Wednesday, July 29, 2009

423: Along

Salam sume..

Masa balik Melaka bulan lepas, aku tengok berlambak album-album lama milik Along bertabur atas katil mak. Ni mesti anak buah aku dok mengemas bilik belakang tu - stendet laaa kalau boleh tayar motor pon dorang nak sumbat dalam bilik mak aku. Heh. Yelah, letak kat bilik mak dijamin 99% takkan hilang (tapi duit tabung aku dulu ilang gak budak-budak ni songlap. siaplah korang dah start keje sok, tau laa aku mintak balik huh!).

Bila dah macam tu, sape lagi nak kemas kalau tak anak bongsu cantek yang rajin ikot mood ni. Tapi sebelum tu kena laa belek-belek. Tengok gambau retro Along. Kahkahkah.

Tapi bila bukak ke page pertama album Along, tetibe rasa terharu pulak.


Heh. Ada aku. Masa berapa bulan tah gambau tu. Pastu aku selak page sebelah. Ada lagi.

Belakang gambar, ada pulak notes. Olololo kiut je.

Tetibe aku rasa lawak pulak. Jauh betul beza umur aku dengan Along. Lebih kurang cam Siti Nurhalijah dengan Datok K. Alahai apelah punya perbandingan, buat aku geli je. Hahaha. Camne laa agaknya perasaan dia dapat adik kecik masa tu eh. Hehe.

Macam-macam boleh cerita pasal Along. Yang mengagumkan. Yang kesian. Yang sedih. Yang happy. Nak cerita semua pun rasa tak kosek pulak.


Along, mak, abah dan aku yang keboringan. Masa ni Along sakit. TB usus. Sampai terpaksa cuti satu semester sebab admit hospital. Sian abang aku. Sebab cuti panjang, Along gagal persue diploma. Kurang 0.05 point je untuk dia grad. Kalau aku laaaaaaaaaaa mesti frust giler vavi menonggeng-nonggeng depan lecturer (pastu kene spank dengan lecturer sebab tonggeng montot depan dia).


Ahaks. Gambar lepas nikah. Tengok dak Adan anak Angah aku dah besau dah, baru le sampai seruan haji Along aku nak kawen. Itu pon family arrangement. Tapi untung laaa beliau. Korang tau, Along aku memang cakap kat kekawan dia, dia takmo kawen dengan pompuan umo 20++ padahal dia sendirik pon dah 28 tahun dah masa nikah tu. Tapi yelah, dapat tunang umor 19 tahun. Berlagak tak hengatlah dia time tu hahahahhaha.

[sepupu aku yang kat seblah aku tu pon dah kawen weh. cabaran betoi]

Ku ingat masa mula-mula dia start berniaga. Dari KL umah sebijik pindah balik kat Melaka (umah sebijik gak hehe umah kampung tapi aku suke). Aku rasa sedih betul masa tu. Yelah baru berniaga kan.. takkan terus dapat untung macam orang lain yang dah biasa berniaga. Adeh takleh ingatlah.

Terlalu banyak dalam hati. Terlalu banyak dalam jiwa. Pun tak dapat nak diluahkan apa yang aku rasa. Sesekali aku rasa bersalah dan berdosa. Dulu aku pernah diminta berkorban supaya Along sefamili dapat hidup berkeluarga macam orang lain. Tapi aku enggan. Tapi taklah aku menyesal sangat pun. Aku percaya setiap orang punya hak untuk hidup sebagaimana dia perlu hidup. Sekurang-kurangnya tindakan aku berkata tidak tu berjaya menyelamatkan diri aku daripada menjadi orang gila. Hah. Betul ni.

Apapun, itulah jasa dia. Menjaga arwah nenek dan mak. Aku doakan Allah permudahkan jalan hidup Along. Murahkan rejeki untuk dia dan keluarga.

Moga-moga...

36 comments:

Abang Long said...

Kemas rumah orang perempuan kena buat. Orang perempuan kena kemas rumah. Orang lelaki dimana ya ? Hehehehehehehe

pB said...

sadis la pulak pagi pagi rabu nie

ymn said...

lawak tgk gmbrnya ..ha ha ha ..
sedey baca entrynya .. hu hu hu ..

Masy said...

abg long,
org lelaki kemas kat luar rumah la kot hehe

kak pB,
err sadis ke? huhu

yaman,
haha
huhu

sedey ke? hmm

kad0k. said...

org ni beza dgn adik yg last tu 19 thn wooooo..banyak gap..:p

simple_me said...

haha..akak ni lawak ah.benci tau. smlm kita asek dok sengih sorang2 je bila tingat 'sayangku Faizal Hussien' tu..haha.ala, kita share2 la kak. akak no 2, kita no 3..:D

Masy said...

kadok,
heheh mmg pon. gap sy dgn abg yg last tu pon 8 tahun. jauhh :)

simple_me,
apsal akk lawak ko benci plak hahahhha. oit oit mana boleeee. ku mahu menjadi satu2nya. voley gitu berangan?? bini dia nk campak mana wahahahahhahahha

momentinlife said...

kasih antara adik beradik??

ssh nk explen kan??

