Friday, May 05, 2017

1028 : Misi Mencari Rangga ~ Jogja Trip - 3rd day

Hari ketiga dimulakan dengan sarapan macam biase. Pastu terus gerak menuju ke Pantai Timang sanun. Jangan tanye berape jam, aku tak ingat. Hihi

sementara muka helok lagi ni baik selpiaq sepam

bubur sum-sum!
 On the way, ternampak orang berjual-jual buah tepi jalan. Lantas kami pun terliur mentetes2. Jarot dengan berbesau hati parking tepi, kasik can. Aku macam biase tak beli ape, dah semorang aku tengok borong macam nak rak. Ni kang sape nak makan? Akuuuuuuu jugak (HAHAHAHAHAHA). Konon nak mengencing tapi surau dorang banjir pulak. Gambau surau banjir takdak sebab aku tak bawak kamera gi jamban.


ape dorang beli eh.. buah salak dengan mangga kot? ade sape tah beli anggur. lagi ape? tak ingat



Akhirnya tiba di kawasan perkampungan... tak ingat. Tapi kirenye ke situlah sebelum ke Pantai Timang tu. Untuk menjimatkan waktu, kitorang gi pilih dulu haiwan-haiwan untuk dibuat lauk lunch nanti. Yihaaaa marilah!


acik yang segan silu

auuumm!!

ayoh pilih haiwan!



dah tak banyak choice katanye sebab dah ade orang lain pilih dulu. ye kew niew


kesian ia haiwan tidak terpilih
Dah setel bagitau tajuk lauk ape sume, marilah bergerak ke Pantai Timang. Dari situ ke Pantai Timang kene naik ojek (motor). Aku ingatkan kene bawak motor tu sendirik (mane la aku reti bawak), rupenye orang dorang la bawakkan. Naik ojek ni kene bayau brape tah hahaha ah korang pegi sok tau lah nanti. So yeah marilah naik motor. Maafkan saye ye.. terpaksa naik motor dengan laki huhu


ko tengok jalan dia cemane, nampak cam rilek padahal aku ni ntah brape kali nak terjatuh dari motor. licin satu hal, batu tu satu hal.. bontot aku sampai tak jejak seat dia punye melanton #truestory

aku memula pegang besi belakang tu je, tapi siyeslah asek nak terjatuh je. last2 abang tu kata 'pegang aja bahu saya, nggak apa2'. terus aku cengkam bahu dia huahahahaha

dah sampai setelah hampir  setengah jam kot perjalanan. eh ke tak? sakit pinggang!



kaunter tiket kat tingkap kecik tu hiks. aku rasa macam ade suruh sapetah amek pic masa beli tiket(lahsangat) tapi manetah gambonye


berteduh sat, panas namamposss


tiket berbentuk cap. haa dah jom pegi.
Masa kitorang pegi ni takde jambatan gantong lagi eh. So nak naik gondola ke Pantai Timang sanun tu ade dua pilihanlah, sama ada ko bayau half dan naik gondola tu halfway dan patah balik, ataupun bayau full dan pegilah sampai pulau batu tu dan patah balik. Kau rasa? Dah alang-alang sampai.. motip nak naik halfway??? #fliptudungbawal


tak dan nak buat ape. malas. kang sibuk dengan video la ape, tak menghayati pulak perjalanan ini kihkih

yeaaaahh berjaya!


gayat gayat 



takde orang pun nak berebut dengan kitorang okeh! orang tu kata ramai tourist suka datang nak tengok sunset. lantakkan dorang. bagus jugak. hahahahaha
Lama gak lepak kat sini, sampai kering air dalam badan hahahaha punye le best takde sape kacau. Tapi panas namatey ni memang takleh tahan laaaa.. adoiyai. Namun, kepanasan itu menghasilkan gambau2 yang helok kejadiannye. Cukup pencahayaan khen. Allah kesian kat I okeh.

jom blah

oh boleh turun bawah. turun jap.
Kat bawah ni tempat dorang cari lobster. K aku tau pun mende ni masa dah balik Msia so takdelah masa tu nak perati katne lobster ke ape. Aku tau nak berteduh je lulz




abang nelayan terpaksarela melayan kitorang posing. thanks bang!

gigih aku amek video achiaq. sebab takde sape amek video haku huuuuu
Dah sampai daratan, lepak sat minum ayaq. Pastu barulah naik motor semula.. Masa ataih motor, brader tu tanye le aku dah kawen ke blom umo brape kenape dia bawak selow sebab kesian kat aku nanti sakit pinggang bla bla last skali dia tanye berat aku berape? Nak mengeluh la tu! HAHAHAHAHA

Sesampai di tempat asal tadi, terus masuk rumah untuk menikmati sekujur angin dari kipas dan duduk-duduk. Kemdian lunch pun tiba!

ade lobster, sotong goreng tepung, ikan apetah tu untuk aciaq, sayor-sayoran ulam-ulaman, sambal dan kicap.

sebelum ketibaan



aku heran kat lobster je. dengan sotong. hehehehe

Burppp kenyang! Setel makan pe sume, kite gerak pulak ke Hutan Linus. Jauh la kot, tak ingat lol. Sampai kat sana, papehal toilet dulu kemdian terjah surau. Surau dia open laa apehal tah!

aje giler ramai orang

tunggu turn


ko tengok!


