Friday, August 14, 2009

430: Kicap

Satu masa dulu, hubungan aku dan kicap sekadar biasa saja. Ada tak ada, tak mengganggu gugat pun nafsu aku terhadap makanan yang terlentang ghairah di atas meja. Kicap hanyalah sekadar kicap, yang kadang-kadang perlu juga dicapai, terutamanya bila telur separuh masak yang hanyir dihidangkan dan dipaksa makan oleh mak aku. Huhu~

Tiba-tiba, kicap menjadi elemen penting pada aku.

Tahun 1996. Kontrak memasak di kantin asrama bertukar tangan. Daripada tangan Kak Ogy and the gang yang anak buahnya menggilai aku secara gila (sampai sanggup jadi tukang senduk nasik - kan bagus kalau tukang senduk lauk. aku lagi suke lauk banyak daripada nasik banyak huhu), kini servis beralih ke tangan Pakcik Zul.

Ada pro dan kontra - macam biasalah.

Kategori kesedapan makanan : dimenangi oleh Pakcik Zul dan kroni
Kategori kuantiti makanan : dimenangi oleh Kak Ogy and the gang

Makanan agak sedap, tapi sikit sangat sampai kena berebut-rebut. Sebijik macam pelarian Somalia. Makanan ala-ala, tapi boleh makan sampai kenyang sendawa patpuloh kali. Mana satu yang kau pilih? Untuk aku yang dah terbiasa menapau biskut meri coklat setinggi tumbler, memang tensen bila biskut dicatu - sorang dua keping je. Huh!!

Makanan sedap. Kalau sedap. Ada masanya tak sedap pun. Ketika itulah hubungan aku dan kicap mula terjalin.

"seperti mimpi, perkenalan itu cuma seketika
namun di dalam hati, dirimu ku terkenang jua
"
Kembali Terjalin - Slam


Tak pernah pun aku pedulikan botol kicap atas meja selama ini. Tapi sejak-sejak lauk selalu tak sedap, pantang betul aku kalau tengok atas meja makanku takde botol kicap.

"engkaulah permata di dalam genggaman, tidakku sedari
kaca yang bersadur keemasan, terus ku cari
"
Kembali Terjalin - Slam

Demikianlah lagu yang ku rasakan sesuai dengan peranan kicap tersebut dalam hidup aku.

Kadang-kadang macam tu kita ni kan. Ada depan mata tergolek-golek, buat tak tau je. Dah terdesak, baru tak tentu arah. Tapi kualiti kicap pon boleh dipertikaikan.

Kicap zaman paleolitik awal a.k.a geng Kak Ogy : cair mencahau tapi banyak
Kicap zaman pleistosen (bukan playstation eh) a.k.a geng Pakcik Zul : pekat likat tapi kuantiti selalu macam dah nak abis.

Dua-dua pun bikin gua panas. Kalau tak kerana lauk yang tak akan berirama kalau takde kicap, dah lama aku berenti skolah - bukak kilang kicap sendirik.


bakal kicap keluaran aku. masih prototaip lagi ni.

Sekarang pun masih suka. Tapi bukanlah kemestian. Kalau kena dengan makanan dan caranya, memang terangkat laaa pinggan di udara dek penangan kesedapannye hoh?

makan macam adek ni. gigit pipi dia camtu agaknye, mesti best~


# nak buat macamana kalau hati dah sayang. hmm..

27 comments:

rya said...

hadeii..lagu slam jadi lagu tema kicap. ngaaa..

KAKTINY said...

mesra betul ko ngan kicap baby yer... hihihihi...
(ngan 'kicap' tom tom bak pun ko mesra gak ker?.. hahahahha)

Masy said...

rya,
heheheeh sbb teringat kicap Jalen. pastu ade sebut hubungan terjalin, tu yg teringat lagu Kembali Terjalin. hehehe

kaktiny,
kicap tom tom bak? apekah?? umah sy takde estro kak huhuh

hanisakura said...

hahaha..lawak la k.masy nih..kicap pun leh jd topik entry eh? kretip kretip :p

Abang Long said...

Alahai ... ingatkan Les Ketchup ... hihihi

achik said...

dulu saya suka kicap cap tamin.. bila dah kenal ngan kicap cap kipas udang, terus setia sampai skang.. err xtau la kalau kicap cap baby leh melawan kesedapan kicap cap kipas udang.. ;p

Masy said...

hanisakura,
hehehehhehehehhe dah takde idea, camtu laa hehe

abg long,
hahaha takmo ah :D

achik,
akak suke je mana2. tp klu kicap cap baby tu.. fuh.. dijamin semua kilang kicap akan bungkus laaa hahahaha

ALAF21FC said...

Tau tak ada peminat buku yang diberikan gelaran - GENG KICAP ?

