Monday, April 27, 2009

390: Kekucingan

i don't hate you, seriously~

Entahlah kenapa, ada laa orang-orang di sekeliling aku menganggap aku neh tak suke kucing. Atau dalam erti kata mudah, aku ni anti-kucing ler. Isk3.. sampai ati wehh tuduh-tuduh aku camtu. Pehtu bile aku nak beking diri, haroom tak percaya. Kao pikir aku hanye propakah?

Sebenarnye laa kan.. aku memang takde isu pape pon dengan dak kucing-kucing ni sume. Kene ingat, aku tak suke bela kucing tak bermakna aku tak suke kucing. Lain tuh. Cumanya aku ni malas nak jaga segala apa yang berkaitan dengan kucing tuh. Lain laa kalau kat umah aku di Melaka sanun. Tak payah jaga jaga ni sume, sume kucing aku kat sana pandai berdikari, pandai cari makan sendiri. Pastu nak berkumuh pon pandai-pandai setel. Mudah, pantas dan tuntas.

Nak bela kat sini? Tak koser aku. Kang nak pikir pasal makan aku, kete aku pon nak mamam, pehtu kucing pulak? Huhu. Pastu nanti nak kemas umah lagi satu pasal. Umah yang takde kucing tu pon dah ala-ala, kalau ade kucing... ermmm *sambil melempar pandangan ke luar tingkap*
Masa kekecik dulu, aku paling ingat kucingku bernama Putat. Kiut kan? Cam mencarut sket2 pon ade gak nama dia. Tapi bukan aku yang bagi nama tu kat dia. Ekcely Putat tu kucing Mak Yam, jiran sebelah umah aku. Putat pon suke gak lepak umah aku sebab umah aku memang kekadang tu jadi pusat singgahan bagi kucing-kucing yang bermigrasi. So bila Mak Yam nak pindah, dia pun menitipkanlah pada aku akan si Putat yang memang menjadi idaman aku masa tu. Hohehohe. Tak sesia aku menyayangimu, Putat. Akhirnya kau milikku! HAHAHAHHAHAHA. Mak Yam ape kabau? Dah lame tak dengau cite hehe.

Tapi pastu dia matilah (Putat ye, bukan Mak Yam). Mati kenapa, aku pun tak ingat. Aku baru darjah berapa pun masa dia mati tuh. Sakit tua kot.

(sebelum zaman Putat, abang-abang aku kata ade seekor lagi kucing yang taiko giler kat umah tu. Pak Tua nama dia. Dia punye tahap taiko, penah skali dorang masukkan kucing-kucing yang jahat dalam bekas ape tah, pastu kebetulan Pak Tua lalu – and dia siap duduk luar bekas tu melepak-lepak tapi tak kacau pun kucing-kucing kat dalam tu. Bila Pak Tua blah dan dorg cek, rupanya kucing-kucing kat dalam tu sebenarnya dah terkencing terberak dah! Giler ah ko Pak Tua. Rugi aku tak ingat ko. Hehe)

Lepas tu, aku dah kurang berkecimpung dalam arena penamaan kucing. Sume kucing yang datang menumpang kasih lepas pemergian Putat memang takde IC. Sume takde nama. Sampailah 10 tahun kendian laa kot – atau kurang, aku try ubuh nama kat sekor anak kucing kat umah aku. Kali ni aku bagi nama glemer sket. Tai Yung. Nama cina tuuuuu. Mebi sebab dia macam chinese look kot. Hehe. Taklah, sebab masa tu aku tengah giler tengok drama cina, hero cite tu nama wataknya Tai Yung.

Si Tai Yung ni bijak tau. Masa tu zaman-zaman aku lepas SPM, so ada hari-hari yang aku akan kuar gi belajau komputer. Balik tu aku just sebut je ah yung.. ah yung aaa, member terus je datang. Huhu terharulah.

Tapi satu hari aku balik dan panggil dia, dia tak datang pon. Dan terus tak datang sampai arinie. Sedih ko. Memang terasa macam ilang anak (anak laa sangat). Aku rasa dia pergi berhijrah kot, mengembara ke, cari keje ke, gi konsert ke. Tak kisahlah Yung, asalkan ko idup – kakak tak kisah. Huhuhuhuhuuhu.


