Wednesday, October 14, 2009

445: Saye dan Awak


Dua minggu lepas. Aku sendiri, dalam perjalanan pulang ke rumah selepas menghantar Cik Anne ke KLIA atas urusan peribodi beliau. Sorang, sebab Kak Ila tak dapat nak folo saat-saat akhir. Bizi kat kedai la tu, ape lagi..

Bila sorang-sorang, malam pulak tu - mesti la boring (tak sampai tahap takot lagi sebab baru pukul 8 malam hohehohe). Nak buat ape lagi, berangan la kan sambil kaki menekan pedal minyak sampai ke lantai. Nak ajak stering kete ni berborak, kesian kat dia pulak. Sambil layan lagu, melayan jiwa jua. Perasaan biasa-biasa, takde ape yang nak dilayan.

Kendian, berkumandanglah lagu Faizal Tahir. Tetiba aku teringat komen Aidit Alfian pasal lagu-lagu Faizal Tahir (kalau tak silaplah, 90% kompiden dia yang cakap) . Dia sebenarnya kagum dengan bakat En. Faizal, tapi dia 'geli' bila banyak lagu-lagu En. Faizal ni guna term 'kamu'. Mungkin terlalu Indonish kot? Err ade ke perkataan tu? Lantaklah. TM di hujungnya ye. Hehe.

Bila difikir-fikir secara mendalam, rasanya takde sangat lagu-lagu kita yang guna term 'saya' lak. Kalau ade pun mesti lagu tradisional. Oleh kerana takde sape yang komplen, meh aku sibuk-sibuk komplen walaupun bukan menggugat ekonomi negara pun (macam pernah dengar tak?) Rasa nak try men'saye'kan lagu Faizal Tahir. Kalau dah 'saye', kene guna 'awak' laa kan?

Mari nyanyi~

Sampai Syurga - Faizal Tahir

Saye membenarkan jiwa saye
Tuk mencintai awak
Saye persembahkan hidup saye
Tuk bersama awak
Dan diri saye untuk awak
Belum pernah saye merasai begitu

Semua itu telah berlalu
Harapan saye palsu
Dan mungkin hari yang satu
Terus saye tertunggu
Di hati saye masih awak
Belum pernah saye ingin terus memburu

Saye lemah tanpa awak
Saye ingin awak dampingi saye
Saye fahami saye bukan terbaik
Tuk diri awak
Namun saye tetap saye
Yang terbaik tuk diri saye
Hanya satu
Hanya awak

Saye membiarkan hati saye
Tuk merindui awak
Saye menghamparkan sakit saye
Tuk tatapan awak
Bersama awak harapan saye
Hilang dalam terang yang membutakan saye

Saye lemah tanpa awak
Saye ingin awak dampingi saye
Saye fahami saye bukan terbaik
Tuk diri awak
Sampai syurga saye menunggu
Sampai syurga saye cinta awak
Hanya awak

Dan segala yang saye ada
Saye berikan semua
Untuk diri awak saja
Saye mahu diri awak
Bahagia tuk selamanya
Biar sampai syurga
Saye menunggu cinta dari awak
Agar saye sempurna

Saye fahami saye bukan terbaik
Tuk diri awak
Namun saye tetap saye
Yang terbaik tuk diri saye
Hanya satu

Saye lemah tanpa awak
Saye ingin awak dampingi saye
Saye fahami saye bukan terbaik
Tuk diri awak
Sampai syurga saye menunggu
Sampai syurga saye cinta awak
Hanya awak


Sopan laa pulak jadiknya lagu ni eh?

# runsinggggggggggggggggggggggggg

30 comments:

Jard The Great said...

bukan indonish.. tapi sabahan... ehehe..

rya said...

ekeke.. sampai camtu haa akak punya melayan jiwa

didi said...

pergh..tabik2!!
huhahahahaha

hmm..bahasa jiwa bangsa ye ;p

Mr PenyuBiru said...

ada la lagu melayu guna saya sebagai kata ganti diri. cthnya arrow - saya suka awak.

