Wednesday, April 15, 2009

385: Inilah cerita baby

Untuk pengetahuan.

Anak Kak Ina telah pergi menghadap Yang Maha Pencipta pada hari Isnin, 13 April 2009 yang lalu pukul 2.45 pagi. Berat di hati dia untuk membenarkan doktor mencabut oksigen yang disalurkan kepada putera kesayangan, namun atas kesedaran bahawa jantungnya pun sudah tidak berdetak lagi - maka terpaksa direlakan saja.

Terima kasih untuk semua yang berdoa untuk kesejahteraan si kecil Ahmad Darwisy yang tak sempat ku temui walau dalam mimpi. Alfatihah untuk Awisy.. damailah di sana, ya sayang... :(

*****
Yer.. aku ilang lagi. Kali ni ke Kelantan pulak sepanjang dua hari lepas. Keje laa ape lagi. Takde ape pon yang nak kata syok sangatlah. Cuma makanan, dan cara perjalanan dengan menaiki Firefly je yang best kot. Aku tatau laa nape aku letih sangat kali ni. Masuk teksi je aku tido hahahaha. Route perjalanan sepanjang dua hari yang merangkumi Daerah Bachok, Ketereh, Machang, Kota Baru, Tumpat dan Pasir Mas memang ler buat aku letih dalam perjalanan.

Gambar? Ada... tapi card reader Anne pinjam lerrr.... Satgi kalau nasib baik, ade ler.. Hehehe. Ooooo ok dah dapat. Ayoh layan.

Sira pisang ni kalau kat Shah Alam.. hurrmm... sebijik belah dua = RM2 tak silap aku. Tapi kat KB, 3 bijik sehengget ok. Aku nak makan se je pon, tapi bile aku tanye..

kalau nak beli satu je tokleh ke?

Abang yang jual tu muka ceposen je sambel jawab : takdek jual sebijik. Huhuhu~ Terpaksa laaa beli sehengget gak. Mampu makan dua bijik jer, lagi satu terpaksa ler buang. Bazir betoi. Pikir² gak nak sedekah kat sape, tapi tak nampak sape² pun huhuh.

Apepon, sira pisang ni memang mabeles abes ah! Manis tak berapa manis, pisangnye pon tak lembik. Hebatttttttt~

Elok je azan maghrib, semua peniaga pakat tinggalkan je kedai memasing dan pegi semayang. TV kat kedai² pun semua dioffkan. Satu pemandangan biasa kat Kelantan kan? Kalau kat sini, jenuh laaaa nak soh orang kedai selowkan bunyik TV. Biadap betoi.

Oh ye. Masa aku kecik² dulu, aku penah dengar pasal balasan untuk orang yang bercakap semasa azan tengah berkumandang. Katanya di akhirat nanti, orang yang bercakap semasa azan akan dibangkitkan dengan muka babi. So kekawan.. kalau rasa suke nak bangkit di akhirat dengan wajah baru, bolehlah mula sekarang. Heheheh~
Tempat tinggal kitorang yang disuggest oleh pokcik teksi. Cantek kan? Ni bajet hotel tau uols. Dan sangat² strategik. Kiri kanan diapit oleh muzium (haaaaaaa aku suke aa tatau laa korang) dan depannya adalah Istana. Kata pokcik teksi, Istana tu khusus untuk majlis penganugerahan darjah kebesaran (skema tak ayat). Nak ke Pasar Besar Siti Khadijah pon jalan kaki je, dalam 10 minit jalan tak berapa laju dah sampai dah. Best².


Pegi balik satu flite dengan pokcik neh. Bile kali kedua jumpe, memang takleh tahan rasa nak gelak. Bukan ape, otomatik tangan aku akan patah sket dan akan mengakibatkan aku mengalunkan lagu..

"ku mencariiiii tak ku temuiiii"

:devilishgrin:

25 comments:

Rozita said...

uh..akhirnya baby tu pergi jugak yea..sian kat mak dia..semoga tabah menghadapi dugaan
berapa berat mata membaca..berat lg org yg menanggung

Qas said...

amboi. nek belon cam nek teksi je gamak nye ye baby.

ckp kat bang jepp. nak signnn. hahah

Masy said...

kak rozita,
itulah kak.. kite kesian kat maknye, tp kesian gak kat anaknye. baby tu tlalu kecik tp dah hadap 2x operation. xpelah.. anak tu akan jadi bidadari menyambut ibu bapanya di akhirat nanti...

qas,
hehehehe takdelah :D

ai maluuuuuuuuuuuuuuu hahaahha

Jard The Great said...

waa.. patut la adik pompuan aku beria-ia nak gi sekolah kat kelantan.. aman-damai rupanye.. hehehe..

