Friday, May 08, 2009

394: Masihkah kau ingat?

Beberapa minggu lepas, aku berborak dengan Anne pasal kenangan zaman kekanak - atau spesifiknya cerita pasal minat membaca masa kekecik dulu.

Aku tak pastilah orang lain macam mana, tapi masa kekecik dulu aku (dan Anne rupanya) cukup minat membaca hasil karya Enid Blyton. Best tu. Eh aku mati-mati ingatkan dia lelaki, rupanya perempuan eh. Hardy Boys, Nancy Drew, Alfred Hitchcock pon best jugek. Kalau yang dah siap translate dalam bahasa, ada siri 5 Sekawan (ke Penyiasat?), Asrama Tengku Asyikin (yang ada watak Tengku Anne yang giler kerek tu ahahhaha), Siri Salma dll.


Oleh kerana masa kekanak aku dulu aku hanya sempat bersama abang-abang aku selama 5 tahun je (5 tahun tu kirenye ade laa yang dok umah tu tetiap hari), so kene la cari alternatif supaya tak boring (aikk kecik² dah tau boring ke? :p). Sebagai cikgu, mak aku laa yang banyak mengajau itu ini start umur aku 5 tahun tuh. Menulis, mengeja, membaca, tulis jawi (aku ingat lagi mak aku ajau aku tulis jawi kat dapur sambil dia memasak hehe), menjahit (tapi pandai time tu jelah, dah besau tak reti pon jahit baju) dan macam-macam lagilah.

Abah pulak senang je. Bile aku dah pandai membaca, dia bagi galakan dari segi supply buku-buku. Dan biasanya hadiah harijadi aku pun adalah buku cerita yang mana aku memang suke giler ah. Kalau kawan-kawan aku masa skulah rendah dulu bercerita mak apak dorang bawak gi fun fair, aku takde pun. Pesta Buku laa tempat kitorang berkubang. Dan abah memang kena bersedia untuk berbelanja besar kat sana sebab anak dia ni berselera besar. Sampaikan pernah sekali masa kitorang pegi kat Pesta Buku PWTC, abah dah sound awal-awal - "abah bajet RM50 je tau, jangan amek lebih²". Hahahaahah~

Aku mula membaca buku yang agak tebal (yang lebih 100 m/s) masa aku darjah 2. Memang rasa tak konfiden - sebab dalam pemikiran aku, buku tebal ni banyaknye perkataan. Muntah la pulak nanti. Tapi abah kata, sampai bila nak baca buku nipis je? Kalau baca buku nipis dua tiga buah pun, sama je macam baca sebuah buku tebal. Ye tak ye.. So.. mulalah.

Genre buku eh. Kalau dah Enid Blyton, Hardy Boys, Nancy Drew dan Alfred Hitchcock mestilah kisah penyiasatan. Siap berangan nak jadi spy tuh. Rembo, ko mesti ingat punyelah macamana kita nyer darah penyiasat masa skulah dulu hahaha. Bukan ape, biasalah kalau dah membaca tu mestilah rasa penghayatan tu ade lebih sket. Tapi Enid Blyton ada jugak hasilkan karya berlatarbelakangkan kisah budak² asrama (Sekolah Tengku Asyikin dan Sekolah Seri Melur).

Adeh. Aku sangat yakin aku masih simpan lagi buku-buku tu sume tapi kat mana eh?

Oh ye. Janganlah ingat aku terer sangat baca buku English. Yang aku baca tu semuanya terjemahan. Hanya buku Ladybird je yang aku baca pure English pastu pening sendiri sebab tak fokus sebab tak brape faham. Hahaahah.

Tapi bila dah besau sket, pahamlah. Best per. Hehe.

Berbeza dengan budak-budak sekarang. Tak payah tengok orang lain la, tengok anak-anak buah aku dah cukup dah. Ada pun nak menurun perangai ulat buku aku (itu kata mak aku), ada beberapa kerat je. Si Adan salah sorangnya yang bangun tido je, terus capai buku. Hahaha. Yang lain, bangun tido terus mengadap tv.

Rugi kalau tak suka membaca buku. Ilmu, perbendaharaan kata, pengalaman baru - segalanyaa ada dalam sebuah buku (yang bagus jelah). Takkan rugi walau seminit pun kalau diluangkan.

Oklah, renung-renungkan dan selamat beramal. Hahah~
:okay:

28 comments:

Qas said...

saya pun baca!!!

kita sama.

Masy said...

qas,
hureyyyy!!~ ;)

rya said...

eh akak, samala..
sy pon baca buku2 camtu.
sy pon dah lupa mn letak buku2 tu semua.

Jard The Great said...

ehehe... rindu ar zaman kanak2 aku...

hanisakura said...

eheheh..k.masy sy juge suke membace buku2 penyisatan tuh.. tp x bace ngat enid blyton..byk bace hardy boys ngan alfred hitchcock jer.. mmg best la wktu tuh.. siap berangan jadi penyiasat lg tuh

Masy said...

rya,
zaman skang ni ade lg ke eh buku2 ni sume?

jard,
ehehehe rindu2 ;)

hanisakura,
mmg berangan dan praktikkan lg tuu hahaahha.. sampaikan klu bole sume benda nk siasat :D

kueh bakar said...

hehehe...

aku siap buat kad penyiasat lagi tu...ekekkekee...

trg buku2 payah..

jadik pinjam library jerk laaa...

