Tuesday, September 01, 2009

437 : Jawapannya?

Kalau anak menyakiti hati ibu bapanya, hukumnya berdosa. Dianggap derhaka.
Betul kan?

Bagaimana pula jika ibu bapa menyakiti hati anaknya, berdosakah?
Ada jawapan?




+ seronok tak beraya kat Shah Alam? I wonder... +

hmm...

34 comments:

Abang Long said...

Tetap berdosa !

Hari raya ini beraya dimana ?

Mr PenyuBiru said...

sebagai anak ko kena mengalah dan hormati ibubapa anda walaucamne pun.bulan yg mulia ni tak baik gaduh² :)

Masy said...

abg long,
ooo..
patutnya mcm biasa kat melaka. thn ni tetibe tak sure plk. hmm..

penyu,
mmg sepanjang hayat aku mengalah. dan masih lg mcm tu..

Jard The Great said...

tak seronok beraya kat shah alam ke??? huhuhu..

achik said...

huhuhu..

Zareda Norman said...

Masy

kalau ibubapa menyakiti hati anaknya.. anak itu haruslah memaafkan ibubapanya. Manusia serba lemah, begitu juga ibubapa kita, kenangkan jasa dan pengorbanan mereka melahir dan membesarkan kita.

Ya kita sakit hati tapi maafkan kekhilafan mereka. Bincang secara rasional dan apapun jangan sampai kita jadi anak derhaka.

Sorry kak zar cakap macam ni sebab bila bab mak abah ni, kak zar amat sensitif, sebab terkanagkan usia mak abah kak zar. Selagi ada hayat mereka, biarlah kak zar telan yg pahit pahit dan berikan yg manis manis buat mereka.

Masy said...

jard,
ntah. nk try?

achik,
hukhuk

kak zar,
sy x pnh rasa camni kak. x pnah. camne sedih sekalipun sy kadang2 sbb kata2 mak, x penah rasanya sy menangis smpi tahap mcm ni..

mlm td sy teringin nk ckp kat dia, doakan je sy mati cepat. senang.

Shifa said...

kak, sami'na wa 'ataqna.. maksudnya, dengar dan taat.. walau macam mana pun perbuatan mereka, mereka tidak berdosa selagi tidak melanggar hukum2 syarak..
tapi sebagai manusia biasa, memang kita x pernah lari dari perasaan "terasa".. let the time heals, inshaALLAH x lama nanti sejuk lah hati akak..

Erina Asmawani said...

Sabar eh kak, mereka sebenarnya sygg tapi tak tau nak tunjuk syg mcm mana..apepun mereka nak yg terbaik tuk anak mereka. Senyum skit ;)

Masy said...

shifa,
hmm.. thanks...

erina,
mmg tgh sabar..

Mak Su said...

ha? kenapa ni? tentu ada sebab dan musabab, kena siasat betul2

Sierrauniform said...

alah sok2 ok lah tu..simpan leww dengan penuh kesabaran yang ada..beseler yang paling dekat di hati ler yang paling mencengkam rasa..hehehe

Masy said...

maksu,
sudah terang lg bersuluh..

rembo,
ermmmmmmmmmmmmmmmm~

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

syurga itu letaknya di tapak kaki ibu..


raya sendrian? meh rya ngn sy mehhhh

oranglidi said...

ibu bapa menyakiti hati anak?? hm..

same la dgn persoalan yg bermain di minda wa selama ini - kalau suami dpt gelaran dato' , istrinya datin.. tapi kalo istrinya dapat dato', camana dgn suami?????? datin ke??? hahaha!

tenang2.. x nmpak berksinambungan dgn soalan lu ke? hehe..

senyum2 slalu..

