Wednesday, August 11, 2010

559: Terawih Pertama

Salam sume.. (mode Ramadhan. hehe)

Alhamdulillah, dah selamat berpuasa pun kita sume ye. Yang berpuasa la, yang tak dapat tu takpe.. period bukan sampai sebulan pun kan. Kecuali la ade plak yang saje-saje memeriodkan diri sampai sebulan tu... Hmmm.. itu urusan anda dan Pencipta ya *cas² penceramah plak*

Malam tadi, aku pilih surau dalam kawasan apartment aku ni jugaklah - macam tahun lepas. Tapi tahun ni bagus la, sebab diorang buat 8 rakaat je (ooooo itu yang ko kata bagus ehhhh Masy). Haha. Yelah bagus untuk aku. Sebab kalau dorang buat 20 rakaat pun, kompem aku buat 8 je jugak. Ye ye.. aku jahat. Huhu~

Tahun ni, errr maksud aku - malam tadi, ramai la jugak berbanding hari pertama tahun lepas. Dah start penuh la kot apartment ni sume. Sementara nak tunggu azan isyak, buatlah ape yang patut. Dah penat, aku renung surau ni. Tingkapnya mengingatkan aku kepada tingkap surau kat kawasan rumah aku di Sungai Udang itu. Aku rasa memang dah standard kot tingkap surau macam tu.

Terimbau kenangan masa kanak-kanak, mak abah selalu angkut kitorang gi surau. Kalau diikutkan, bukan masa terawih je - ada dah jadualnya. Yang aku ingat.. Hari isnin dan khamis memang ke surau waktu malam.. Hujung minggu plak waktu subuh dah tentu kena heret skali. Mengantuk weh! Biasanya kalau time subuh tu, lepas je solat jemaah - aku terus tidur je kat belakang. Mak aku tak marah pun hehe.

pakcik gugel kata ameklah pic ni

Pernah gak aku liat takmo bangun ikut dorang, aku siap sanggup dok umah sorang-sorang tu. Bingai haha. Tapi takde maknenye, kalau rasa nak kena sesah dengan bapak aku pepagi buta tu, ha buatlah perangai T___T

Masa terawih, aku tak berapa suka bila bapak aku jadi imam. Sebab dia baca tertib, makanya lambat la terawih tu abes. Hahaha bertuah punya anak! Aku lagi suka kalau arwah Ustaz Hamid tu yang jadi imam. Ko baru nak rukuk, dia dah bangun. Baru bangun dari rukuk, dia dah sujud. Giler laju! HAHAHAHAHA. Tapi kalau markah dikira dari segi kesedapan suara, aku tetap vote bapak aku la. Itu dah mesti. Ngehehe.

Berbalik pada story berterawih kat Shah Alam.

pic tetaplah ehsan pakcik gugel

Ramai jugak budak-budak yang datang. Tapi paling takleh blah bila budak-budak lelaki ni pakat baca Al Fatihah kuat-kuat. Tak khusyuk laaa aku dibuatnya hahahaha. Tau-tau jelah budak² skolah, baca kuat satu hal - siap beralun lagu macam baca depan cikgu. I wonder dalam kepala otak imam, adekah dia pun terikut-ikut bacaan budak-budak tu. Bukan takat Al Fatihah je, bacaan dalam rukuk dan sujud pun diorang pakat baca kekuat T____T Kesian imam. Hahahaha.

Nak buat macamana kan, kata nak mendidik. Saboo jelah. Mendidik maksud aku.. bila bawak budak-budak pegi surau, mendidik dorang supaya tak rasa liat nak pegi surau bila dah besau sok. Ada ibu bapa yang tak suka bawak anak-anak gi surau, alasannya mengganggu jemaah. Dan ade gak ahli surau / masjid yang tak suka jugak mak bapak bawak budak-budak gi surau. Aku tak nampak apa relevannya. Kalau dari kecik tak diajau, agak-agak dah besau sok dorang nak ke gi surau?

Berangan la weh.

