Monday, August 16, 2010

561: Day 05 → Something you hope to do in your life.

Sesuatu yang aku harap untuk lakukan dalam hidupku yang fana ini. Ape ye.

Suatu masa dulu. Dan sebenarnya sampai sekarang pun aku macam masih berharap lagi untuk buat perkara ni. Tapi mungkin susah nak direalisasikan atas beberapa sebab yang tak dapat dikompromikan.


Aku teringin nak tinggalkan Malaysia.


Pergi ke negara lain. Sambung belajar (errr dulu laa) ataupun bekerja di sana. Di mana? Di mana-mana pun boleh. Asalkan ada line internet HAHAHAHAHA.

Rasanya dari zaman aku lepas SPM dulu aku dah berniat nak buat macam tu. Tapi masa tu just teringin nak sambung belajar kat obersi. Dah siap isi borang, cadang nak amek TESL dan aku pilih UK untuk tujuan tu. Memula mak aku macam membantah, tapi bila dia tau yang TESL means TEACHING bla bla bla, terus dia suka.

Aku plak yang tak suka. Doa macam nak rak, mintak-mintaklah tak dapat hahaha. Aku memang la nak pegi obersi, tapi aku takmo balik nanti jadi cikgu. Takmo jadi cikgu! Takmo!

Encik feslev dulu cam tak berapa suka aku mintak jejauh. Eh eh, sape dah jadi ex tu dok dendiam eh (cakap dalam ati je hoho). Bila dia tanya kenapa aku mintak further study jauh sangat, jawapan ikhlas yang datang dari lubuk hati aku masa tu - 'saje, nak membawa hati yang lara'. Huahaha. Teruslah dia tershadap di sana.

Apsal eh aku nak tinggalkan Malaysia?

Bukan nak tinggalkan terus la. Kita buatlah cam Kak Nita tu. Pegi seploh tahun, pastu balik la for good. Saje nak tukar angin, kot-kot dok obersi boleh jadi putih kaa :)) Bila dah putih sket, baru la abang-abang aku takleh menyakat aku lagi. Dorang dok kata aku anak angkat, siot sangat kan?

Kenapa nak pegi jejauh tu baby..

Ntah la. Kadang-kadang aku rasa takde ape dah untuk aku kat sini. Satu-satunya sebab kenapa aku tak pergi adalah sebab mak aku ler. Dulu aku acah-acah nak sambung belajar kat Sarawak pun dia tak bagi, lagi nak pegi tempat lain eh? Eh tapi kan. Ada sekali tu mak aku macam redha je bila aku tanye, dia restu tak kalau aku keje jejauh - Terengganu ka... Perlis kaa..

Nak tau bilanya yang mak aku restu? Tu zaman aku baru putus chenta T__T Adekah aku kelihatan sangat kesian masa tu, tak surelah pulak. Emmmm...

So sekarang ni. Kalau takleh sangat, jadi cam Chika pun ok gak. Dapat asben keje obersi, pehtu aku folo la. Hehehe angan-angan tinggi tu. Cumanya tatau la kalau betul-betul jadi, aku bersedia ke? Haaa.. itu kita tatau ye. Namun begitu, berdasarkan susunan bintang-bintang di langit, rasanya takde la kot. Macam hidup dan mati di Malaysia je. Macam la.

Tatau la kot tetibe jadi kenyataan plak. Who knows. Heh.

Lima dah lepas. 25 more to go. Mak letih nyah! Makin lama makin nebes aku nak jawab soklan-soklan ni sume huuhuhuhuhuuhu T________________T

32 comments:

zonaku said...

alaaa......
ko g arrr jenjalan cari pasal... kira tinggalkan msia gak la tuu...

g mekah pun kira tinggalkan msia jugak tau!

en_me said...

25 more to go.. kalo ko buat tiap2 hari, dah nak abes kannns.. ahaks

Masy said...

zona,
tu laa.. dpt sekejap2 pon ok gak. heheh

en_me,
waaa berpinau otak woo nak pikir jawapan huhuhhu T__________T

zareda said...

masy

kak zra pun pernah ada cita cita nak tinggalkan Malaysia tapi bila tengok mata mak dan abah.. rasa sayu plak.. kalau tak dah lama akak kerja obersi kawin mat salleh.. hahhahaha sila lempang akak laju laju plis

Masy said...

kak zar,
kan kan? tp sy ni x brani pun satu hal gak. huehehheheeh

aikkkk ade hasrat nk kawen mat salleh rupanya! hahaahahah!!

achik said...

saya pun penah berangan camtu.. cam best je kan kalau dapat berhijrah.. at least 2-3 tahun jadi la.. ;p

hafidz said...

Kekadang rasa macam best bila pergi ke area "luar".
Bole cari pengalaman baru.
Mana tau diluar sana rezekinya lagi best ;)
Sapa tau~ =d

Masy said...

achik,
kan kan kan? saje je nk try.. tp tatau la ntah bila tu kan hehe

hafidz,
tu lah. hai.. mana la tau kot2 akan dtg ade peluang ye tak? heheheh~

didi said...

saya pun sama..nak ikut! xpun, jom! hahaha~ skurg2nye blajar hidup kat tempat org..yg bestnye jalan2 tu ;)))

alalalalalala comey je dak tu..dah la pakai bju cm winter coat..jeles i..hahaha ;p

mya said...

jom tinggalkan malaysia baby.
tapi kejap je la.. takleh lama2 he he..

akak tag awk.. nnt rajin2 buat ek..:)

Masy said...

didi,
jom la gi korea! hihihih

kak mya,
kita nk g mana kak? cuti2 dunia yok!

tag? aaaaa lambat lg la nmpknye sy nk jawab tu hehe. orait... insyaallah akan dilunaskan~

HEMY said...

fuh...cintaku tertinggal di malaysiaaaa

k.e.r.i. said...

