Wednesday, August 26, 2009

435 : Blues Ramadhan

Sana sini blog bercerita pasal kenangan Ramadhan. Ah.. biasalah kan? Time-time lapau, semua jadi blues. Hahaha. Aku kalau nak bercerita, ada banyak betul kenangan. Aik. Cakap macam dah tua nau plak. Hmm..

Tak silap aku, aku mula belajau puasa masa umur 5 tahun kot. Dah tu aku start sekolah pun umur 5 tahun. Masa kat tadika tu, rasanya aku terlebih aktif laa pada hari pertama puasa tu. Aku rasa laa... Sebab balik je umah (dari tadika tu transit ke sekolah dulu- sama ada sekolah abah atau sekolah mak. tapi aku prefer sekolah mak kot. sebab dengan abah boring sket - dia asek merayau satu sekolah, cekgu besau le katakan. kalau kat sekolah mak, aku dok kat library baca buku, takpun ikot skali mak aku pegi mengajau haha), aku sudah bantai melepek daa depan tv.

Makkk...
Ye..
Kalau Ta nak minom takleh ke?
Puasa kan? Mana leh minom
Ala.. tapi haus ler.. huhu
Tahan laa sket..

Aku diam. Buat laa nak tidor konon, aiyoookkk perot rasa macam nak hancor je. Imaginasi aku time tu laa. Kali ni aku pegi je kat mak aku yang tengah bersilat kat dapur. Aku rasa aku merangkak laa dari hall ke dapur. Drama sangat kan? Hahahaahah.

Mak.. aku duduk depan pintu
Iye..
Nak buka poselah eh? Tak tahan ler..
Sabarlah... Lagi sket je ni nak.. Ade 5 jam lagi..
5 jam?? Lamanya! Kalau mati ni kang macamane? Huhuhu

Gaknye iyelah kan.. mak aku kesian. Dia pun buatlah susu.. makan dengan roti je. Yeahuuuuuuuuu!!!! Makan macam tak penah jumpe makanan selama sepanjang hayat. Tapi lepas dah kenyang tu, rasa menyesal pulak.

uishhh... yg ni sedap sangat ni. hehehe


So.. pengembaraan Dora The Explorer dalam misi memenuhkan puasa pun bermula laa keesokan dan esoknya lagi dan lagi dan lagi. Bagus Baby! Inilah yang kita mahukan!

Tapi ade satu kejahatan aku yang mak aku tatau sampai skarang. Takot plak aku nak reveal dalam blog ni. Eh, korang tak kenal kan mak aku? Tatau nomo tipon umah aku kan? Sape yang ade tu, jangan gi report plak kat mak aku. Rosak laa reputasi aku sebagai anak yang baik (eh baik ke? huhuhuh).

Ekcely, masa aku darjah 6, boleh dikira berapa hari je aku pose penuh. Jahat laaaaaaaaa. Rembo!!! Ko ingat tak? Hahahaa mane leh lupa puasa Fanta kita tu. Tahun tu memang tahun jahat aku laa. Patut laa tak dapat 4A. Bayangkan jahat camne eh.. Masa tu ye lah budak-budak. Semua nak try. Ada laa kawan-kawan aku yang nak try camne perasaan mencuri kat PERNAMA (sape yang hidupnye ada kaitan dengan army, kem askar dan sebagainya mesti tau punye). So...

Dorang - yelah² termasuk aku laa - pun masuk ke PERNAMA. Tapi percaya tak, setiap orang akan ambik barang, kecuali aku. Aku just tukang cover je (kot² laa orang kedai tu perasan). Tapi kemudiannya hasil rumpakan kecil-kecilan tu sume aku tak usik walau secoet pon. Ingat lagi Rembo dok racun-racun aku.

Syita.. nah laa cekelat ni, sedap ni...
Ah! Takmo lah..
Makan jelah

Takmo takmo..
Betul ko taknak ni? sambil menggoda aku dengan menjilat-jilat cekelat Cadbury tu. cissssssss
Takmo ler.. berdosa laa makan benda haram.

Waaaaa pandainya cakap. Yang bersekongkol sekali tu, tak takot dose plak? Isk². Ya Allah... moga dosa zaman kanak-kanak aku tu diampunkan laa hendaknye. Ke nak pegi cari owner PERNAMA tu? Ntah² dah pindah. Huhuuhuhu~

Apepun adik-adik, ibu-ibu, bapa-bapa dan rakan taulan sekelian. Doakan semoga generasi kita akan datang ni tak mengikut laa pangai jahat kita (kalau korang ada laa... aku ada dah huhu). Pastu untuk yang berniaga sendiri - ada kedai sendiri, jangan lupa check beg skolah anak korang. Entah-entah dorang songlap duit kedai pastu belanje kawan, ko mana tau? Ini pengalaman aku ni (kan Rembo? ko takot tak lepas dapat tau tu?). Check sekali akaun kedai, kalau ade short tu - haaaaaaa bawak²lah check ye.

