Wednesday, February 09, 2011

627: Spekulasi Cacing

gambaran lokasi sebenar, pic cilok kat sini. mekasih ye :)

Salam..

Semalam masa keasyikan menonton TV, salah sorang housemate aku bukak cerita. Alkisah ada sorang pakcik teksi ni cerita pasal kedai goreng pisang kat area rumah aku ni. Sape-sape yang duduk Shah Alam tau kot.. kedai Azmy tu. Femes tuuuu.

Katanya, bisnes encik Azmy ni laku sebab ade menerapkan unsur-unsur ilmu hitam dalam masakannya. Ada sorang dukun ni yang sahkan laa kiranya. Sang dukun tu yang cerita, amek kat Thailand laaaaaa.. guna serbuk cacing laaa.. bla bla bla bla bla. Aku dengar je cerita budak ni sampai habis. Kemdian aku pun bertutur.

dalam kes macam ni kan, ade dua je kemungkinan. pertama, memang betul benda tu ada. kedua, orang saje nak dengki.

Kan? Ok laa.. kadang-kadang memang ada orang buat macam tu. Ilmu hitam, biru, pepel, merah bata, hijau pucuk pisang, kuning Diraja dan macam-macam kaler lagi. Memang tak mustahil. Tapi ada masanya, orang suka sangat buat spekulasi. Pantang tengok bisnes orang lain maju sikit, terus je cop orang tu guna itu laa ini laa.

Lagi-lagi pulak kalau yang berniaga pastu maju giler tu orang kita jugak. Lagi laa berproblem. Benda yang tak ada pun nanti tetibe je ada. Tak boleh tengok orang senang sikit eh? Ada masalah eh? :p

Ok la. Katakanlah betul encik Azmy tu ade letak barang terlarang tu. Biasalah ubat berunsur guna-guna ni akan buat kita addicted (kecuali dadah la, itu tak masuk kategori guna-guna lagi dah :p) kan? Aku pun pernah makan goreng pisang tu, takde pun addicted. Sebab biasa je rasanya.

Tetaplah orang akan syak wasangka kenapa bisnes dia maju? Maju betul ni, kalah Maju Junction. Orang yang nak beli goreng pisang encik Azmy ni biasanya memang akan beratur panjang. Panjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang ok. Kenapa maju? Kenapa maju sangat?

Tengoklah lokasi kedai dia kat mana. Dekat stesen komuter. Dekat dengan sekolah. Depan kawasan perumahan. TAKDE PESAING. Takde sape yang jual goreng pisang kat area tu melainkan dia saje. Memanglah maju. Mende simple macam ni pun orang tak nampak. Tetaplah jugak orang nak kaitkan dengan serbuk cacing tu ha.

Tapi ayat housemate aku yang suka kirim barang tu lagi best.

alaaaa... ntah² dukun yang cakap tu dulu jual goreng pisang.. pastu tak laku, tukar keje jadi dukun. pastu cakap orang tu guna itu laa ini laa

Hahahahaha. Boleh jadi tu!

blogger-emoticon.blogspot.com

30 comments:

achik said...

mentaliti orang kita.. haih..

tapi saya respek tul orang yg sanggup beratur panjang semata2 nak beli sesuatu.. saya pemaleh.. ;p

HEMY said...

mknanya kedai kopok lekor kat entri baru aku tu pn pakai dukung??ahaha..dukung ye sebab ganu kang

Masy said...

achik,
klu betul bole tahan lg.. klu salah? kan ke jatuh hukum fitnah tu. hmm

akak penah beratur skali ke dua kali sbb mmg teringin nk mkn pisang tanduk goreng. pisang lembik2 ni kurang sket. heheh

anul,
dukung! hahahahhahahah. jap aku g tgk~

oranglidi said...

hm, btul la tu. ada dua kmungkinan tu.. ksian la incik azmy kalo dia kna fitnah. sbb mmg tmpat tu strategik.

penah skali ada orang simbah air mayat kat kedai mmber bapak aku kes dengki. haih.. macam macam.

zonaku said...

soalan.. *sambil angkat tangan* orangkidi, mana ko tau air tu air mayat???? ke air mandikan mayat??

ala... kalau dia buat, dia salah, dari pelbagai aspek. kalau dia x buat, saper soh korang sebar citer????? blh jatuh hukum fitnah ni... sangat bahaye.

n anul, aku x leh buka blog ko, malware detected. kat opis pun x leh, balik rmh pun x leh

Puan Capa said...

sedap sgt ke?

Masy said...

oranglidi,
kan? aku pun rasa sbb utamanya adalah lokasi. goreng pisang mana2 lebih kurang je. asalkan pisang tu bersalut tepung, ok je.

air mandi mayat kot eh? giler ahhhhhhh angker

zona,
aku pun rasa air mandi mayat kot..

err aku cite ni jatuh kategori sebar fitnah x? aku cite je ni huhuuhuhuuh

puan capa,
utk aku biasa jee.. tp goreng pisang klu panas2 kan mmg sedap. dorg bkn jual goreng pisang je, ade keledek gak. hmmmm

cot said...

salam...
kak nak pisang goreng...
kekekekekke :P

O'gosh said...

hmmm...x habis suka nak fitnah orang....x baik tul la...