Sastri said...

takziah kepada keluarga baby...

menarik plak rupa sira pisang tu... kat shah alam, kata mana boleh dapat?

Masy said...

jard,
mmg aman damai hehehehehhe

sastri,
mekasih bg pihak ..

klu kat shah alam ni, time2 bulan puasa je bole jmpe.. kat area stadium sane.. ari2 biase susah sket huhuh~

achik said...

Elok je azan maghrib, semua peniaga pakat tinggalkan je kedai memasing dan pegi semayang.

wah.. bagusnya.. :)

isk, bila la nak saya nak gi kelantan ni.. dah 2 kali nak gi x jadi..

arianna adrizal said...

eh! bistu mana dpt card reader tu???

ah pemalu konong~ tp cam kesian lak tgk pokcik tu.. eh silap! dato tu.. hehe.

NONIE AZIZ said...

Takziah utk keluarga Arwah baby Awisy..baguslah...macam kat Makkah plak kan...seputunya mmg kena mcm ni...

tetiba akak pun ikut gelak macam katun kat bawah tu...

en_me said...

“Innalillah wa-inna ilaihi raji’un - Truly to Allah we belong, and truly to Him shall we return”

Masy said...

achik,
haaaa bile nk pegi tu? pegi jgn tak pegi :)

anne,
pinjam bdk opis punye.. huhuh

malu ler. tp sian nape plk? hurrmmm~

kak nonie,
alfatihah utk baby~

hahahahhah gelak bkn sbb gelakkan dia.. tp tataulah. rasa nk gelak tp tatau nape. hehehe~

Masy said...

en_me,
innalillah.. alfatihah utk arwah.. mekasih en_me :)

Rya said...

salam takziah untuk keluarga Kak Ina.

HappyIrfa said...

salam masy..
salam takziah untuk keluarga Kak Ina.

ko ada gak jalan2 kat kelate.akak yg asal sana pun xpenah smpai tpt yg ko pegi tu..sedey tul :-(

Masy said...

rya,
mekasih bg pihak keluarga Kak Ina.. :)

salam kak,
mekasih ...

errmm.. alaa biaselah tu kak.. cam melaka gak, mcm2 tempat org len pegi, sy ni org melaka pon x penah smpi heheh~

kad0k. said...

takziah utk keluarga baby. pergi jua dia. tempat dia sudah terbaik disana. :(

Purpleheart said...

takziah.. mesti berat sangat ati nak lepaskan dia pergi kan..

emm sedapnya pisang tuu..

Masy said...

kadok,
mekasih bg pihak keluarga kak ina. Allah saje yg tau ape yg tbaik utk dia kan, bro.. huhu~

kak PH,
mekasih bg pihak.. mmg berat tp klu dh itu yg tbaik dan dah ditakdirkan, apalah daya kita..

mmg sedap tuuuuuuuuuuu ;) ~

poyaty said...

k.masy,

takziah utk akk juga. sgt bahagia, kecik2 dah konfem masuk syurga. kita doakan ketenangan mereka...

Monkey D Luffy said...

takziah...


eh aku nak rasa sira pisang ;(

Masy said...

poyaty,
mekasih2. betul tu... kita doakan saje..

monkey d luffy,
mekasih..

gi kelantan ler! heheheh

@xiM said...

innalillah..

woww pi Kelantan pulak yek..

nak beras cap arnab satu!!

Uncle Lee said...

Hello Masy, your mention of Tumpat and Pasir mas brings back memories to me.
Last was there in early '80's.
The Firefly is a plane? Small one I guess.
Have a nice weekend, Lee.

Mr PenyuBiru said...

Al-fatihah tuk arwah dan takziah tuk keluarga arwah.
------
err..ko tak bergambor ngan jefri din tu ke? hehe

Masy said...

@xim,
ha'ah.. dua ari je.. ade ke beras cap arnab??? hihiih

uncle lee,
waaaa da lama da tu uncle. klu uncle pegi skrg gaknye maulah sesat barat hehehehe
yup, kecik je tp ok laa :)

penyu,
alfatihah~

aaaa malas ah. lgpon camne le aku nk bgambau dgn dia, br nmpk je aku dh rasa nk gelak. kang klu aku pegi kat dia kang mau ler bguling2 aku kat situ hohohoho