HEMY said...

kalau dh letak kicap..taruk skit minyak makan..pergh..lagi berlemak bebeh..ko penah try

drpd aku gigit mikai tu baik i gigit u baby..ops..lucah..nk delete sat..

siall..tertekan publish lagiiii

deanz said...

# nak buat macamana kalau hati dah sayang. hmm.... (sayang dgn kicap?)

Mencahau tu bahasa portugis ke?

Masy said...

alaf21fc,
oooo ade ke? tak tau laa pulak hehe

anul,
ko biau betul mkn minyak weh? kang tersumbat pembuluh darah kanggg x pasal2 jeee..

oit oit!!! :p

deanz,
ha'ah, dengan kicap. hehe

mencahau tu bahse melaka sanskrit yg membawa maksud.. err.. yelah kirenye cair giler laaa.. gitulah hehe~

Zareda Norman said...

masy

kicap manis atau kicap masin? kak zar lebih suka kicap manis tapi kalau goreng goreng dan masak lebih suka kicap masin

Anonymous said...

hahahah...macam2 dok ada..tajuk yg bleh digunakan 'Terkicapkah aku??'

Melaka :mencahau=cair
Penang :Ceroii =cayaq

sekian ;)
***Z

Masy said...

kak zar,
dua2 pon bole. kicap kipas udang yg sedap ialah yg manis. tp klu yg masin, kicap tamin la yg sedap. hehehe

kurzz,
hahaahhahahahhaa. sibbaik x ubuh tajuk 'Kekicapan Seorang Aku' ataupun 'Ku Yang Mengkicapkan Diri'. hahahha

Sierrauniform said...

kelako2! aku pon suka kicap, kekicapan seorang aku macam sesuai utk tajuk en3 nih..:)

Marjina said...

Lorrr....masa saya ngandung dulu, gmbr baby ni laa saya buat wallpaper..tgk hari2....

skrg ni, kepala anak saya klo tgk dr atas mmg ada iras kepala budak ni...

psstt...next pregnancy nnt..saya nk tgk muka Maya Karin atau muka Keanu Reeves...hohoho..

Saya suka daging goreng dengan kicap.Mabelles!

GRuNGe said...

Wah, kicap ek. Aku paling suka kicap tamin. Aku rasa kicap tamin tu paling sesuai makan dengan telur separuh masak.

Tapi untuk masakan, kena guda kicap kipas udang.

Owh, aku teringat masa kecil sepupu aku diberi makan bovril (kicap mahal) sebab dia suka sangat makan kicap.

zonaku said...

huhuu...
aku skrg sangat mengada.. import kicap dr kampung.. satu tu jer aku layan skrg nie.. bila balik jer.. aku pasti akan bl stok.. sebab x jual kat tempat lain...

kueh bakar said...

orgau melakau memangau sukau kicapau sangatau! ha ha ha

sampai goreng pisang pun cicah kicap! ekeke..

en_me said...

me hingatkan kacip tadikks.. ihiks

Monkey D Luffy said...

kata org suka makan kicap, kulit jd hitam

haha

Jard The Great said...

kicap mmg sedap.. ehehe..

tersedak aku bc komen Hemy.. ahahaha

oranglidi said...

woi2!

wa penah makan nasi lauk kicap je.

wa x polow blog ni lagi ke! cis!

kimisai said...

memandangkan kulit gua macam kicap, gua love kicap..

John Iverson said...

Kicap adalah makanan kegemaran sy si... x bole hidup tanpa kicap...

Masy said...

rembo,
suke ko eh bab ngarot2 ni haha

marjina,
pasni tgk pic akak plk hahahahah

grunge,
rasanye aku penah gak makan kicap tu. tapi tak ingatlah camne rasanya. sama je kot?

zonaku,
kicap apekah??

kuehbakau,
org negeri len pon mkn camtu per hehe

en_me,
ahhh.. kacip sajeee hahaha

kapten,
sindir aku eh? siap ko hahahahhha

jard,
hahahhahh

orglidi,
klu tambah telur mata tu mmg power :)

kimisai,
amboiii hahahhhhaa

john,
sate aritu apsal x mintak kicap skalik hehehe

金瓜米粉Jason said...

徵信社,徵信,徵信,徵信社,外遇,尋人,徵信公司,徵信,抓姦,徵信,徵信社,徵信,抓姦,抓姦,外遇,尋人,徵信公司,徵信,徵信,徵信社,徵信社,徵信,徵信社,徵信,外遇,尋人,徵信公司,徵信社,抓姦,徵信,外遇,徵信社,,徵信,徵信社,徵信,徵信社,徵信,徵信,徵信社,徵信社,徵信,徵信社,徵信,徵信社,徵信,徵信社,徵信,外遇,尋人,徵信公司,徵信,徵信社,徵信社,徵信,錄音,背叛,商標,商標,GPS,離婚