Laaa aku nak cite pasal kenangan Ramadhan kan? Apsal laa bagi tips camne nak kantoikan pencurik ni? Adehh....~

yang muka mesra alam pon kekadang lagi jahat dari orang jahat. tapi bukan aku laa weehh, aku dah insof~

23 comments:

pB said...

biasalah bila dah buat dosa , mesti rasa menyesal .....

Jard The Great said...

selagi ade rasa menyesal bila buat dosa.. selagi itulah kita dikira manusia yg berperikemanusiaan.... ;p

KAKTINY said...

kenangan buat nakal yer????... hihihihi....

hmmm... mustahil ler sapa takder kan kan kan.. warghkahkahkahkah...

tak tau ler kot2 ada yg sejak dari dalam perut ibu dia mmg suci murni sampai tua.. memang tabik spring ler..

Masy said...

kak pB,
woo nyesal xleh ckp ah kak huhuhu

jard,
huhuhu betul gak tu.. thankss

kaktiny,
hehehehe ms kecik2 wat camtu kire nakal, dah beso kire jahat kan huhuuhu

Zareda Norman said...

Masy

Kira oklah tu 5 tahun dah belajar pose.. akak dulu pun spesis nakal tak nampak jugak.. coverline aje.. ehhehhe

Nasib baik dah beso ni jadi manusia juga bukan orang orang.. syukur lah kan

HEMY said...

hahaha..sama la kita..aku pn ada gak mencurik dulu kecik2..nnt la aku gi bayar kat pustaka chiew tu...harapnya dia kasi halal la

yg kes bg susu pn sama..tp mak aku bg milo..aku dok wat lakonan..pastu mmg nyesal

deanz said...

Masy,

errrkkkkk....
.
.
.
(masuk angin)

Masy said...

anul,
aku ni nk cari balik kedai tu mmg bole. tp kedai tu dalam kem askar weh, bkn leh senang2 masuk huhu.

aaaa.. lps dah kenyang tu mmg le nyesal hohoho

deanz,
aikk..... x pose ke? hahaha

achik said...

saya kecik2 dulu baik.. muahahaha..

err takde la.. ada je penah wat cam akak tu.. huhuhu..

ymn said...

ohh .. pencuri rupanyer ..

Masy said...

achik,
huhuh nyesal x skrg? hehe

yaman,
taklah, gua subahat je. tp dah bsau2 ni jadi pencuri hati org plk. wakakakakakakakaakak bajet cun je aku :))

ymn said...

tp masih blum bjaya mncurik hati sya .....wakakakaka

Sierrauniform said...

siot jerk, puasa fanta zaman bebudak kita ek, zaman jahiliyah tu lah..


masyaallah aku ingat lagi ceri pon jadi sambaran tak posa, betol ketegaq, hoih sapa curi duit kedai nih!mau tak takot kauu, masuk balairong soljar baru tau!..duyaii kecik2 dah belajar jadi penjenayah..hehehe

noorlara said...

semua org ade kenangan yang mengusik jiwa pasai pengalaman di bulan pose mase kekecik, bila dikenang terasa mengalir air mata atau nak ketawa berdekah-dekah

Yunus Badawi said...

Lepas ko dah kenyang tu boleh lah sambung puasa hehehe

Zaidon said...

Oo.. mencurik ya, patut la tadi masuk dlm kedai stesen, coklat ade ilang.. :) gurau je jgn marah.

zonaku said...

hehehehheeee

eh! ko dah jumpa lum sira pisang tu????
td aku jumpa kat paam dpntesco, int nk bl kasik ko.. tp mls la nk anta ke s.alam.....

John Iverson said...

Teringat jgk... masa kecik dulu puasa mmg seksa... seksa gile2... hehe... masa kt sekolah dulu klu x tahan sgt, masuk tandas, minum air paip hehe

John Iverson said...

Teringat jgk... masa kecik dulu puasa mmg seksa... seksa gile2... hehe... masa kt sekolah dulu klu x tahan sgt, masuk tandas, minum air paip hehe

Masy said...

yaman,
mmg xde niat nk curi pon :p lalalalala~

rembo,
ade org perasan kan bau Fanta tu kat kita? hahahahaha

alaa.. org yg slalu blanje kita tu la.. kan sbnrnye dia curik. sape tah bgtau aku masa tu. huhuhuhuh

kak noor,
kes yg ni mcmana kak? nak nanges ke nak gelak? heheheheh

yunus badawi,
mmg pon. hahahahaha giler aahh!

zaidon,
waaaaaaaaaaaa x baek tauu... hehehe

zonaku,
blom lg ler. hari2 aku bedal taufufa je ni. malas nk g kat param area stadium tu. tp tataulah kot arinie rajin ke. hehe

john,
hahahaaha akk macam ade gak pengalaman camtu. tp x masuk toilet laa sbb akk pangkah toilet sekolah tu awal2. kotor, i don't like. huhu

en_me said...

pencuri ghitewww.. uhuhu

Mak Su said...

kui kui kui, amvoi, berkomplot

Masy said...

en_me,
huwaaaaaaaaa jgn laa ckp camtu :((

maksu,
komplot keji ni hehe