'...asalkan ada internet'

sah hantu internet ni.

Masy said...

anul,
sabar yaaaaa.. hahaha

keri,
taklah hantu sgt, tp klu xde internat cmne aku nk update blog weh? huuh~

*~ aRaBeLLa ~* said...

kak baby-.yg ralat mase sekolah dulu lansung tak teringin nak study oversea cuma berangan nak pegi je..aduh nyesal tak de gunanye..

eh kite pikir benda yang sama lak,ai pun rase nak cari laki cengitu..haha..sejak balik UK nih asik teringat kat sana je..best kak masy !cam tak cukop je dok seminggu.. hueheuehu

gadisbunga said...

jom gi obersea. igt nak keje kat dubai la. bosan aa dok mesia....byk sgt baby dlm tong sampah... (eh tetibe...heheh)

ber_u_wang said...

gi lombok nak tak?

Mak Su said...

maksu pun penah ada angan2 macam tu, beriya2 sungguh pada suatu ketika dulu, tapi tak menjadik.... asben pun tak gi overseas plaks, huhuhuu...nangis

tapi tak per ler, local pun ada line internet, ahaks

yonna said...

kakak, siapa taknak jadi mcm chika kakak oiiiiiiiiiiiii? tengah berangan ni haaaaaaaaaaaa! hahahaha.

Cath J said...

best jugak tinggal oversea... timbah pengalaman hidup.. kalau dah bosan balik lah msia kan..

semoga adik jumpa lah pasangan berkerja oversea yer.. :)

Masy said...

arabella,
itu la pasal T__T dah lps SPM br teringin, tak ke dah dikira terlambat sudah? huhuhuuhh

apsal pegi x ajak ni.. geram betoi! hahahaha

gadisbunga,
weeeeeee tu la.. dah ade mber yg ajak pun, cumanya tatau la apekebende yg nk dikerjakan kt sana, bole? hahahaha

ber_u_wang,
ehhh.. tak kuaserr laaaa hahahah kang bkn makin senang, makin susah la plk idup sy T__T tsskkk~

maksu,
alahai.. takpe laa maksu. anggap je umah kita kat korea, obersi la konon2 hehehe

yonna,
aikkkkkk yonna pon berangan gak? muahahaahahahahha~

cath j,
tu laa kak.. tingin nk ubah angin :) tp tak dapek la kot unless dpt pasangan yg keje obersi :) heheh~

rya said...

eh kenapa sama nih?
nanti kalau jumpa bakal husband keje obesi, tanyala kalau2 dia ada member seangkatan eh? nak jugak.. ^_^

me3n said...

Kak, Kalimantan Barat pun obersi apa, jom ke sana nak?

Masy said...

rya,
hahahahaha tetibe rasa mcm ramai plk yg berkongsi impian dgn akak ni. haaa klu ade nanti akak usha2kan utk rya ok? ;)

me3n,
alaaaaaaa akak nk negara 4 musim laaa.. yg sama panas dgn mesia takmo laa... x mencabar lgsg.. heheh~

PnConfused said...

mak akupon samalah weiiii...



aku slalu ckp kt dia, kalu ada univ tepi umah kompem aku kena paksa p univ tuh...



hahahah..


skang aku tgh pujuk hb aku p study obersea... kih3

ymn said...

ada apa dgn oversea??
: )

Masy said...

pnConfused,
hahah mak aku takde la smpi mcm tu. cumanya klu jejauh sgt tu dia risau la.. biasa la tu mak2 hehe

yaman,
haaa.. itu kita akan tau bile dah pi obersi hehe :)

kakLuna said...

akak pun teringin gak..nak lone ranger gitu...pegi negara yg kehidupan dia sederhana je dan suasana islamik. contohnya mcm Iran.

Masy said...

kakluna,
rasanye sume org pon ade impian mcm ni kan? huhuh

Huda Engku said...

sama. serupa. nak pegi obersi utk bbrpa tahun.. mebi wat masters nak try mintak g england. itu je tempat yg sy nk pegi kalu nk duk jauh2. sy rindu kwn2 zaman skola rendah. sedara sy pun ada kat sana. tak pun g new york sbb tu janji sy dgn kwn baik sy Sugar yg duk kat england. kami nk kejar cita2. dia nk jd pereka pesen. sy nk jd penulis. mampu ke sy jd warga new york yg mencabar tu? haih.. jepun pun cam bes. dulu hampir2 sy ada mak tiri jepun. blh ke kalu sy je yg kawen dgn org jepun? huhu!

last2 kan korg, sy masih d sini. di malaysia.

huaaaaaaaa!!!!

Mohd Shahrul Hafizi said...

Saya pun berhajat utk ke luar negara. Tapi mungkin bukan dalam masa terdekat.

Masy said...

nak gi mana? nak itoooooott~