Hu.. bengkek betoi bile aku tengok gambau ni. Ni gambau masa opis aku masih kat tempat lama lagi. Banyaknye anak tucing tu, kiutt je. Sejak dorang ade masa tu, pepagi sebelum naik opis, aku akan lepak semenet dua kat bawah tu, cek-cek anak kucing tu kot laa kene geget semut ke. Kendian diusahakan cari kotak dan ubuh budak-budak tu.

Ape yang aku bengkek tu eh?

Satu pagi, aku cam biasa nak lepak semenet kat bawah tu. Aku tengok anak kucing tu tinggal seekor je! Mak dia lesap, pastu aku dengar bunyik mengiau2 kuat kat kedai mamak tu. Bunyik mak kucing tu laaaa tengah carik anak-anak dia! Sialan betul. Sape pulak dah songlap anak kucing ni?????!!
:scream:
Sakit betul ati aku. Kalau nak ambik, ambik laa semua – dengan mak dia skali, wahai cilake! Ko bangang ke hah? Sian kat mak dia, sian kat adiknye (ntah ye laa adik ke kakak ke abang ke) tu tinggal sekor. Korang tengok pastu anak kucing tu cam tak dipedulikan dek mak dia je. Mak dia mesti mengalami heart break yang teramat. Kalau manusia tu, dah meroyan kot. Cube bayangkan.. aku pernah laa bertentang mata dengan mak kucing tu. Aku tenung je dia... mata dia nampak sedih sangat.. huhuhuh. Rasa nak peluk je mak kucing tu.
:puppyeyes:
Aisey.. tengok! Tak pasal-pasal je aku emo sudah pagi ni. Hahahaa. Hu~ Dahlah, jom wat keje~

# kesimpulannye, aku tak bela kucing bukan sebab aku benci kucing ok. aku malas nak jaga je ahahaha. tapi untuk aku, asalkan aku tak menganiaya kucing tu, dah kire baik laa betoi tak?
:okay:

33 comments:

hanisakura said...

ehehehe.. nak jaga kucing kena byk komitmen. sy pun ske kucing gak
slalu ingat nak bela sekor. tp memikirkan mase yg xder ni walau utk diri sndr, nnt sian lak kat kucing tuh. xder tmpt nak bermanje2. huhuh.. anyway kan, citer psl tai yung tuh kan. selalunyer org kate kucing ni die biler nak mati die akn bawak diri. die x nak mati depan tuan die. org kate la. mostly kucing hani pun mmg bwk diri la sblm ktrg jumpe die dah mati.. huhuhu..sedey... skang ni pun ade sekor kucing, tp kakak ai punyer la. walaupun kakak punyer kucing, tp die sgtlah manje ngan ai..ahahhaah.. bkn setakat ai yg ske kucing, kucing pun suke ai tau :P

Rya said...

betuii..
stuju dengan akak!
sy pong suka tapi tak rajin nak jaga..
pegi kedai makan, main2 diorang sambil bagi makan je la..
uhuhu..

Masy said...

hanisakura,
klu takat tmpt bmanje, ade je kat umah tu org2 nak layan heheh tp akak malas nk susahkah diri - voleh gitu self centered gtu hahahah.

oo gaknye dah mati laa kot Ah Yung kakak?? :((

byk mende wat akak x brape gemor nak bela :)

rya,
betoi2. sama laa kita bile bab tu hehehe

HEMY said...

meoooowwww...

mwoooowwwww..

aku menyeleser di kaki mu...meooww..memandangmu dengan mata berkaca2..meooowww

hehehehe

aku bela kucing dulu mana ada mati tua yg aku nmpk depan mata. kucing tau bila dia nk mati. n biasanya akan kuar dr umah..terus tak balik..dia takkan mati depan tuan dia..tu stakat ni yg aku tau

Rozita said...

kucing oh kucing..

Masy said...

anul,
olololo siannye.. nah ayam sket, makan makan hehe

ye eh? aku tak ingatlah nape dia mati. kene langgar ke ape ke sbb aku ingat ade sekor kucing aku mati sbb kene langgar kat kaki je. sikit je takde darah mende pon tp pastu mati - aku siap menyaksikan saat dia nazak tu huhu.

kak rozita,
meooouwwwwwwwww:D

Abang Long said...

Nak membela ... perlu ada tahap kesabaran yang tinggi, kalau tidak jangan.

Marjina said...

kita serupa!

