Wednesday, April 08, 2009

383: Once Upon A Time In Perlis Part II

Salam sume..

Aku ubuh gambau² jelah eh. Pastu akan cite sket sebagai pedoman di masa hadapan heheh.

Sebenarnya, selain dari pergi ke Perlis, kitorang jugek secara tak pasal-pasal telah menterlepaskan diri ke Thailand. Tak sengaja laaaa... Lagipun orang² imigresen kat sempadan tu tak cakap ape pong. Ekcely kitorang cari tempat soping kat Padang Besar tu hah. Alih-alih terlajak sampai ke Thailand daaaa...

Semua orang kecuakan masa tu. Of course laa kecuali aku je yang tak cuak. Hepi lagi ada. Aku sorang je yang snap sana sini masa kat Thailand tuh, orang len dah biru muka dah hahahaha. Dan oleh kerana takde sape yang ade mood nak layan aku, makanya aku ameklah gambau muka aku sendirik sebagai bukti pembelian eh kepergian. Ok laaa tu kan.

Bila kitorang dah lepas pintu gerbang tu, barulah orang len sume berani ketawa. Heh. Esoknya Mr Sivaji ade berborak dengan pegawai² imigresen kat Wang Kelian. Sume pakat terperanjat - macamana kitorang boleh terlepas masuk dengan takde pasportnye, border pass pon takdok. Kata encik tu, kalaulah ditakdirkan ada Thailand authorities tahan dan cek kitorang, kompem kitorang masuk jel time tu jugek. Huhuh. Patutlah sume orang cuak. Apelah aku ni, tak matang betoi~
Gambau campor² je ni. Pic yang bawah pic posing aku tu ialah ladang tebu ye kawan-kawan, bukan serai wangi (adoiiiiii rasa nak gelak guling² kerana memalukan diri). Tapi kalau korang kat situ pon, mesti korang tak tau tu ladang tebu. Sebab dalam kepala otak aku, kan ke kita tanam tebu dengan cara cucuk je batang tebu tu dalam tanah kan? Tapi kat ladang ni ala-ala serumpun-serumpun diorang tanam. Serius aku ingatkan serai laaa samdol <-- ayat beking diri. Alaaaa masa aku cakap serai tu ade orang setuju per. So bukan aku sorang je laa yang pikir camtu hawau. Hahahaha~
Aiseyy.. ape tah nama masjid ni. Tapi kat sana dorang panggil Masjid Hijau. Cantik kau! Nampak tak pintu kayu masjid tu? Cam pintu gudang gitu. Ala-ala pintu masjid kat Mekah tu. Bateri kamera aku hampir kong sebab banyak snap gambau kat masjid ni laa :) Kalau gi kat Sena, Perlis - carilah masjid ni. Semayang tau, jangan snap gambau je (aik perli diri sendiri ke ape ni).

Kalau gi Perlis, tak sah kalau tak cari mempelam (ke mangga??) Harum Manis. Kalau kat Melaka, spesis Melaka Delite laaa. Tapi kat sini, spesis Harum Manis ni yang popular. Tapi masa kitorang gi sane, bukan musim. So mahal sket laa kot. Sekilo RM10. Kalau musim, kurang RM2 je heheh. Oleh kerana aku memang takde niat nak beli, aku riki² belakang kedai yang terletak bersebelahan dengan parit. Eh ade pokok ceri. Ehhhh ade 3 bijik ceri dah masak laa. Terkenang nostalgia zaman kekanak masa balik kampung belah abah. Ape lagi, gua pon petiklah hehe. Free ape. Sedap ape.
Kat Wang Kelian. Aku rasa ramai yang tau kat sini ade aktiviti soping². Orang Thailand akan datang sini bersoping², gitu gak dengan orang-orang kita. Aku konon² nak laa beli spek bagi menggantikan Pradaku yang patah tiga tuh. So aku pun tanye..

aku : kak, brape ni?
akak tu : seratos
aku : haa?? *sambil terlentang pengsan dan berbuih mulut*
akak tu : eh bukan.. seploh
aku : oo..

Adakah dia ingat aku ni orang Thailand?? Grrrr~

Gambau terakhir ye kawan-kawan. Kedua-dua gambau di baris atas tu adalah gambau masa aku atas bukit kat Wang Kelian tu. Kalau korang peratikan entry sebelum ni ada pic aku tengah amek gambau kan.. masa tu aku tengah snap pic yang belah kanan tu la.. (eh ntah ye tidak). Dan gambau di bawah pula menunjukkan tulisan Banjaran Nakawan ye. Spotnye di area Gua Kelam. Mr Sivaji bawak gak kitorang singgah kat Gua Kelam tu walaupun hujan sebab aku asek meroyan sebut nak pegi Gua Kelam since pagi nak bertolak ke Perlis. Huahahahahaha. Alaa.. kalau aku tak meroyan pon, memang kene pegi pon kan kan.

