Monday, March 19, 2012

769: Kesenian dan Pelancongan


Aku sebenarnya sangat minat perkara-perkara yang berkait dengan seni, sama ada secara langsung mahupun rakaman. Tak tak. Sama ada secara langsung ataupun tidak. Seni yang bagaimana? Semualah. Little bit of everything.

Penulisan.
Lukisan.
Muzik.
Teater.
Fotografi.
Tarian.
Seni reka.

Dalam diri aku, yang ada mungkin hanya penulisan. Tu pun tak seberapa. Dan sedikit bahagian tarian (ok dah lama tak menari but still.. sebenarnya masih suka). Muzik, kalau nyanyi tu takde la sedap mana tapi untuk diri sendiri tu lepaslah HAHAHAHAHA. Janganlah suruh aku main instrument, apepun tak reti. Tapi kalau diberi pilihan, aku suka kalau aku pandai main drum. Apa barang seme pompuan bertudung nak hadap gitar. Ingat boleh jadi Yuna la? Pffrrrtttttttt.

Melukis? Aku suka. Dulu la.. sekarang takde masa, lagipun bukan jadi apepun (aku rasa laa macam tak jadi papepun). Ah.. cakap pasal melukis ni, teringat pulak sesuatu. Nantilah lain entry aku cerita.

Fotografi.. hmmm. Suka jugak. Snap snap gitu, hasilnya untuk diri sendiri aku rasa ok. Orang lain pandang tu wallahualam. Alah.. selera seni manusia ni manalah sama tarafnya antara satu sama lain. Kadang-kadang yang semace haree tu dipandang abstrak oleh orang lain, kira seni gak tu ye tak.

Jadinya. Mungkin sebab tu aku seakan mudah tertarik pada orang yang ada sedikit unsur kesenian dalam diri dorang. Tak kiralah yang mana-mana. Aku suka tengok. Untuk aku, orang yang ade kepandaian dalam seni ni adalah manusia yang kreatif, jiwa halus (macam jiwang la haha) dan sensitif. Tataulah betul ke tak, tapi itulah yang aku rasa. Paling mengujakan kalau dia ada gabungan beberapa cabang seni tu. Contohnya, pandai main instrument + nyanyi sore sedap. Atau pandai menulis + tulisan cantik (tetibe). Atau pandai tulis puisi / sajak + tulisan cantik (ape ni ape ni). Atau pandai melukis + azan suara sedap (eh?). Sungguh..

Walau bagaimanapun, tarian shuffle tak termasuk dalam jiwa seni aku. Sila berambus sekarang.


#pelancongan tu termasuk dalam cabang seni ke? mandai2 je aku.

12 comments:

Si Gile Dan KeGILAannye said...

seni itu indah kan..???
saye pun mudah tertarik dgn org yg berseni ni....

Masy said...

SG,
yupp... suke suke sukeeee

HEMY said...

ya allah confession pada aku ke ni??ahhhh..apa aku nk buat ni...malunyaaa~~~~~

*lari jauh2 pakai spenda pink*

*SiRibenMerah said...

fuhyoooo..
satu huraian penuh kesenian.. tapi x nampak pulak di mana iyra melancong sambil membaca kata-kata indah akak..

iyra kalo main alat muzik suka angklung.. muzik dia bunyi unik n penuh unsur2 alam.. fuhyooooo~ terus dgr lagu sg lui... lalalala~

Masy said...

anul,
semace hareee je kan komen ko. mohon tarik sepende pink sampai dada baru lari. hahahahah

iyra,
tu lah. hahahaha

hahahahah. akak suke je mana2.

Erina Asmawani said...

hahahahahaha..komen hemy mmg lawak..xpe kak, abg spenda pink dah x available, adik kerio still available..pandai tgkap gambar..berseni gitu..haha

*lariii sambil pakai kain batik*

syafiqakarim said...

segala pasal seni aku minat !
syg nya ia cuma hobi.

Masy said...

ena,
hahahhahh *tarik kain batik dia*

syafiqa,
samalah. hehe

syah shah said...

kalau pandai main kompang kakak masy suka tak? sebab saya pandai main kompang... kompang muka orang pun pandai jugak... hahahah :P :P

achik said...

saya pun suka.. tp yg terpaling suka seni lukisan & muzik..

hani said...

seni silaat gayung kak?

Masy said...

syah shah,
kompang? takmo ah. bising! hahahhaah

achik,
sama sama sama!

hani,
kurang. tengok je ok la..