Wednesday, April 29, 2009

391: Kemaafan dendam yang terindah :D

Salam sume ~
:hi:

Menjalinkan hubungan persahabatan dengan bekas boipren / gelpren mebi antara perkara mustahil untuk kita semua. Well aku pun tak kata menda tu senang, tapi ada kalanya tak susah pun. Sebab semuanya perlu bermula dengan kemaafan - yang ikhlas. Dan ianya berkait rapat pula dengan penerimaan kita terhadap perpisahan sebelum ni.

Mengucapkan sayang tak pernah akan sukar seperti merasainya. Sebab tu aku tak akan percaya dengan mudah bila disua dengan kata-kata. Setakat cakap, sume orang bole cakap, kata aku pada manusia itu. Kata-kata yang diucap boleh dielakkan dengan hanya memekup telinga, tapi untuk perasaan yang dah diukir dalam hati - try pekup hati - bole ke? Hehe.

Memang bukan mudah. Untuk langkah pertama, beri peluang pada diri untuk sembuh. Jangan memaksa diri untuk berkawan kalau memang dalam hati dah tak mampu memandang. Tak salah pun sebenarnya. He / she should've know. Dan kita kalau di pihak yang melukakan, jangan pula mengecop dia over sensitip. Tiap-tiap manusia berbeza cara penerimaannya. Kalau dia mahu kau pergi, pergilah - jangan datang lagi.

Tapi kalau nak try datang lagi, sila cuba tahun depan. Hehe.
Memaafkan adalah jalan termudah untuk proses penyembuhan. Dan lebih mudah untuk melupakan. Kalaupun tak melupakan dia, at least melupakan apa yang dia pernah buat. Untuk kita yang menjadi si jahat tadi, setiap kali ada peluang - teruskan meminta maaf. Tapi janganlah plastik, ikhlas tu penting.

Kenapa pulak aku tetiba cakap pasal benda ni?

Entah. Mungkin kerana dalam dua tiga minggu ni, aku berpeluang untuk berbual dengan dia. Bercerita perkara yang pernah aku lalui - generally - sesuatu yang aku mahu lakukan semenjak dia pergi. Dan aku cuba menilai diri aku sendiri. Mungkin kalau dia datang lebih awal dari ini, agaknya aku takkan sudi berbicara seperti ini dengan dia. Dan mungkin jika aku tak pernah memaafkan, seorang manusia yang pernah menjadi 'somebody' dalam hidup aku, akan menjadi 'nobody' sekarang.

Aku pun bukan baik. Tetapi aku percaya juga. Dalam seburuk-buruk manusia, pasti ada kemuliaan di dalam dirinya.

next time, be extra careful, k?

Katanya seusai aku bercerita tentang ini. Sambil membalas, aku tersenyum sendirian. Bukan aku perasan dia syiok kat aku ke - taklah. Sebab satu masa dulu pun dia pernah berpesan begitu. Dan sampai sekarang, dia masih lagi menjadi satu-satunya orang yang berpesan macam tu. Belum lagi jumpe orang yang akan tambah 'extra' untuk pesanan pada aku. Hah lepas ni tak payah tiru laa. Hehehe.

Aku cuba menjadi manusia yang baik. Itupun kalau orang memandang aku dengan baik. Yang selalu memandang aku dengan prasangka tu, tak dapek den nak tolong!~

:wave:

28 comments:

Qas said...

borang kosong nak amik kat mane??

;)) <-- try taip dlm ym


hehehehhe

NONIE AZIZ said...

rugi ex ko tu dik...ko ni mmg baikkkk...kalau akak jadi ko akak tak sanggoppppp...

Masy said...

qas,
borang ape tu weh?

alaa akak da hapal dah ikon tu hahahah

kak nonie,
hehehehhe tp klu sy kawen dgn dia, x tentu sy untung hihih

achik said...

kalau saya, err dah pegi tu pegi je la.. xyah sibuk2 nak datang balik.. ;p

HEMY said...

hehehe...masy mmg org yg baik punyeeeee...ekekeke

maafkan aku atas prasaan aku selama ni masy..ahahahaha

Masy said...

achik,
akak ade gak kes camtu. sbnrnye depends gak pd cara org lama tu approach kite. klu gedik2 tu baik toksah layan. hahahaha

anul,
aku mmg terbaikkk hahahahahaha

nape dgn perasaan ko? ko jggnn hahahah

kad0k. said...

kamu memang baik..ni bukan bodek ni..seyes..:)

Masy said...

kadok,
huhu mekasih bro :) bro pon baik gak hehehhehe :)

chii said...

em..senang nk maaf..lupa tu..errr..