Masy said...

abg long,
kene sabar n byk lg faktor2 lain jugek.. :)

marjina,
ye ke? ok laa tu ;)

achik said...

saya suka tgk kucing.. kiut je.. tp x suka dia menggesel2.. ai geliiii..

eL said...

aku suka gomol kucn. tp tu la satu je. aku mmg pemalas nak jaga. kalo makan frikies senang la gak keje aku. kalo jenis kucing kampunggg ni nak makan nasik ngan ikang. aku malass nak ginceeee! haha

paling malas bab berak la kan!

kakLuna said...

cinta bkn boleh dipaksa ye dak?abistu kalo x bela ayam tak suka ayam?kalo x bela cipan tak suka cipan?kalo kutu camne?x suka pun kdg2 menempek jugak? ahaks

tak kisah la binatang apa cuma jgn kita zalimi je..mereka juga makhluk Allah...

NONIE AZIZ said...

akak bukan benci ngan kucin ni cuma akak geli ngan bulu dia...daripada tia free je dapat tendangan padu akak baikla akak tak yah bela...

Masy said...

achik,
akak tak kisah.. jgn sampai dia tencing kat kete ai dah laa.. ku jentik je tinger dia ahahahaha

eL,
friskies tu duit weh! leceh. kucing aku kat melaka tu penah try mkn friskies mmber dia (jiran seblah), balik tu muntah. mmg sah perot kg hahahah

kakluna,
betoi2 :)

yg penting jgnlah aniaya.. dose tau masuk nerake

kak nonie,
waaaa kejam tuuuu hahahhahahha

Mak Su said...

maksu tak gemo kucin, bukan anti kucin, tapi penggeli.

oh kucin oh geli oh geli eden oh kucin... latah lah puloks.

hanisakura said...

eheheh.. kalo stp kali mak nak buang kucing. mesti die buat tanpa pengetahuan ai. sbb nnt ai marah.. hahahahah.. sedih woo.. dah la mostly sumer kucing tu ai yg jage. tibe2 kena buang.. uhuhuh

Deanz said...

Masy,

kadang-kadang dapat merasakan mmg begitu (x suka kucing)..

dan apabila terlalu byk alasan yg di kemukakan, mungkin juga anggapan itu betul...

Masy said...

maksu,
laaaaa sampai melatah2. hahahahahaha!!

hanisakura,
nape buang? x bg kat jiran2 ke?

deanz,
ada org suka tunjuk dia suke, mcm sy tak reti tunjuk sgt. tp klu x tunjuk pun, bkn bmakne x suke kan.

ini bkn entry alasan eh.. tp klu dah anggap mcm tu - terpulanglah. sekian :)

Monkey D Luffy said...

jom buat rumah kat pantai... kita bela kucing

errr... kita berjiran ;p

maymay said...

putat...cutenya nama :D

Masy said...

monkey d luffy,
aku takut dilambung ombaklah. hihihihih

maymay,
mmg kiut hahahahah

hanisakura said...

naper kena buang? biler dah buang tebiat jer manjang mmg la mak nak buang...huhuh

Uncle Lee said...

Hello Masy, saya suka kuching tetapi isteri saya pulak allergic to cat fur.
I like those Persian cats especially.
Next day you dapat kuching baru boleh nama Charmaine or Moses, ha ha, Lee.

Masy said...

hanisakura,
hahahahahha cakap dgn mak dia!! hahahah

hello uncle lee,
oooo klu kes camtu takleh bela la uncle.

i prefer Andy Lau :D hahahhahha

en_me said...

meooow..

Masy said...

en_me,
aksi kucing nmpk :D

arsaili said...

salam...suka kucing ni..ehehe

Masy said...

salam arsaili,
suke jugek, tp x suke bela hehe

zino said...

zinpo suka kucing tapi tak benarkan kucing masuk rumah.. makna nya tak boleh bela juga lah.. hehe pasal nya ramai yg elegik bulu kucing ni...

Masy said...

abah angkatku zino,
ooo ramai gak eh yg elergik bulu kucing neh hehehe

hanisakura said...

eh! salah ayat lak.. bkn mak ai yg buang tebiat.. kucing2 tu yg buang tebiat.. slalunyer kucing jantan kan kalo die dah miang nnt die 'tanda' kawasan die.. habis umah ai berbau. tu yg mai ai bengkek giler tuh..huhuuh

maymay said...

updet plsss

Masy said...

hanisakura,
ahahahahahahah tu buang bahan kumuhan namanye :D

may2,
daaaaahhhh :D