lg laaa terang huehehhehe

oooo nk usap ehhh meh sini usap dgn beros dawai hahahahhaha

Rya said...

apa motif tomok di atas?
bukan tetap MUH ke?


kim salam sama adik kambing..
sempat minta no. fon dia tak?

Anonymous said...

hahaha..tu time kalo benda nk di survey ok la kan..kalo x..hazab! tp kan kengkawan, ada gak msnya si masy ni tido semasa survey.muahahah! * gelak jahat ni

p/s: masy, x sume gomen mintak duit parking taw..contohnya aku yg baek nih :)

hana

Masy said...

rya,
alaaa kan dia nyanyi lagu tu masa OIAM :)

dok sempak arr banyak lg kambeng2 yg perlu diberi perhatian hahahaha

hana,
oittt tu sbb aku penat sgt tuuu..~ hahahahha

p/s: mmg bkn sume pon heheh ;)

HEMY said...

betul betul betul!!!

yg cons tu kita try buat jadi hepi gak kan masy??baru kerja tu syiok je...hatta kena kuar 5 pagi jln jauh

HappyIrfa said...

mana citer tomok?td baca tajuk mcm ada nama tomok?akak suka keje akak..:-)

Masy said...

anul,
yaaaa bener.. apatah lg semenjak tahun ni aku asik kene bgn awal je semata2 nk gi jalan jauh huhuuh

kak irfa,
malam kang ade tomok :)

Mya said...

mana cerita tomokkk... manaaa...??

Lee Novotny said...

Kannn uols..yg fenting, kerja yg halal dan u r happy with what you're doing... :)

Mak Su said...

maksu hari ni rasa nak mengular, this whole week bizi bebeno... aku nak mengayat pun susah skit.

Masy said...

kak mya,
alaaaaaa tomok ade kat tv mlm kang, jgn lupe tgk hiihihih

lee,
betoi tuuu ;) halal n happy tu mmg penting banget :)

maksu,
aiseyyyyy silekan mengular.. jgn jd ular dhlah hehehhe

Monkey D Luffy said...

eh best... aku nak join :)

zino said...

walaupun dah cerita panjang lebar masih tak paham apa kerja masy sebenar nya.. yg zino tau berjalan sakan.. hehe

sekejap ke selatan sekejap ke utara sekejap ke timur .. malah seantero negara le dia berjalan.. hehe..

asal kan happy dengan kerja yg dilakukan kira ok lah tu .. seronok juga kerja macam tu tak ada lah terperap je satu tempat..

kueh bakar said...

kambing trg memang hensem...
cayalah kambinnnn..

kingbinjai said...

aku kompem suka!!! hari hari dapat naik kapal terbang. cuma tak terbang je la hehehehe

13may said...

apa kata survey???

hehhe hehhe

Jard The Great said...

hehehe... keje mesti ade part yg tak best dn part best... =p =p

rindu la kat kak masy.. ehehe..

Masy said...

monkey d luffy,
nak join? moh2 tp jgn menyesal hahahah

abah angkatku zino,
hehehe klu sy keje kat opis abah tu, kirenye sy kat tingkat 12 - 14 ;) abah mesti tau punyelah heheh

sy ni takleh klu keje yg dok terperap je nanti rasa nak nanges hahahaha!!

kueh,
waaaa bias nampak ;p org ganu gak ke? hehe

kingbinjai,
aiyooo bolehlah king, dpt naik je pon jadilah hahaha

13may,
survey kata ok jeee ;D

jard,
yee betul tu hehe

waaa tau pon rindu.. meh rindu-rinduan2 hihihih~

achik said...

oh2 baru perasan saya terguna tajuk n3 cam kak masy.. betul2 x perasan.. ;p

Masy said...

achik,
entry baru ke? heheh