dah jom masuk


macam nak rak nak menyampai ke boyan ni, licin woi

geli aku! dah macam padang sekolah rendah aku je time lepas ujan masa hari sukan. camni ah

pemandangan atas dari lokasi yang sama yakni atas boyan tadi




Masa nak gerak to the other side, aku terrrrjatuh. Jatuh terduduk atas tanah lecak tu laaaa geli weh! Sibbaik bonbon tebal, takde la sakit. Tapi sengal gak aaahhh lepas tu. Walau gimanapun, alhamdulillah takde pape. Dan mujurlah aku tergerak hati nak pakai suar tu hari tu. Kot tak jahanam laa jeans akuuuuuu

Pegi kat Panggung Sekolah Hutan tu kene bayau pulak. Padahal Jarot kata takyah bayau. Ah lantaklah bayau je. Murah je pon tah brape hinggit tah. Nak posing. Takleh lama-lama sangat. Jom!









bukti kejatuhan


Dari situ, kitorang ke Puncak Becici pulak nak tengok sunset katanye. Let's!


hiking manjew jewwww



tak nampak sangat sunsetnyeeeeee sebab baru lepas ujan kot?

aku tengah bengang time ni sebab ade budak2 indon dok memekak menganjing kat situ sampai aku berbunyik jugak laa suruh dorang diam, baru le slow sket. ngok betul 



guna lampu suluh Jarot




hmmm tak nampak....

Takpelah. Takde rejeki di situh. So dari situ kitorang pun berlalu pergi.. nak gi cari sate klatak. Sate kambing ye bukan sate katak waklu! Sate ni pon ade diselitkan dalam AADC2. Cumanya tempat yang kitorang nak pegi tu punye le ramai orang, syapaleh! Lantas si Jarot bagi cadangan supaya kitorang makan di kedai lain yang lebih enak katanye. Baiklah, weols folo uuuuuuu.. 

Lokasinye bole tengok kat IG. Malas nak korek IG sendirik hahahahaha


hok mentah


hok dah masak

cicah kicap cili. aneh kok tapi bila pikir daging kambing, aaa oklah sesuai

dap dap


bekas kopok dah macam tong duit kat masjid

haaaa sibbaik ade snap nama kedai. kat sini lah! harga pun ok
Pastu balik laa hotel.. on the way tu aku dok korek2 beg aku carik kamera. Mane taaaaaaahhh tak jumpe. Sampai kat hotel, abes semorang kuar van korek satu van pun tak jumpe gak (which is tak masuk akal pun nak cari satu van, kamera tu memang aku pegang sentiasa je). Bila pikir2 balik, rasanye last aku pegang kamera masa kat kedai sate tu lah T______________________T Takpelah, kata Jarot. Nanti esok dia call tuan kedai, 'insya Allah kak akan dapat semula' katanya. Sebelum tido tu aku siap buat solat hajat mintak jumpakan balik. Bukan kamera tu halnye (eh tapi sebenarnye kamera tu pon aku sayang gak), tapi gambau-gambau dalam tu sobs sobs

K lantas tido dalam kesedihan dikit. Bersambung!

3 comments:

tiga lalat said...

byknye gmbr2 .. rugi kan xdpt nk tenok sunset kat sitewwww., huhu2

Masy said...

agaklah.. takpelah, lenkali kot ade rejeki pegi jogja bole la tengok hehehe

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa..

Kami juga sedaiakan kereta sewa (all new avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50 seats) dengan harga yang berpatutan. Harga bole sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:
(pakej lain sila whatsapp)

Day 1
● Tebing breksi
● Kotagede (kilang silver & chocolate)
● Sandboarding Parangkusumo
● Parangtritis beach
● Manding (leather arts)
● Alun2 selatan (sepeda & becak lampu)

Day 2
● Merapi lava tour
● Borobudur temple
● Kalibiru

Day 3
● Timang beach
● Cave tubing pindul
● Pinus Forest
● Bukit bintang

Day 4
● Drop off to airport

Harga bermula dari:
RM 602 (ALL IN)*
RM 452 (exclude hotel)*

*kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
* kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

Pakej termasuk
● Private kereta / van AC standard pelancongan (Grand / all new Avanza / Xenia untuk 2-5 pax, Isuzu elf 11 seater untuk 6-11 pax, Isuzu elf 16/17 seater untuk 12-16 pax, medium bus 31-33 seater untuk 17-33 pax, bigbus 44-54 seater untuk 33 pax lebih)
● Pick up & drop off airport
● Hotel *2 selama 3 malam (termasuk makan pagi)
● Supir / Pemandu
● Makan supir
● Parking
● Entrance fee sesuai itinerary (include Borobudur entrance fee $25 (Rp 325.000)
● 4x4 jeep merapi (kongsi 4 orang)
● shuttle menuju timang / kalibiru, kalibiru bilamana guna van harus naik ojek sepeda motor
● Dinner and lunch sesuai itinerary (halal meals)
● Air mineral
● Insurance

Exclude:
● Flight Ticket
● Airport taxes
● Gondola ride bilamana pergi timang
● Personal expences (laundry, pulse, shopping etc.)
● Menu tambahan untuk dinner / lunch
● Tips untuk driver (seikhlasnya)

Note:
Harga dapat berubah setiap masa
Harga tidak berlaku bagi high season

>>> Untuk pakej pelancongan jogja yang lain sila jangan sungkan kol /whatsapp +628985101301 (FREE).
>>> Email: ganeshabantul@yahoo.com
>>> Facebook: www.facebook.com/reviosta (Jati Wijaya)

Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb