Friday, October 20, 2017

1047 : Trip Atjeh with Geng 408 - Day 3

Hari ni nak check out dan kembali ke Banda Acheh. Memandangkan kitorang decide nak naik feri pukul 2.30 petang, makanya pagi ni santai2 aja. Aku bangun ntah pukul 8 lebih kot, memang kasik puas abes tido wakakakaka! Tak amek brekpes kat Freddies sebab dah cakap kat Ade nak brekpes kat luar. Murah sket. 

So lepas mandi, siap-siap, amek gambo.


orang2 kat dua bilik sebelah semua dah kuar pagi. nak keja feri pukul 8 tu lah kot
bilik2 diasingkan dengan blind tu je, tak best sgt. bilik semalam lagi private
  
sampai ke sudah tak turun kat pantai bawah nun, apsal tah. nak suruh datang lagi letteww


kebetulan ibuk tengah kemas2 bilik sebelah, kite ajak selfie lah sepam

let's go!






ingatkan dah sampai rupenye belum. penat je sis kuar lari2 hahaha ketibas terus

ni lah pondok mengaji (kot) tiap kali waktu semayang memang dia kasik azan padu beb. bilik kitorang aritu kat belakang pondok ni lah

Ade pun sampai, kitorang gerak mencari makan. Sebelum tu dia masuk balik pekan Banda Acheh. Ingatkan nak buat ape, rupanya nak belikan bakpia untuk weols *terharu*


ni sume kawasan cina kata Ade


tak jauh beza dengan bakpia Jogja. yang membezakan adalah inti kacangnya yang banyak dan entah apsal ade rasa pisang. hehehe sedap!
Memanndangkan banyak masa lagi, Ade cadangkan kitorang snappy2 dulu di tempat2 yang kitorang belum berenti. Boleh je sis, rajin betul dia ni melayan. 


Pantai Paradiso


ni dekat sebelah signboard Pulau Weh tu

ni ha


Pastu teruslah ke jeti. Ape-apehal, makan dulu. Kitorang order Mee Acheh. Mee goreng biasa je tapi ade kacang, diperah limau, mintak tambah telo mata. Tu je. Oh dengan kopi O ais.


aku amek pulut panggang tu je nak rasa. takde inti.


ade nasik dengan lauk tapi sis takde selera sobs


biase je hehe
Masa makan tu Ade tanye, nak tak jalan-jalan lagi? Sebab banyak lagi masa.. pastu ade je tempat yang dia boleh bawak. Kitorang pon.. aaa oklah. Dok luar ni dah la panas, etlis kete gerak dapat ekon hahahahaha. Nyom!




naik sampai atas ni haaa semata2 nak amek gambau hihi



aku mati2 ingatkan ni pokok kekabu, rupanya bukan. tapi tekstur mendalah tu macam kekabu sobs. si Ade sampai benti tepi jalan sebab nak tunjuk kat aku pokok kekabu yang sebenar LOLOLOLOLOL

Dah jom kembali ke jeti.

Lepak balik kat kedai tadi. Kali ni aku order pulak air kelapa sebab tadi tengok air kelapa si Ade macam sedap je. Ini takleh jadi hahahah dah la panas ni, come to mama!

campur sirap pastu perah limau. ade rasa macam fanta stoberi (sirap tu lah). manis namateyyyyyyyyyy
Setel minum, teruslah ke area jeti. Tiket kitorang Ade dah tolong belikan. Sementara nak menyampai ke feri tu sempat lagi dia suruh posing2.









Bila tanye Ade, brape upah untuk hari ni - dia kata tak payah. Allahu takkan tak bayau kan.. orang tu bawak jalan, siap angkatkan beg, jadi tukang amek gambau lagi - kebaikan begini haruslah dibalas. Maka tong-tong weols kira bagi saguhati jelah untuk beliau. Moga dimurahkan rejekinya yaaaaa, amiiiiinnn

Pukul 2.30 petang, feri pun jalan. Kitorang pun 'jalan' gak hahaaahha


sebelum terlelap

Hampir sejam kendian, sampailah ke jeti Banda Acheh. Jumpe Adi pulak, kitorang terus gi check in dulu kat Afaris. Aku berdoa-doalah kat Afaris ni boleh swipe, tapi sayyaaaannggggg - takde. K. Bayau dan terus anto barang, siap-siap nak ke Masjid Baiturrahman. 


feeling Madinah sangat

tapi ramai dok melepak je. hmmmmm


tempat wuduk

solat jamak zohor asar



lepak lagi hehe



Lepas tu meh la makan. Takde lah lapau nau tapi malam kang cemanenye nak kuar pun. So... nak makan ape si Adi tanye. Semalam bawak Dama dengan Ino makan bakso katanye, so nak gi makan bakso jugaklah. Hahahahaha kejadah betul. Layan jelah since aku memang takde selera ni so on  jelah.




Adi kata kedai ni dah ade sejak zaman dia skolah lagi

besau giler yang sebijik ni

ade 3 saiz

yang paling besau siap ade inti daging. yammm!

Lepas makan tu tatau nak gi mana so baliklah. Mula ingat nak singgah kedai beli jajan ke ape, tapi sume kedai tengah tutup sebab dah maghrib huhu. Takpelah, moga2 tak lapau nau malam ni. 



Sampai bilik, mandi-mandi, solat dan rehat. Ajer giler air kejap ade kejap takde. Sibbaik ade kolah. Petang sebelum keluar tu rasanye aku bukak paip tu, saje biarkan kasik tadah. Sabo jelah acik.

Bersambung!