Masy said...

chii,
mmg lupe tu susah. tp klu tak maafkan, lg susah nk lupe. uhuhuhu

13may said...

nostalgia menggamit kenangan :D

Monkey D Luffy said...

baik sungguh kamu ;p

Masy said...

13may,
yaaa... bgitulah gayanya hahha

monkey d luffy,
takde laa.. stendet2 je.. tp tq heheh~

yOnnA said...

akak! awat comel sgt entry ni!!!
gambar 2nd tu sgt meruntun hati. menulis forgive me dengan banyak sekali!!

bagusla akak dah boleh berbicara dengan beliau (even tak mcm dulu).. tak semua orang boleh buat mcm tu kan kak? hee

akak harus cari pengganti la ni T___T hehehe..

tp, kenapa kalau dalam diri manusia tu sure ada kebaikan, kenapa manusia terus dibenci gak kan? T__T
ehh ape sal emo dlm kotak komen akak ni? hee sorry! :)

chill ya sis

Masy said...

yonna,
entry ke yg comel? abeh akak x comel ke ihihiih

akak bole je bborak dgn dia mcm dulu2. cumanya as a friendlah. betul tu.. dan bukan mudah *tarik nafas*

mmg nk cari la ni.. ade calon tak? hahahhaha

biaselah.. tiap2 org ade kekasih dan musuh. aa tp akak takde kekasih, camno tu?:D

chilling rite now ;)

Abang Long said...

Wahai kaum lelaki. DENGARLAH apa yang perempuan hendak kata. Itu juga satu kepuasan.

capik said...

sbb aku melayan ex yg x reti2 nak move on..aku ilang org yg aku syg....tah laaa...susah mau ckp

Masy said...

abg long,
betul tu :)

capik,
tu satu hal.. klu x reti nk move on tu, ko patut movekan je diri ko hehe. ekcely benda ni kene paham la. klu rasa xleh nk move on, baik x payah bkawan lg. lg susah memasing nk bawak diri.

hurmm..~

noorlara said...

ermm memangle susah bekas boifren nak buat kawan biasa sebab kenangan silam akan menghantui, nak betul betul kuat mental dan fizikal untuk mempertahankan prinsip persahabatan yg baru tu...


yau org kate kite tak helok yg penting kite memang helok...

Lee Novotny said...

waaahh mak skerz!!!! Aishah sangatz!!!! Hiks....

Yes, maaf memaafkan lah walauponn perit kannnn???

Masy said...

kak noor,
byk aspek kene kaji sblm nk bkawan balik. byk mende nk kene pk. bgantung pada masing2lah kan.. ;)

betul3 :D

lee,
hahahaahaa

maafin sajork, melainkan klu dia mmg hanjeng sgt! hahahah

KAMATO said...

Susah untuk kita nampak samada dia pandang baik atau sebaliknya

aNIe said...

Masy...memang memaafkan seseorang itu sesuatu yang mulia...dan dpt menenangkan jiwa kita...

Masy said...

kamato,
sebenarnya tpulanglah org nk pandang ape pon.. asalkan kita tau diri kita :)

kak anie,
benda yg mulia ni mmg susah nk buat kan kak.. kene usaha lebih sket heheheh

Uncle Lee said...

Hi Masy, listening + communication = understanding.
If one is missing, habis cherita, ha ha.
Have a nice day, Lee.

kueh bakar said...

aku rasa..

somebadi tetap somebadi..
nobodi tetap nobodi...

cuma ia mungkin dalam hati...kan..kan..kan...

@xiM said...

selamat berhujung minngu..

forgive and forget,as simple as they may said..but do we truly forget??forgive yes..but forget..hmmm it;s hard tto say..

peace!!

Masy said...

hi uncle lee,
betul2. even worse if u miss the 'understanding' part. u lost both. hahahaaha

kueh bakar,
yaaa tidak syak lg :)

axim,
yup.. but if u at least try to forgive, might be u can forget. klu tak byk, sikit pon jadilah ;) hehehe