Itu sajelah rasanya. Aku ni dah macam orang keje kat Kementerian Pelancongan laa pulak. Ade ke orang² di sanun nak bagi insentif atas inisiatif aku mempromosikan tempat-tempat ni hah?
:woooh:

23 comments:

hanisakura said...

uhuhuh..sungguh best berjalan2 di perlis. apesal org slalu jumpe pokok ceri tp ai x penah jumpe.. maner aci nih..nak gak memetik buah ceri di pokok ceri. huhuh.. padang besar tu... emmm..mase p dulu rase cam p uptown ker downtown ker.. barang2 yg samer gak yg ader.. barang2 palstik n kawin jer la lg byk. tp bnda2 len lebih kurang jer..tp org suke gak nak p..heheh.. org malaysia ni mmg suke shopping kan..

joegrimjow said...

1st bace tadi ingat paris
hehe

tapi perlis mmg bes
padang besoo

Masy said...

hanisakura,
laa siannye. gaknye klu akak sebut psl pokok kemunting lg laa x penah jmpe eh? hehehe.

akak x jmpe laa plk brang2 kawen kat pdg beso tu. baju2, beg2 byklah hehe.

joegrimjow,
paris pon bole hehehehhe. pdg beso tu best utk org yg suke soping n ade duit hehehe~

en_me said...

sonoknyerrrr.. sib baik leh balik negeri sendiri kannns..

Monkey D Luffy said...

apa korang buat kat thailand ek? ;p

Masy said...

en_me,
balik negeri sendiri? sy bkn org perlis :) ke refer pd cite Thailand tu? klu yg tu, mmg nasib baiklah hehehe

monkey d luffy,
xde wat mende lgsg, turun kete pon x. huhuhuh~

arianna adrizal said...

eh kak nk gi wang kelian kena lalu perlis eh?
kalu gitu maknenye sy da penah gi perlis la. huhu~

kadok said...

bahya sungguh terlajak ke thailand tanpa passport..silap2 kena tangkap masuk kem tahanan kan ke haru tu jadinya masy..huhuhu

ad3ck said...

saya plak carik harum sundal malam. ada tak? ehehe

Masy said...

anne,
cik adek manes *sambil dok seblah en pelan2*... Wang Kelian tu mmg dlm negeri Perlis ye.. bkn kene lalu dah, mmg lalu pon heheh~

kadok,
tu lah.. tp dorg x ckp apepon bro. bile tahan tu kitorang ckp nk g soping, diorg lepas je. pelik kan? huhu

ad3ck,
klu gi time malam, jmpe malam je lah. harum dgn sundal tu x jmpe kot hehe~

Anak Pendang Sekeluarga said...

Salam,,x singgah kedah ke....mentang tahun melawat kedah dan expired dah...hu3

Rozita said...

nampak gambau buah pauh..syodap

Masy said...

salam APS,
tak singgah, tapi lalu gak kat alor setar tu hehe.

kak rozita,
suke eh? sy biase2 je.. tp klu ade org tolong potongkan, sy mmg suke tolong makankan hihiih

NONIE AZIZ said...

akak tau kenapa dia cakap 100...10 hengget sini lebih kurang 100 bath sana...besanya yang menega kat wang kelian tu org siam!!!hahahah

Insaflah said...

Nikmati keindahan ciptaan Allah. Nasib baik seratus baht.

Masy said...

kak nonie,
ye betul.. sbb tu sy kata - apekah dia ingt sy ni org thai? hahahhaha

insaflah,
cantek kan... subhanallah :)

klu seratos hengget?? hahahhaha

Mak Su said...

wow! terlepas ke seberang sanun ek... hihihih, tapi awek Thai kan cun :)

meletops

Rya said...

prada dah patah..
ini kali apa pulak sampai seploh tu?
chanel?
; p

sishoney said...

salam kak masy..

mmg best dok perlis.paling best makanan sana sedap dan murah.igt lagi kenangan masa sis sstudy kat sana

noorlara said...

merasele jadik pendatang haram kat Thailand ye siap buat promosi lagik, tu le kalau masuk secara sah bleh mintak komisem kat diaorg tu, apapun maklumat yg amat berguna, tq cik hadek

Jard The Great said...

bila la once upon in Sabah plak ye kak??? hehehe..

Uncle Lee said...

Hi Masy, I really enjoy looking at your pics. Brings back Malaysia to me, ha ha.
You know, I noticed your bahasa words ada lain sikit to those in KL or Kelantan?
And you all tend to use lots of short cut words too, ha ha.
But my bahasa is improving.
Imagine being here and improving my bahasa, reading blogs like yours.
You keep well Masy, best regards, Lee.

Masy said...

maksu,
soo.. kirenye sy ni cun laa eh? hihihiih

rya,
takmo ah.. nk prada gak! chanel dah ade dah lalalala~

salam sishoney,
akak pun rasa murah makanan kat sana. tp x terasa sgt sbb sume bos byr hahahahah~

kaknoor,
itu ler pasal.. tp masalahnye bkn kitorang saje2, org imigresen pon x tahan - abeh camno tuh? hehe

jard,
ha'ah ye.. bile tah ehehhehe

uncle lee,
oo lain ke uncle? sy org melaka, mebi ade lain sket kot hehehehe
wow.. if ur bahasa can improve by reading my blog, i'm honored uncle :)