Masy said...

jard,
oooo ade eh? klu gtu, x kisah la kan hehe

rya,
tu laa.. imaginasi terlebih sudah :D

didi,
huahahaahahah mmg patriotik akak ni kan kan kan

penyu,
oooooooooo ade ke? ko ni mmg peminat Arrow kelas pertama ni hehehehe

© ymn said...

sya setuju ngan aidit .. "Kamu" tu more to kejakartaan..

b4 this (mcm loloq and habsah hassan)
guna 'mu' 'kau' 'awak'

*~ aRaBeLLa ~* said...

bile dah tukar saye dah jadi jiwangs sangat pulakk..ekeke
cam pelik pon ade..huhu

Masy said...

yaman,
kdg2 dgr sedap, slalu sgt rasa pelik. hehehe

arabella,
mcm berborak plak kan? hahahhahahah

Mak Su said...

mcm kelakar skit

achik said...

sopan ke? cam gedik je.. hehehe.. err dah lama x 'bersaya awak'... ;p

Masy said...

maksu,
sbb x biasa hehehe

achik,
hahaahhahaha meh saye2 dgn akak :)

arianna adrizal said...

takde la indo sgt. lain la 'lho'.. konfem.

awatnye runsing? penyakit berjangkit???

Perfume said...

Mak aihh.... tukar lagu laen plak pas nih..hehehe,

Anoi.

Masy said...

anne,
tp ade la sket2..

psl keje. huhuhu

anoi,
try lagu Negaraku kene marah x? huhu

en_me said...

ammvoiii.. awak tewww..

runsing naper? hmmm

arsaili said...

salam eid mubaraq....jgn runsing2..nanti kepala pusing

Masy said...

en_me,
hehehhe pasal keje huhu

salam arsaili,
slmt ari raya :) tgh cuba ni heheh

joegrimjow said...

jadi sopan sesantun yg bley

dance4life said...

rajinnya mengkonvet lirik tu...cuba tkr lagu "baik punyer cilok" plak...awak cilok saya, saya cilok awak...muahahaha....

Masy said...

joegrimjow,
bole bole.. tp kadang2 tu terbabas gak hehe

dance4life,
tak susah pon.. kopipes je hehehe. aiseyyyy.. nak cilok tp sopan, hahahahhahha

hanisakura said...

hahahhahahahahhaha.... gelakgulinggulingsmbilmenghentakhentakmejadanmenitiskanairmata.heheh..

lawak arr.. ermm lagu malaysia byk guna 'aku', 'kau', 'mu' n etc..
tp kalo dipk secare logiknyer, jrrg ader kapel gune 'aku' 'kau' sesama sendiri. byk gune 'saya' 'awak' gak. hahah

Rozita said...

rasa kelakor plak ntri nih..
tp nape ada 'rungsingggg' itewww

Masy said...

hanisakura,
mak aihh... sabo2 hehehehhehe

betul tu.. si Anul je yg ckp dgn tunang dia guna 'aku-kau' hehe

kak rozita,
;))
hal keje kak.. huhu

Zareda Norman said...

rasa macam kurang jiwang pulak bila dha tukar lirik tu.. ehhehhe tak menangkap ke sanubari gitu kata kat orang

Marjina said...

lagu negaraku pun guna "ku"..tak guna "saya"..

klo tko mcm kak masy wat..jadi >>

"negara saya...tanak tumpahnya darah saya..."

Tapi..apa kaitan ku dan kamu?

**sy mmg gelak tak hengat baca entry ni..cayalah kak masy!

Masy said...

kak zar,
tu lah kan... klu akak perasan, masa kita berdoa pun kita bahasakan diri kita 'aku' dan address Allah as Kau. mebi tu buat kita rasa lebih dekat di hati kot (alamak tv9 pasan tak ni hehe)

marjina,
sopannyee la pulak klu lagu Negaraku pun kene tukau heheheheh

:))

13may said...

blues nampak :D

Masy said...

13may,
hahaha mane der wehh.. :D

moment said...

'awak' lg weird la.. mcm geli2 je..huhu

'kamu' lg ok.. huhu

Masy said...

wafa,
haahahahahhah mmg pon ;)