Friday, October 16, 2009

446: Dah lama orang Melaka ni tak berpanton


Sebelum aku mula merapu
meh mulakan dengan bagi salam dulu
sikit ingatan untuk semua tetamu
dah masuk sini, jangan lupa klik nuffnang tu huhu

(salam sume)

Dua tiga menjak ni rasa tak kena
tapi makan selera je, tidor pon lena
gastrik jelah yang tiba-tiba menjelma
tatau laa tu ade ke tidak kene mengena

Dah berapa lama aku dok mikir
sambil berjalan ke hulu ke hilir
berapa banyak laaa punya anasir
bikin kepala batu aku jadi kepala pasir

Ada sesetengah hal hati dan peribadi
bukan takmo dipandang dengan teliti
tapi bila dipandang, mata berduri
sakit tu, nak tunggu baik bukan makan hari

Bila sesekali aku mengelak
bukan sebab aku nak buat lawak
rasa diri macam tak layak
ko ape tau, ingat aku saje main cak kun cak?

Cuba jugak nak bagi perhatian
tapi kekadang rasa tak daya nak layan
bukan sebab takde perasaan
perasaan tu banyak, lebih 10 tempayan

Dek lebih 10 tempayan tu lah
jiwa makin lama makin gundah
melantak sampai berat bertambah
ade masa rasa macam nak pindah randah

Soal jodoh bukan macam soklan periksa
kalau takleh jawab, hentam pon takpe
lagipun bukan setakat kita-kita je
mak bapak, satu keluarga terlibat sama

Kalaulah kita ni dok kat bulan
kan senang, tak payah pikir tohmah dan cacian
cuma nak kene pikir soal makan
kat bulan tu ade ke ikan dan belacan?

Jangan persoal chenta adinda
kompem 10 tempayan tu kanda sorang je yang punya
masalahnya... dinda musykil dan selalu tertanya
tempayan kanda tu berapa je untuk dinda?

Bila kanda majorks pandang kat dinding
kepala dinda otometik gear terus pening
cakap salah, tak cakap kang bising
bikin jiwa dinda bertambah laa runsing

Sape-sape pun tak akan tau
betapa laa dinda ni selalu tersedu-sedu
mikirkan chenta kita yang berpotensi tak bersatu
tapi dinda pasrah je kanda, ai rela yu..

Kan selalu dinda kabo kat kanda
jodoh tu sume kat tangan Dia
dinda ni bertahan, semua demi kanda
walaupun dinda tak sure takat mana kita leh bahagia

Janganlah kate dinda ni tak kisah
kalau tak kisah, dah lama dinda blah
walaupun badan dinda ni boleh kompius dengan anak gajah
tapi insyaallah takat Fahrin Ahmad tu, eleh.. keje mudah :p

Ape-ape hal kita wat istikharah
tengok telunjuk Allah ke mana mengarah
kalau kataNya kita ni takleh dipisah
cakap banyak takde, moh le kita nikah!



Peringatan : budak-budak skolah, plis jangan folo cara pembuatan panton ni heh. salah ni. kalau nak pandai wat panton yang betul bole lulus cemerlang, nanti kakak ajar ok (kakak tu :p)

13may, aku pinjam konsep hang naa.. kene bayau royalti ka?

32 comments:

arianna adrizal said...

hahhahahaha~ pantun yg kemudian2 tu da mcm nk kata sy je. =p

Mr PenyuBiru said...

dari pantun ko ni aku dah bleh agak result BM SPM ko.hahaha

joegrimjow said...

klu buat ab sampai z lg stylo
hehe

Zareda Norman said...

masy

baca aje akak dah resah
bunyi macam besar masalah
apapun hati kena tabah
nak bahagia bukan kerja mudah..


kena usaha dik sampai ke titisan peluh yang terakhir tau.. hehhehe

Masy said...

anne,
haahahahhahah tau takpe :))

penyu,
BM aku dapat 3 arr. ko ingat ape, fail? :p

joegrimjow,
mak oihh.. gigih giler ah nk wat panton camtu hehee

kak zar,
balas2 pantun ye heheeheh

betul tu kak. dgr tu anne! eh? anne plk yg kena? hehe

Jard The Great said...

kak masy.. sungguh chumel la pantun hang.. jiwa kaco jugak ke?

Rozita said...

panton ngan pantun tak sama ke?

Masy said...

jard,
mekasih2.. hehehe. taklaahh... saje je :)

kak rozita,
sama kak :) saje je eja camtu ehehhhehehe

Abang Long said...

Ayam merokok diatas batang,
Penyu bersalin atas cadar,


Kalau pandai sambung ...

achik said...

w/p panton jiwa kacau, tapi saya nak gelak je baca.. best2.. ai laike!!! :D

Masy said...

abglong,

ayam merokok di atas batang,
penyu bersalin di atas cadar,
stakat pantun macam ni, alaa kacang,
takde ke pantun lain yg lagi mencabar?

waaahhhh hahahhha

achik,
hehehehe gud2 i laikee u laikee hehe

Mak Su said...

mak aiii.... sampai 10 tempayan...

perasaan di tempayan, dicurah jangan

Anonymous said...

pantun 3 kerat

masuk page ni dah berkali kali
iklan nuffnang tak kuar kuar lagi
camna nak klik kasi ko kaya ni?

