Monday, July 11, 2011

682: Singapore Trip - Day 1

Minggu lepas, kami seopis telah meramboskan diri ke Singapore. Aku tatau laa nak consider trip ni as opis trip kaaa or trip keje kaa. Mr. Sivaji plak tak pegi last menet. Saje laa tu nak ngelak kitorang paw duit makan. Huhuhu.

Dari KL, naik flite pukul 6.15 pagi. Giler ah, kedai pun tak bukak lagi agaknye kat sana. Oleh kerana aku takleh solat so takde masalah, yang kesiannye dorang ni la. Hangus solat subuh sebab memang tak kene timingnye. Moga diampunkan insyaallah huhu.

Dalam setengah jam gitu dah sampai Changi Airport. Cer kalau naik bas, rasanya setengah jam tu mau la tak gerak lagi kot. Dari Changi kitorang naik MRT menuju ke stesen Aljunied. Dua kali tukau tren kalau tak silap. Lama tak lama gaklah perjalanan sebab sume orang kan macam anak ayam yatim piatu takde mak (mak = Mr.Sivaji). Ala-ala tercengang bangang gitu tapi kita berjaya menempuhinya. Congtazzz eberibareh! (ni perkataan si Qas ni hehe).

Sesampainye kitorang kat stesen Aljunied, cari makan dulu sebab sume orang tak sarap lagi walhal masa tu dah nak pukul 11 kot. Alhamdulillah ade kedai makanan halal dan murah lak tu. Aku beli nasik lemak + ayam goweng + telur mata = SD2 je. Bajet tak bajet. Air kopi ais tu tak silap aku SD1.30 kot. Masa nak beli makanan pagi tu, aku cuba tidak menkonvetkan nilainya dengan matawang Malaysia. Kot tak ade yang tak lalu nak makan nanti.

Ye, nasik lemak itu berkaler hijau.


Dari stesen MRT nak ke hotel bukan dekat sangat. Jalan terhegeh-hegeh makan 15 menet la jugak. Hari 1st lagi laa lama time berjalan tu sebab tatau lorong yang sebenar. Tu laa.. ade map kat stesen tadi tanak hapal sesiap. Hahaha. Sibbaik jugak le handcarry gua ade roda. Aku seret sampai terkoyak beg tu hah. Dasarputnam punye beg.

Sampai kat Hotel 81 Geylang tu, check in dan terus berehat-rehat. Giler laaa lama kitorang rehat sampai pukul 3 petang hahahaha. Patutnya lepas check in tu, kitorang kene pegi URA dan HDB. Ni kalau pegi kira urusan keje la ni, tapi oleh kerana bos besau takde... kita kensellah sesuka hati. Hoho.

Petang, kuar makan jap kat kedai mamak. Layan roti paratha mushroom cheese. Harganya SD2.80. Kalau kat Geylang Serai, SD2.50. Eh siap tau pulak. Sebelum makan, sempat lagi beli simkad Singapore. Ada orang tu cakap, SD8 je. Tapi kat aku kena pulak SD10. Huhuh. Lepas makan, balik mandi. Siap-siap nak gi Night Safari. Kalau ikutkan jadual, patutnya kitorang ke sana naik bas. Giler ah. Bukan kerek takmo naik bas, tapi mengenangkan nak berjalan kaki tu.. Insaf.

Makanya, dengan persetujuan bersama, kami pun menchartered sebijik van. Lagi beso van ni daripada van yang disewa masa kat Penang aritu. Hehehe. Best-best.


Masuk Night Safari. Ada show apetah dengan binatang-binatang sekelian. Ok la best la jugak.



Pastu beratur berjela-jelan nak naik trem untuk jalan kat dalam tu. Lengoh kaki woi.

Ada kisah masa kat Night Safari ni. Dah berbuih-buih mulut dorang cakap jangan pakai flash. JANGAN PAKAI FLASH. Tapi ramai gak mangkuk-mangkuk jamban yang tak reti bahasa. Masa tengok show tu, ade mamat depan aku ni pakai-pakai flash. Nak je aku sepak kepala botak dia tu. Bodoh laa kau ni. Kalau nak sangat mati kene baham ghimau, bole tak jangan libatkan aku? Brengsekkkkk!!!

Pehtu masa naik trem pun ade gak putnam-putnam tak paham bahasa. Amoi ni dok pakai flash jugak. Kau ni dah kenapa haaa? Aku tau laaa ko ade DSLR, tak payah pakai flash pon orang tau laa bongok. Dah laa binatang kat dalam tu main lepas je macam kat Afrika, bongok sungguh!

Ok, hari kedua dan ketiga bakal menyusul kemdian. Hehe.

7 comments:

pB said...

berapa sen nak masuk nite safari tu ...???

zonaku said...

ko marah dia x ikut arahan ker sebab takut kene baham dek rimau tu???

HEMY said...

haha..kalau kena baham rimau..ko sepak mamat n minah tu smbil kepala ko tgh dlm mulut rimau masa tu

"ko nampak ni setan..ko nye flash, kepala aku yg dibahamnye jahanam"

Mizzy said...

tu gmbr babi hutan ke?

Ainul Hayat said...

HAHAHA...nampak marah betul kak Masy...

Masy said...

kak Pb,
ntah.. opis bayau, sy masuk je hehe

zona,
dua2 ler..

anul,
hahahaaahah demmit!

mizzy,
ha'ah. patung la tapinye..

ainul,
maunye tak. degil cam keldai huhuhuhuh

Erina Asmawani said...

errr..nasi lemak hijau?? x laluuuuu..huhuhuhuhu