Sierrauniform said...

seb baik ingatan aku ala2 rawak berkala,ko ler yang membawak perkara2 penyiasatan tuh ke pintu sekolah, aku ngan si kapai dah cam assistant tetap ko, ingat ker siasatan busut/anai2 tah apa ke nama..aku ingat nancy drew pun kagum la ngan kes2 yang kita dah selesaikan..har har..

pastu pegi cr buku nancy drew/siri salma ke kat library,ikut giliran baca, hadoiii laaa...terkenang..

Masy said...

kueh bakar,
lg dahsyat drpd aku! hahaha

rembo,
hahaha. tp ko ingat tak, aku penah mengejar penjenayah pencuri beskal si Teddy dulu? sikit lg aku dpt tangkap dia. hahahahaha mmg jiwa penyiasat.

betoi2. sbb tu tetiap thn jadi pustakawan - sbb nk baca buku baru. ahahahahh

achik said...

saya pun baca buku2 tu semua.. suka bangat.. tp saya pinjam kat library sekolah je la.. masa sekolah mmg suka lepak kat library..

errr mak saya plak x bape suka saya membaca buku2 cerita.. kalau nak baca, gi baca buku pelajaran.. sbb bila dah ngadap buku cite, mmg yg lain x peduli.. kalau buku belajar tu, paham2 je la kan.. cepat je ngantuknya.. hehe.. sampai skang pun kalau saya beli buku cite, dia rasa 'membazir'.. sbb tu lagi suka pinjam kat library.. ;p

Rozita said...

teruskan membaca..satu amalan mulia

Masy said...

achik,
masa kekanak dulu parents akak x kisah asalkan baca buku tp jgn smpi x baca buku pelajaran langsong. tp baca buku belajar ni rasa poyolah. hahahahha

kak rozita,
tgh berusaha nk membaca cam dulu2 ;)

kakLuna said...

akak pun baca Alfred Hitchcock misteri jam menjerit, misteri azimat senoi nancy drew hantu rumah besar.byk lagi tapi dah lupa tajuk nya..



enid blyton tu pompuan ek?oh baru ku tahu. hehe

HEMY said...

bestnya ada abah yg mendorong smpi abih duit..ekekeke..

aku penah mintak dulu ..tp rasa dpt buku mewarna 1.50..ahaahahaha

lepak kutub kanah depan umah..siap bawak kuar buku curik2...hehhehe

Masy said...

kakluna,
mmg popular buku² cenggini time tu kan.

ha'ah org pon baru tau

anul,
apak aku guru besau dulu, mane leh kedekut nk bg anak pandai cepat. hahahahahaha

eh aku suke buku kaler. hahaha

Mak Su said...

maksu stujus ngan masy :))

Masy said...

maksu,
cayalah maksu hihihhhi

Monkey D Luffy said...

Enid Blyton perempuan ek? huhuhu

aku pun minat buku dia dulu

Mr PenyuBiru said...

owh! tetiba aku teringat buku citer tom sawyer.

zino said...

kat rumah zino ada banyak himpunan buku buku tu.. di beli sejka zaman along dulu lagi.. sampai ke zaman hazwan.. dan boleh buat mini library..

lemari besar je belum beli lagi hehe

noorlara said...

budaya membaca dan menibma ilmu amat penting dan membantu membentuk siasah yg lebih baik asalkan bahan yg dibaca itu benar-benar memberi manfaat

Uncle Lee said...

Very interesting. Love Alfred Hitchcock and his mysteries. Lee.

kakpiah said...

Enid Blyton & Nancy Drew..
kegemaran akak masa skolah rendah dulu..
skarang ada lg ker buku2 tuu??

Masy said...

monkey d luffy,
hah itulah :) aku pon ske gak. hehe

penyu,
tetibe teringat ni terus la selongkar barang lama hehe

abah angkatku zino,
samalah kita. ntah bile la agaknye bole ada mini library huhu

kak noor,
ye betul tu ;)

uncle lee,
betul betul! sampai rasa nervous bila baca sbb menghayati hahaha

kakpiah,
ntah la kak. ingatkan aritu nk gi pesta buku kat PWTC kot kot2 laa ade jual tp x sempat nk g huhuhu

arianna adrizal said...

hahahaha! kan ramai da ngaku minat buku kekanak ni. hehe.

anul, $1.50 buku mewarna yg apak ko beli tu sma harga dgn buku enid blyton dulu lau nk tau.

Masy said...

anne,
mmg sah zaman tu buku2 cenggini glemer :) hehehhe

Ungku Nor said...

masa sekolah dulu, suma tu pinjam dari library sekolah je.
nak beli, arwah nenek memang tak mampu..hehe.

banyak2 majalah, majalah hiburan memang tak bleh masuk rumah akak.
nak-nak majalah MANGGA!!
memang anti abis-abisan..ahakss.

Masy said...

kak ungku,
ok la tu.. at least rajin la gi library hehe

aiyoo.. sama laa dgn umah sy! mangga ke manggis ke takde maknenye hhahahaahha