Oo...2-3 menjak ni tido tak lena
meh aku ajar satu cara
nak tido kena tutup mata, bukan takat tutup lampu saja

jalan ke hilir dan ke hulu
kepala batu aku tahu
kepala pasir camna tu?

antara mata dan hati
please la...jangan cucuk mata dengan duri
kang jadi cam citer P.Ramlee

meh saya nak tanya awak
apa beza cak pong dengan cak kun cak
sila jawab yea...jangan elak

dok termenung tengok tempayan
sambil blues layan perasaan
buat camni sempoi kan?

ko ni buat apa susah susah
10 tempayan tu ko kasi pecah
kan senang nanti bila nak pindah

soal jodoh ni aku no komen
sebab ni bukan benda main main
so..ko boleh refer kat org lain

ko ingat senang nak dok kat bulan
even ada ikan dan belacan
tapi kat mana ko nak cari jamban?

ishhh...kadang2 aku heran
asyik asyik ko sebut tempayan
nak suruh lelaki kasi tempayan ke buat hantaran?

alaa...ni style majuk tengok dinding
Cara lain ko buleh tengok siling
tak pun atas lantai ko guling guling

cinta tak semestinya bersatu
sebab cinta mungkin lebih dari tu
so...ehem ehem..kenyit mata sikit kat u ;)

Oh! pasal jodoh lagi sekali
aku no komen lagi
apa2 pun...moga jumpa kebahagian yg di cari

kat sini aku ada sedikit gundah
jenuh aku pikir cari jawapan tak sudah sudah
ko ni suka kat fahrin ahmad atau suka anak gajah?

Btw, aku harap ko tabah
bila ujian menimpa, jgn tensen tak tentu arah
jangan lupa jemput kalau nak nikah :)

sekian...

13may
11.30am
16th October 2009
Penang

kurzz said...

hahahaahhaaa...13may lawak la korg nih..haa masy jawab2...

yana said...

entry yang ni paling saya sokong klu nak buku kan..gelak x hingat dunia

hahahahaha siap ada orang balas tuh ;p

terus kan berpantun..keras dah pale hotak nak perah buat pantun..

Masy said...

maksu,
nk simpan bikin pekasam :)

13may,
adoiii panjangnye hahahahhhhaa. ko ni nk buat entry, pi laa buat kat blog ko hahahahaha

nanti2lah aku jawab :))

kurzz,
awk tolong jawabkan bole? ;))

Masy said...

yana,
hahaahahha suke eh? yelah2 insyaallah ade rejeki, bole buat buku neh :)

Erina Asmawani said...

hemoh hemoh hemoh..comeynya pantun ni kak masy oi..pastun last paling comeyy ;)

macha_sezs said...

cakap banyak takde, moh le kita nikah!


wahaha~extreme nih!

Masy said...

erina,
hehehe comel cam akak x? muehehehh tengkiu2 :)

macha,
panton stret to d point temanya ye :D

noor afzan said...

stylo tu..
pantun 4 kerat ke puisi nih?

Sharif John said...

Ini pantun ke?

Masy said...

noor afzan,
puisi kot? tapi bkn pantun sbnrnya.. klu pantun xleh sama ritma last tu dlm empat2 baris..

john,
jawapan spt kat atas hehe

ad3ck said...

tu dia 13may da reply dengan pantun balik! jawab, jawab hahaah.

Marjina said...

2 3 kucing lari,
Mana nak sama kucing belang,
Memang laa kucing lari tak sama kucing belang,
Sebab lari (kata kerja) lain "kaum"nya dengan belang (kata sifat)

HEMY said...

nak dok bulan tuu..ekekeke...kalau ko ajak aku nikah..aku on je masy...hantaran i 4K cukup

13may said...

marjina:

2-3 kucing belang
sambil lari sambil meow meow
bila nafsu galak dah datang
kucing belang bunyi meow meow mau

Masy said...

ad3ck,
ni bukan ruang berbalas pantun ye hehehehe (alasan malas nk jawab lalalala)

marjina,
haa betul gak eh? heheheheh tp mungkin org yg buat pantun tu x jelaskan yg sbnrnya kucing yg berlari tu tompok2, sbb tu x sama dgn kucing belang. agaknya laa.. :)

anul,
hantaran ko eh? :p

13may,
kucing gatal!~ :p hehe

arianna adrizal said...

yapedaa.. libatkn org ni =p

Masy said...

anne,
ade ke? lalala~

semutapi said...

pantun ni untuk siapa? Duabelas?

Masy said...

semutapi,
ha'ah ;p kemsalam kat dia eh.. hihi