Friday, June 18, 2010

536: Niat Kena Baik, Barulah Jadi Barang Baik

@ my brother's house last Saturday. baru lepas buat cabutan bertuah ni. ke.. sebelum? ntah, lupe dah hehehehe. semua ada. nampak tak? hehehe


Pagi tadi aku singgah di stesen minyak. Nak isi minyak ketelah, takkan nak mandi minyak pulak ye tak. Dah lama gak rasanya aku tak ke situ memandangkan kat area rumah aku pun ade stesen minyak yang sama. Pagi ni aku pilih stesen minyak itu berdasarkan kedekatan lokasinya dengan opis aku so... jomlah kita jengah port lama. Heh.

Elok masa aku nak gi bayar, tetiba terserempak mamat pekerja situ yang dah lama jugak la aku tak nampak. Errr.. dia ni dulu penah usha-usha aku gak tapi aku biar jelah. Walaupun badan dia lagi besau daripada badan aku, tapi aku yakin yang umur aku lagi banyak daripada umur dia. Tak banyak sangat laa kot. Paling-paling pun beza 3-5 tahun.

So tadi masa bertembung tu, dia senyum - aku balaslah. Ada potensi dia tak ingat aku kot. Bagus jugak. Lepas bayar, aku tuang punya tuang - nasib baiklah dia tak datang. Kalau tak, kompem dia datang ajak borak sambil aku menuang tu dan aku pun akan ada rasa menyesal sebab isi penuh T____T Cuma bila aku dah masuk kereta, baru dia datang. Senyum senyum. Eh budak ni. Ok la senyum tu sedekah. Sedekah laa minyak kete barang setangki dua baru la dapat pahala berganda.

Budak rumah aku dulu pun selalu cakap, layan jelah. Ntah-ntah dia anak tokey stesen minyak ni ke, boleh dapat minyak free. Eh kuaser la aku.

Bila aku tengok orang zaman sekarang ni, ramai yang macam tu la eh. Macam.. yelah. Berkawan dengan orang siap berniat tu. Dan pasang niat nak paw sekian-sekian. Nak mintak itu ini. Nak tumpang senang. Nak ada kabel. Nak macam-macamlah. Takleh ke kalau berkawan tu sebab nak kawan je. Tak rasa bersalah ke eh. Pelik pelik.

Pastu kang dah la paw orang, bangga plak tu cerita kat orang sana sini, siap tunjuk resit lagi (ok ini kisah sebenar). Macam laa orang nak tau sangat pun.

Dah la. Panjang lagi aku cite ni kang, jadi mengumpat pulak.

Ada sape-sape berniat terpesong ke nak berkawan dengan aku? Aku miskin hinaaa berselubung dosaaaaa *lagu ape ni eh*

# Zona ajak derma darah besok tapi aku takot jarom laaaaaaaaa T_________T nanti aku pikir lagi

kalau aktiviti macam ni, suke la aku hihihih~ takde ke sesi menderma kegembiraan? huhu

24 comments:

Mr PenyuBiru said...

ntah² mamat tu senyum sebab ko lupa tutup tangki minyak kete tak? ko ni perasan je lebih. hehe..

hanisakura said...

hahah.. cam hampeh la encik penyu nih. sedekah kegembiraan? ader. join la yayasan salam ker or aper2 jenis badan kebajikan la. yg slalu buat aktiviti amal utk anak2 yatim.

achik said...

best, meriah berkumpul ramai2 camtu.. :D

Masy said...

penyu,
eleh dengki la tu takde org pam minyak usha ko hahaha

hani,
ooo betul gak. ade sape nk sedekah kegembiraan kat akak x? hehehe

Masy said...

achik,
best2 :)

farwalis said...

saya tengah cari idea macam mana nak berkawan dengan liyana jasmay ni

@xiM said...

sekarang sudah ramai yang berkawan tak ikhlas..semua bersebab.yang paling utama kalau pasal duit semua laju.

dunia oh dunia..

Masy said...

caki,
cari awek lain laaa.. akak x restu ko dgn dia. hahahahaha

axim,
kebanyakannya mcm tu la.. harap2 kawan2 kita bkn dr golongan yg terkutuk camni laa eh.. :)

Erina Asmawani said...

saya brekawan ngan akak ikhlas tawww ;))

zonaku said...

hehehheee.....
ntahnye....

salahkah sekadar berkawan??????? kumpul kawan kan lebih baik dr kumpul hutang


er.... aku pun penakut.. tp pikirkan kesihatan n mungkin ketakutan kita tu beri peluang insan lain teruskan kehidupan n beribadat.... apa lah salahnya kannn

zonaku said...

tapi jarumnya mmg la sangat besar!

hhuhuuhuuuu

Masy said...

erina,
ehem ehem akak tau ;) akak pun tauuuuu.. takde niat nk pow ABC fradoo hahahahaha

zona,
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa takpe laa... aku wakilkan ko jelah klu dah gitu. lgpon ade org tak bg aku pi derma, aku yg menurut perintah. huahahahhhaaaah

KAKTINY said...

derma gembira??.. macam2 ko ni dik oii..

zonaku said...

iyer laaa......

perintah kene ikut la kan...
x per.. lain kali coba lagi!

Masy said...

kaktiny,
akak pun cara nk derma gembira kat sy... jonis jonis lalalalalala~

zona,
lenkali la kot. ko watpe esok weh?

Jantan Keparat said...

mndi mnyk??
hahahaha..
silakan..
ala..
pg je lew derma darah tue!

donnyien said...

Salam ziarah,
Singa sebentar beri komen ya.Seronok baca post kamu kelakar.teruskan.

Firol said...

kawan dengan ikhlas..dan derma pun kena ikhlas...aku dah tiga kali derma darah.

yonna said...

yonna kawan dengan kakak sebab kakak ni lawak.

errr okay tak ayat pemanis mcm tu? LOL

zino said...

niat orang hanya Allah yg tahu.. kita hanya tau apa yg kelihatan di luar saja..

fndrocka said...

jujur dalam berkawan tu memg susah lah nak cari..kawan yg jujur tu macam anugerah tuhan la. benda2 camni boleh detact secara batin je..huhu..kalau dah faham rencah dunia...baru boleh bezakan mana satu kwn

Terbaru : Dilemma Wanita Gorjes

Masy said...

JK,
aaaaaaaaaaaa x pegi pon heheheh

salam donnyien,
mekasih2 :) heheh

firol,
aku cuba utk ikhlas tp aku takot. ikhlas tp takot, tajuk album tahun ni. huhuhuuhu

yonna,
bole laa.. cupcake 12 bijik jgn lupe sbg pelengkap kemanisan hahahaha

abah zino,
betul tu...

fndrocka,
betul2. kadang tu bole detect bila kita jadi susah kaa.. sakit kaa.. tgklah sape yg still ada lg. heh. tp susah gak tu nk ckp.. hmmmmmmmmmmmm~

arianna adrizal said...

aduhaiii.. gelak2 gatal perut bc..

Masy said...

anne,
aikk...mcm tau je yg mana tu hehehe