HEMY said...

ala baby..nk comfort u kat sini mana cukup ruang..call me..ahahaa (smbil wat gaya call me yg sll org buat tu)

tahun lepas kawan sorg kena usir dr umah..nk raya...then dia decide nk raya sendiri..

dia tk agkt bapak dia call...last2 aku wpun tahu nmpk cm bapak dia nye hal..aku suh dia sms je..tkyah call..sms kata mintak maaf mlm raya

ended up bapak dia nangis n mintak maaf kat dia..smpi la ni..ok..

noorlara said...

masy.
ibubapa diberi taraf mulia oleh Allah, mereka patut menjadi contoh terbaik kepada anak-anak, penuh tanggungjawab, kasihsayang dan kasihan belas. kalau mereka berbuat sesuatu yg kita tak suka atau sakit hati, kembalikan soalan kepada diri kita, apa yg kita dah buat hingga mereka bertindak begitu, kalau dok tak duduk tetiba mereka jadi begitu....alahaiii anakkk maafkan saje!

Memang ada ibubapa yg tak serupa ibubapa org lain tapi itu jarang... jarang... sgt...

Tabib Haji Norjae said...

Banyakkan bersabar di bulan Ramadan. Banyak faedahnya.

momentinlife said...

meh beraya ngan wafa' nak? bahau best woo! pagi2 ade kabus gitu~~

thn ni abg ngan akak tak balik.. so bole la kak baby jd my sis.. =)

meh le...

k.e.r.i. said...

dah nak raya kut.
marilah berbaik-baik.
nak raya kat terengganu tak?
haha

Masy said...

hazerin,
hehehehehe :)

oranglidi,
errkkkk ade kene mengena eh? jap aku daijes lg jawapan ko tu hahaha

anul,
mak aku x reti baca sms.

kaknoor,
hmmmmmmmmm.......... kes ni pelik sket.

tabib hj norjae,
betul2 :) terima kasih singgah blog sy..

wafa,
takmo ah N9. pangkah besau2 hahahaha

k.e.r.i,
nk pangkah ganu secara tak pasal2 jgk bole tak? hahahahah

dua belas said...

Raya di selangor sebenarnya cukup meriah...tak nak joint?

en_me said...

teringat cerita nabi ibrahim dengan anaknya, nabi ismail.. n salam ramadhan akak masy masy itteww

Masy said...

dua belas,
selangor belah mana? kalau ada org sudi mengajak, sy pon akan sudi mengikut. hehehe (poyo)

en_me,
hmmm.. salam ramadhan jgk en_me.. :)

blackpurple @ jowopinter said...

Errr....

kueh bakar said...

dosa laa..

dosa mak pada anak singgit jer...

tapi dosa anak pada mak sepoloh hingget..

ingat tu..sokmo..sentiasa.. no kompromi...

nick carter said...

alololo... jgn la ambik hati sgt dgn ibubapa kita... ada budi yg takan terbalas hingga ujung nyawa

beraya dgn i la... hahahah

cookie devine said...

hhmmmm....lagikan ibu berutang ngn anak kn bayar.

kingbinjai said...

berat ni

perempuan 3g tp chomell said...

masy: aku sedang hadapi perkara yang sama...aku dah tak tau nk buat apa ni mas :(

Razman said...

dosa xdosa len kira...pape pun tu mak kte..diam sudey..

aku ble kne marah o pape, aku stil akan senyum n ckap

"eh, mak marah pun muka cute.."

tros mak ak xjd mrh...

Masy said...

bp,
ermmmmm...

kueh,
sbb sepoloh hengget la aku x menjawab

nick,
eceh... kata2 seorang bapa gitu. hehehe. takmo ah! :p

cookie devine,
ermm......

king,
berat gak la eh...

hana (ko kan tu?),
aku pon tatau nak watpe. aku buat bodoh jelah skrg ni.. huhu

razman,
stakat kene marah, aku x kisah dude. tp ni kes lain.. hukhuk

Mya said...

akak selalu terasa hati dengan mak akak. tapi tak penah lagi la sampai beraya kat KL. huhu...

Masy said...

kak mya,
mebi keadaannya lain..