Budak-budak memang la ada masanya mengganggu. Kena ajau la. Kalau gi kat Mekah dan Madinah, jangan kata budak - baby dalam pantang pun dorang angkut gi masjid. Tapi yelah eh.. Environment kat sana lain, sini lain. Aku sok kalau ade anak pun, rasanya bila dia dah mengerti sikit kot baru aku angkut gi surau. Kot tak, ade plak yang kena lepuk depan-depan jemaah kalau buat perangai sok T___T Sape yang malu? Bapak eh jugak. Aku tak malu der. Hahahaha.

Terawih kat mana korang semalam? Atau dalam ayat yang lebih proper, korang terawih kat mana malam tadi?

23 comments:

Mak Su said...

maksu lepak dpn tv jer semalam, sebab [teettt]

en_me said...

salam ramadhan dan selamat berpose cik masy masy ittewww..

Anonymous said...

aku terawih kt surau dekat ngan umah je..senang. jemaah x ramai sgt dan xde la malu sgt nak kuar saf sbb aku wat lapan rakaat je pon ;p

ann

Masy said...

maksu,
hahaahhahhaa raya awal2 eh :)

en_me,
slmt bpose gak hehe

ann,
kali ni aku tak segan dah sbb kuar sama time dgn org len heheheh~

achik said...

suka tgk gambar last tu.. nampak kusyuk tul budak tu.. comel..

Firol said...

try buat 20 la...tahun depan belum tentu dapat buat

Masy said...

achik,
comel kan? heheheh

firol,
aku ikut imam weh. heheh~

HEMY said...

mmg bagus bawk gi surau anak2 kita untuk dididik..tp mak bapak lupa nak didik kasi senyap diam je kat blkg..

orang dulu anak2 dia skali kena jeling memang senyap la..

aku perati anak skang dah lari2 sume smpi ada jemaah tkleh nk sujud sebb anak dia dok depan tu..tak marah pn..kena la marah skittt

frwls said...

siapa niat buat 8 kena duduk belakang2. susah pulak nanti orang nak buat rakaat ke 9 nak solat...huhu

Masy said...

anul,
ye betul.. kita dulu kecik2 kene tenung je dah kecut. bdk skrg klu ko ckp, siap menjawab lg. mana la x kena lempang sekeping. hisshhhh~

caki,
kdg2 yg niat buat 8 tu dtg awal drpd yg niat nk abeskan.. so camno tu? hehehehe

me3n said...

Kak, kak carik gambo tuh letak keyword apa?

Mr PenyuBiru said...

salam ramadhan juga.

kisah terawih zaman kanak². teringat ada budak suka kacau bile time org sujud.ade yg suka cucuk buntut ngan jari,ade yg angkat kain pelikat.mmg nak solat pun tak kusyuk.err.. aku tak buat keje tu dan aku tak pernah kena.hehe

ymn said...

salam ramadan dan slmt berpuasa .

Masy said...

me3n,
akak guna 'terawih'. hehehe

salam ramadhan penyu,
memula tu aku mmg x pikir ko.. tp sbb ko buat disclaimer tu, aku agak ragu di situ ye hahaha

yaman,
slmt bpuasa jgk.. :)

PnConfused said...

akupon ragu2 dgn stetment penyuk tuh...

Masy said...

pnConfused,
ko pun keliru dgn ayat dia kan heheehe

arsaili said...

salam ramadan dan selamat berpuasa sis

fndrocka said...

5Tahun aku study kat perlis..terawih 8rakaat je...rileks je kitaorg.haha

Masy said...

salam arsaili,
waaaa lama x nmpk :) slmt bpuasa bro!~

fndrocka,
org perlis kan mmg tutup kedai awal hehehe

mya said...

betul kan masy.
kita ni bkn taknak menggalakann bwk budak2 dtg masjid, tp kdg2 rasa mengganggu. terutama budak2 lelaki..

errr akak tak terawih malam tadi. heh.

Masy said...

kak mya,
yep. tp kat situlah sbnrnya peranan mak apak dia.. kene la ajar anak dia beradab. bak kata anul, dulu kita mak apak jeling je terus senyap. budak2 skrg ni siap nk kene naik tangan baru nk berenti - tu pon ade yg keras kepala tu.. isk2..

heheheheh~

Sierrauniform said...

terawikh di rumah sajork..nti ammar besau dah reti solat bleh solat kat semejid

Masy said...

rembo,
bole je.. jgn x buat lak, rugi wooo.. ammar dah besau nanti leh la jadi imam ;) hehe~