Jard The Great said...

aku paling takleh blah ade kes incest...... ewwwww... err.. betul ke tak aku eja tu? ehehe..

Masy said...

wafa,
ye betul :)

jard,
hehe betul ejaan. aaaaaa tp akak xde laaaaa incest2 ni weh hahaha

Rozita said...

semoga doa kau utk Along tu..tuhan makbulkan

simple_me said...

ala dekut ah.takpe..bini dia minat azhar sulaiman sebenarnya.aritu org tgk kat Cerita Artis Malaysia.Faizal sendiri yg cakap.ala..tomeinye abg faizal ku itu..wakakaka..

Masy said...

kak rozita,
amiiiinn~

simple_me,
takpe.. dia minat azhar sulaiman, akak minat laki dia wakakaakkaakakak

HEMY said...

ooo...jauhnya gap. Masa tu ko kecik je ek..skang dah besaarrr..err..mksud aku dh meningkat umur..eh, bukan..mksud aku dh dewasa...haaaa

aRaBeLLa said...

err.err..err tumpang tanye...ni betui blog cik Masy kan?? =p

tak boleh taw abg sis sampai demand gitu..tak mo yg 20++ konon..yg 20++ lagi howt aper..kuikui

Masy said...

anul,
mmg laa dulu aku kcik skang dah bsau.. weeeekkkkkk :p

arabella,
yaaaa dah betul dah channel hahahhaha

dia kata 20++ tu dah tua, bole?? gedik sgt hahahah

ad3ck said...

kak nampak comel la. maksud saya masa baby.

en_me said...

nostalgia kannns..

mrozaidi said...

Haha.. Gambar Klasik Tu..ada lagi..

Masy said...

ad3ck,
eleh nk puji, puji jelah haha

en_me,
nostalgia sgt ;)

mrozaidi,
hahahahha adeeee byk tau

Mr PenyuBiru said...

jelesnye korang ade lagik gambor lama². aku punyer dah hilang ntah kemana.huhu

DilOt said...

waa...gmbr nostalgia...klasik giteww...walupun skang leh wat stail gmbr lame...tp yg dlm gmbr mase kecik2 tu la yg mahal...

salam singgah dr dilot

Masy said...

penyu,
takkan satu pon x simpan kot? huhu rugi2

dilot,
mmg x sama kan. mana nk dpt gmbr masa kecik2 dulu. akk lg ske klu gmbr tu candid. hehehehe

arianna adrizal said...

gambar taim kurus-kurus bila nk ubuh ni?? hahaha..

John Iverson said...

Gamba masa kecik comel... hahaha... Tua ya along... skrg dh umur brapa la agaknya

Masy said...

anne,
ada ada.... nanti arr hahahaah

john,
dah besau pon comel per hihihi... tua dah.. dah 48 dah tahun ni.. :)

ymn said...

isk isk .. anak beranak x ber chatting kat sini ..
kang balik nnti buka almari n sembang kat umahlah .. muskil naper mention kat sini ..hahahahaha ; )

achik said...

jauhnya jarak umur.. :D

Masy said...

yaman,
sudah2 laa mendengki tu hahahaaha

achik,
tu arr. hehehe

capik said...

lama aku x sght..makin kemas blog ko..aku sukeee....lelagi header dia

Masy said...

capik,
haah laa lama ko x dtg sini. suke yeee.. aku laaaaaaaaagi suke hehe. thanksss :)

Ungku Nor said...

huuuuhhh..kaler gambar suma tu..
sangat2 old skool beb!
nostalgia sungguh..hehehe

noorlara said...

menyelak gambau lama tak ubah macam menonton wayang gambar, satu persatu datang didepan mata...sayu pulak raser hati ni..

Masy said...

kak ungku,
heheheh mmg pon. yg menambah old skool tu sbb org x kuarkan gmbau tu drpd album. lg laaa kuning gmbau tu hahaha

kak noor,
betul la kan.. apatah lg klu org2 dlm gmbau2 tu sume ada yg dah pergi mengadap Ilahi :(

zonaku said...

hu~
nostalgia.. gitu rupanya perasaan adik bila tgk abangnya simpan gamabr dia ms baby.....

apa la adeq rs bila dia tgk gambar dia lak dlm koleksi aku yer....

Masy said...

zonaku,
sama laaaa cam akk kot perasaannye eheheh