Monday, April 12, 2010

506: Hikayat dari Madinah ke Mekah

Secara jujurnya, aku lebih sesuai dan selesa dengan cuaca di Madinah berbanding Mekah errrr maksud aku, masa aku pergi tu lah. Madinah ialah tempat yang bercuaca ekstrim. Takde cuaca sepoi-sepoi kat situ. When it's hot, it's sizzling, damn hot. And when it doesn't, it'll be.. icy cold la kot. Untuk orang berkulit Korea cam aku neh, aku prefer sejuk daripada panas. Gedik ah eh. Ape nak buat, kulit orang romantik memang camtu. Hohehohehohe.

Malam terakhir di Madinah ekcely menerbitkan jugek rasa sedih di sudut kamar hatiku *tu dia Jamal Abdillah dah mai dah*. Serasa pilu sket. Tak dapat dah nak bersesak-sesak masuk mesjid, langkah kaki badan kepala Arab ni sume nak cari saf depan, tak dapat dah nak jalan-jalan shopping pastu ada orang kejar semata-mata nak tanye aku dah abes shopping ke blom, dan tak dengar dah la suara pakcik yang mengazankan tiap-tiap waktu. Sebab tu laa walaupun aku ekstrim punye penat, tapi demi laa nak jengah Raudhah untuk kali kedua dan terakhir tu, aku gagahkan jua.

Penat, ngantuk, marah (dengan polis Arab yang diskriminasi giler tu) dan pressure sket, tapi aku redah demi nak mengucapkan salam babai pada Rasulullah T__T

selamat jalan, kasih
sampai jumpa lagi

biar kisah ini kan ku kenang slalu

- Mamat -



Jumaat, 26 Mac 2010. Lepas solat Jumaat, bersiap² untuk gerak-gerakhas dengan menaiki bas ke Mekah. Perjalanan yang panjangggggg... teramatttt... tapi sebelum tu, singgah di Bir Ali untuk miqat Umrah.

@ Bir Ali, Madinah. oh ye, jarak antara Madinah - Mekah ialah 500km. sekian adanya


Ya di sinilah. Aku tengah tunggu kekawan yang dah terbatal air sembahyang - dorang nak gi amek wuduk la. Fuh mujur aku masih bertahan, kot tak kuaser aku nak beratur masuk toilet. Macam la dorang tu beratur kan kan kan. Masa aku snap pic ni, sebenarnya baru je terlepas adegan bertumbuk antara jemaah perempuan. Giler hape tah dorang ni, nak amek air semayang pun sampai bertumbuk². Aku tumbuk sesekor kang baru tau T______T

Nak kuar dari mesjid ni pon nyaris bertumbuk. Nyaris plak tu aku pon kene skali. Puah-puah-puah datok aiiii (ni orang Melaka nyer kata² kalau tengok orang dah melampau neh). Aku rasa keadaan masa aku gi open konsert kat KLCC zaman aku student dulu pon tak macam ni punye haruk. Huhuhuhuhuhu. Sian aku tengok orang-orang tua yang terhimpit cam nasik impit time tu. Aku kesian kat orang kita je laa, orang dia.. ermm tua ke muda ke sama je perangai.

Eh dok mengumpat orang Arab je dah makan dua perenggan. Grrrr...~

Kemdian perjalanan ke Madinah diteruskan. Aku cuba-cuba gak takmo tidur, tapi gagal. Jauh tu 500km! Aku rasa ntah la berapa lama atau berapa kali aku bangun-tido-bangun-tido, dipendekkan stori - kitorang sampai di hotel dah tengah malam. Dan start buat umrah menjelang 12.30 malam. Kalau ikutkan penat, boleh je nak tangguh buat esok. Tapi rukun umrah tu nak kena jaga, bukan senang tuh. Makanya kita buat jelah. Lagipun perasaan membuak² nak tengok Kaabah mana la dapat nak ditahan². Alhamdulillah umrah pertama selamat dilaksanakan menjelang 2.30 pagi.

Masjidil Haram at noon. shining~

Abes umrah Mr Sivaji ajak layan teh pulak. Aku bukan suka sangat pun, tapi dah orang belanja - bedal jelah huhu.