Masy said...

salam cot,
bole.. tp kene lepak kat Pappa Rich dulu lalalalala~

o'gosh,
kan.. x pasal2 nk dengkikan bisnes org huhu

PnConfused said...

aku xsanggup beratur... bikin panasss jaaa ati.. nak2 plak, "eee...xsdp pong!!" hahahahah

oranglidi said...

ha, air wat mandi mayat la. sbab malam tu ada pakgad nampak sorang pemuda ni tengah simbah2 air depan kdai mmbr bapak aku.

pastu dia tangkap pemuda ni. bila disoalsiasat, dia cakap dia disuruh tuk smbah [air mndi mayat] oleh smbody. ending dia ak xtau camane.


pnjang lak ak cite. haaha.

ymn said...

best thing is ..jauhi tmpt or mkn ittew - cari tmpt yg lain yg lebey meyakinkan ..
don be stupid to try somting anon. :p

Masy said...

pnConfused,
aku klu dah teringin, rela je beratur. in fact tmpt tu x panas pun.. redup je bawah pokok.

oranglidi,
motifff sgt kan simbah air mandi mayat. klu aku jadi pakgad tu, haruslah aku mandikan budak tu dgn belen air mandi mayat tu ha hahaha

yaman,
aku dah penah mkn pun goreng pisang tu, xde ape laaa. cumanya ramai yg suka sbb pisangnye kecik2, pastu beli singgit dpt byk.. itu je..

♥ manje ♥ said...

salam ziarah

ada sesetengah org kita jugak...
bila meniaga, ada pesaing di
kira kanan... dia meniaga tak laku,
dia kata orang 'buat' dia bagi
bisnes dia lingkup... heeee

zonaku said...

lorr... ko mayatkan terus budak tu kan senang......

heheheheeee

Masy said...

salam manje,
yup..pesen tu pon ada.. tp tak dinafikan, kadang2 mmg betul benda tu ada.. cumanya ramai yg suke buat fitnah drpd yg betul.. kan?

zona,
hahahahahahhaha kelas ko mazona! (ganti maria)

Erina Asmawani said...

kak masy..Fradoo bebas anasir2 ilmu hitam tau tapi tulah, org melayu..kite x buat benda2 gini pun, asal dorg nampak maju sikit..kompem kena cop! x baik tau..(iskk..sedih)

Masy said...

ena,
akak yakin Fradoo bebas drpd ilmu hitam. cuma sentiasa dibayangi ilmu warna warni je (kaler2 ABC) hehehehhe. sabo2 jgn sedih.. itu sume dugaan org meniaga.. :)

fradoo spesel satu!!!!!

ateekaamer said...

mentaliti worang melayu. haprak kan.

Mr PenyuBiru said...

itu cerita yg selalu aku dengar jika perniagaan org melayu maju.tapi perniagan bangsa lain maju,takde pulak dikaitkan dgn ilmu hitam,hijau,pink. bleh pula diorang cakap,bangsa diorang mmg pandai meniaga.

bab makanan ni senang jer. baca bismillah & doa sebelum makan.

Masy said...

ateekaamer,
kebanyakan kita mcm tu la.. tatau la nk salahkan sape. hmmm

penyu,
kan? jarang laa dgr org ckp bangsa lain buat hal2 blekmejik ni.. ntah2 ade tp kita je tatau. hmmmmm

betul2!~

Lee Novotny said...

Tu lah noh nyah heiii??? Kuat dengki gamaknya Melayu kita ni..dulu kat Melaka mak ado dengar cerita warung mana ntah memang busy giler tapi orang dok sibuk cakap peniaga tu pergi letak panties dalam kuah kari dia! Aiyoooo disgusting yaamat!

Masy said...

lee,
itu laa eh. mcm2 pesen org kita ni hmmm. yg kedai kat melaka tu, kedai melayu ke kedai mamak uols? biasanye kes2 rendaman ni org ckp kedai mamak huhuhuh

en_me said...

ok me dh letak gambar tasik yg betul2, bukan kolam tadahanns oke.. ahaha

Masy said...

en_me,
hahahahaha ok dah komen dah semalam :))

oNi said...

serbuk cacing tu jual kat mana?

knp dukun tu tak buat je serbuk cacing untuk gorem pisang dia sendiri..

hmm..

Masy said...

oNi,
kat thailand katanye. ntah la, mebi dukun tu xde duit nk gi thailand. hahahaha

yonna said...

#somalaysian!!!! hahaha eiii rindunyaaa goreng pisang SA kak! dulu masa belajaq selalu jugak beli kat sana.sanggup la member beratur panjang tolong beli. so far tu la grg pisang paling sedap penah yonna makan :p

Masy said...

yonna,
oooo dulu blaja kat sini ke? apsal akak x tau? hehehehee. tu laa ramai yg suke sbb dia potong pisang tu nipis2, pastu ada rasa gula melaka sket kan. sedap~