Hari-hari seterusnya diteruskan seperti biasa. Ada hari diisi dengan aktiviti ziarah - sama ada ke tempat yang dah siap diplan oleh pihak agen ataupun aktiviti ziarah ke kedai-kedai berhampiran dan berjauhan. Hahaha. Kalau diikutkan, kebanyakan barang di Mekah jauh lebih mahal berbanding di Madinah. Contoh satu la eh, Al Quran yang dijual untuk wakaf - harga di Madinah ialah 20 riyal berbanding di Mekah 40 riyal dengan saiz yang sama. Hmmm..~

Tapi kalau nak barang murah, ade je. Kene rajin jalan laa (macam kitorang). Ada je kedai satu riyal, kedai 10 riyal. Barang sama je. Tapi dah tentu la yang seriyal punya kedai tu jauhnye puluh-puluh riyal. Haha.

Sepanjang seminggu di Mekah, alhamdulillah aku dapat mengerjakan 3 kali umrah untuk diri sendiri dan sekali untuk abah. Dalam group kitorang, hanya 2-3 orang je yang buat umrah sampai 4 kali. Yang lain semua 3 kali je sebab tak larat. Aku paksa diri untuk buat 3 kali untuk diri sendiri sebab pahalanya menyamai pahala orang yang mengerjakan haji. Biasalah... dulukan diri sendiri baru buat umrah untuk orang lain hehe.

Ok panjang dah ni. Entry last pasal Umrah akan diupload lagi 2 hari. Hehe.

24 comments:

Zareda Norman said...

kak zar dulu dapat buat 7 kali umrah utk diri sendiri.. err bukan 7 kali umrah pahalanya bersamaan 1 haji jer? Kalau salah harap betulkan. :) tapi kak zar buat tawaf sunat buat seluruh ahli keluarga, tu yg kol 2 pagi pun masih gigih buat tawaf sunat.

Kita doa doa Masy, semoga dapat pergi lagi dan kali ni buat haji pulak.. InsyaAllah

Masy said...

kak zar,
ntah la kak, dah dorg ckp mcm tu - mebi akak nye yg betul kot sbb bunyiknye cam lg relevan je? x kisahlah hehehehehe

insyaallah kak, kita doa sesama ye :)

Super Nia Hana said...

nk wudhuk pun nk gado...dahsyat ekk org arab..diorang berebut nk dapat pahala.
cuba kt malaysia..ada tak yg gado kt surau sbb nk amik wudhuk..

kt sogo nampak arrr..rebut2 gitu..ekekeke

Masy said...

hana,
berebut nk dpat pahala laa sgt klu dah gaduh camtu. drpd elok dtg msjid dpt pahala, klu dah gaduh, dpt ape la agaknye? heh.

Lee Novotny said...

wowww bersinar sinar pulak Masjidil haram towers tu kan??? amazing!! ehh silap...patut mak kata: Subhanallah! :)

Masy said...

lee,
itulah :) alaaa mana2 pon sama je, it just a matter of language - tp maksud sama je kan ;)

HEMY said...

alahhaiiii..bila la nk dpat chance wat umrah..

kalau aku kat situ diorg tak ajak bertumbuk kot..mau kena kidnap kena rogol..aku jambu...laki arab pn suke...fuh..bahayaaaa

Masy said...

anul,
insyaallah ko doa2 laa..

ko yakin ke lelaki arab suka? hahahahhaha demmmmm

angel_baik said...

seronoknya baca citer akak dah sampai ke sana..

kak,

nak tanya

1. dekat kawasan mekah & madinah mmg boleh bawak kamera ek?.. boleh senang2 snap camtu je ke?..

2. byk tak bawa baju kat sana? risau nanti klau bwk byk, nanti tak pakai plak, kalau bawak skit nanti tak cukup plak..

thanks sudi jawab :)

Masy said...

angel_baik,
thanks sbb sudi baca :)

1. takde masalah pun nk bergmbr kat kawasan mekah n madinah. cuma nk bawak masuk masjid tu jelah prob sket. kat masjid nabawi totally forbidden (utk perempuan je, lelaki bole bwk masuk huhu), unless berani nk simpan dlm stokin ka, dlm baju ka.. tawakal la. tp klu kena rampas jgn nanges hahaha. dlm masjidil haram security longgar. make sure beg yg agen bg (yg ade gmbr bendera Malaysia tu) bawak ke mana2. klu nk masuk masjidil haram - walaupun dorang check, tp dorg akan lepaskan bila tgk bendera M'sia :)

2. aik mesti la bawak, xkan x bawak kot hehehe. mcm akak aritu, bwk separuh drpd keperluan sbb kitorang basuh baju almost everyday. klu x cukup baju, beli jelah kat sana. bkn mahal pon (klu cari yg x mahal ler hehe). 10 riyal pun bole dpt baju labuh..

itu saja :)

Firol said...

pas baca entri hang, belek-belek buku tabung haji.....

ehmmmm.....bila nak penuh ni

zonaku said...

ms 1st time nmpak kaabah rs syukur n syahdu kan?????
aku sampai time asar... sian mak aku, letih travel jauh

then abes time maghrib

k.e.r.i. said...

ayah suruh kumpul duit gi haji terus.
huhu.

Masy said...

firol,
tu dia hehehehe.. takpe doa2 la ade rejeki nanti :)

zona,
1st aku tgk kaabah masa umo 6 tahun, 6 tahun belum reti syahdu kot? hehehe

oo buat siang mmg penat sket sbb panas huhu. tgh malam tu at least angin sepoi2 bahse arab ;) ngehehehe

keri,
bole jugek, takde masalah pun :)

angel_baik said...

kak, mekasih sudi jawab.

Sy tgh berdebar nie.. insyaallah kalau tak der aral, awal bulan 5 akan berangkat ke sana..

byk benda yg nak tanya, tapi mcm blur.. uhuhu..

harap2 semuanya akan berjln lancar..

Masy said...

angel_baik,
takde hal :)

oo... 1st time ke? debar2 tu agaknye eksaited kot hehehe. jgn lupe pi kursus umrah ok, byk ilmu bole dpt nanti. klu tak faham, bole tanye pd ustaz kat situ :)

insyaallah.. akak doakan selamat pegi n selamat balik ye :)

ymn said...

3 4 hari nie ak cuba cari button "like" ..tp x jumpa..

so , i hope u understand wat i mean .
yeah i mean it.

Mr PenyuBiru said...

seb baik ko jadik blogger,bleh lah share pengalaman menarik ni. jeles plak aku mentinguknyer. err..bos ko taknak sponsor org luar plak ke? pahala besar ooo.hehe

Masy said...

yaman,
ha'ah eh..xde button 'like'. pengaruh fb la ni..

ermmmm.. u like the whole story, the place - kan kan :) thanks~

penyu,
huhu jgn le jeles2.. insyaallah ade rejeki ko nk gi sana. kumpul la duit nuffnang ko yg ratos2 tu. x lama lg bole la gi umrah heheehhehe

bos aku bole sponsor ex staff je, itu pon x full. tp xde plk ex staff yg folo, sbb nk topap blk yg dia x sponsor tu pon ribu2 gak heheheheheh

achik said...

bestnyaaaaa.. baca pengalaman orang, rasa tak sabarnya nak jejak kaki.. nak kena mula menabung ni..

yonna said...

Aku tumbuk sesekor kang baru tau T______T

HAHAHAHHAHAHA lawaknya part ni. gelak gila2 yonna hahhahhaha. mcm la kuat sgt nak tumbuk.diorang kat sana 3x ganda besar dr orang Malaysia ni ha. hahaha

500KM?
fun fuh fuh.
dari penang nak ke JB.i guess? hahaa.

alhamdulillah, dapat jugak akak buat umrah kan? :) hihi

Masy said...

achik,
yaaaaa startlah dgn mmbeli sebijik tabung ayam hehehehe

yonna,
tau takpe! hahahahaha

ye kot? ke jauh lg?

alhamdulillah... syukur2 hehehee

didi said...

huhuhu betul..nak top up yg belen2 xsponsor tu pun nak nanges..nak mintak installment, malu ar..tgk buku bank alahai :(..haih

Masy said...

didi,
huhuuh